جلوگیری از نیش پشه در طبیعت

به گزارش وبلاگ وردپرس، مقابله با نیش پشه در سفر

گرم شدن هوا یکی از دلایلی است که پشه ها هم بیشتر در محیط دیده می شوند و کافیست در فصل گرما تصمیم به کمپینگ هم بگیرید؛ قطعا در چند روزی که در کمپ هستید پشه ها دست از سرتان برنخواهند داشت. در ادامه لیستی از حشراتی که در طبیعت و هنگام کمپینگ می توانند سبب آزار و اذیت تان شوند را مرور می کنیم. پشه ها تنها حشرات مزاحم نیستند بلکه نیش پشه می تواند عامل انتقال بسیاری از بیماری ها باشد مانند تب زرد، مالاریا و.... البته اغلب شانس انتقال بیماری بسیار کم است اما آنچه که بعد از نیش پشه قطعا اتفاق خواهد افتاد خارش و سوزش پوست در موارد خفیف و در موارد سخت تر احتمال بروز آلرژی ناشی از نیش پشه است. آلرژی پوستی نسبت به نیش پشه در فاصله زمانی 20 دقیقه تا 24 ساعت بعد از نیشزدگی مشاهده شده است. زمان فعالیت اغلب پشه ها از غروب خورشید تا سپیده دم است. پشه ها در آب تخم گذاری می نمایند و بعد از چند هفته به بلوغ میرسند.

جلوگیری از نیش پشه در طبیعت

همه چیز درباره نیش پشه

پشه های نر دهانی کوچک دارند و از گیاهان تغذیه می نمایند اما پشه های ماده دهانی بزرگتر دارند و از خون جانوران و انسان تغذیه می نمایند. پشه های ماده برای اینکه طعمه از حضور آنها مطلع نشود قبل از نیش زدن، مکان نیش زدن را بی حس می نمایند و سپس نیش را وارد پوست می نمایند. به همین خاطر است که شما در هنگام گزش دردی احساس نمی کنید. پشه ها به چند طریق طعمه های خود را شناسایی می نمایند.

اولین روش، روش سنسورهای شیمیایی است که از فاصله ای در حدود 40 متر از روی بوی بدن، طعمه خود را شناسایی می نماید. روش دوم، روش بینایی است به خصوص اگر طعمه در حال حرکت باشد. روش سوم، روش حرارتی است و از حرارت بدن طعمه قادر به شناسایی آن هستند.

راه های مقابله با نیش پشه در طبیعت

اگر می خواهید ناهار یا شام خوشمزه ای برای پشه ها در طبیعت نباشید در ادامه چند راه چاره را به شما معرفی خواهیم کرد.

1. استفاده از فن برای دفع پشه

بعضی حشره ها و البته پشه ها هنگام وزش باد نمی توانند خوب پرواز نمایند؛ به همین دلیل استفاده از پنکه یا کولر می تواند برای دور کردن پشه ها موثر باشد. همین طور پشه ها به خاطر دوری از باد سعی می نمایند در ارتفاع پایین تر پرواز نمایند که در این صورت استفاده از پنکه هایی که روی سطح زمین قرار می گیرند بسیار مفید خواهد بود.

2. لباس مناسب بپوشید

از شلوارهای ضخیم و سنگین مانند شلوار جین بهره ببرید. بسیاری از پشه های مناطق کویری قادرند از روی پوشش نازک نیش بزنند. استفاده از لباسهای آستین دار در هنگام شب توصیه می شود. شلوار خود را درون جوراب خود قرار دهید. از انجاییکه اغلب پشه ها هنگام طلوع و غروب آفتاب آغاز به پرواز و تامین غذای خود می نمایند، پوشیدن لباس روشن سبب همرنگ شدن شما با نور آفتاب می شود و به همین دلیل پشه ها قادر نیستند به خوبی شما را نشخیص دهند. استفاده از لباس هایی که دارای نخ های پرمترین هستند نیز باعث دفع پشه ها می شوند.

3. استفاده از حشره کش دیت (البته چندان توصیه نمی شود)

در صورتی که حشره کش دارای دیت به همراه دارید مقداری از آن را بر روی لباس خود اسپری کنید. (به خاطر داشته باشید که حشره کش را بر روی پوست خود اسپری نکنید چون می تواند باعث حساسیت های پوستی شود. حشره کشها دارای مواد شیمیایی از جمله دیت هستند. دیت باعث مرگ سریع سلولهای خاکستری مغز می شود و فراموشی زودرس را به همراه خواهد داشت. همچنین باعث تغییر در دی ان ای حیوانات از جمله موشها می شود و صدمات جبرا ناپذیری به طبیعت و شخص شما وارد می نماید. دیت مهمترین عامل دفع و از بین بردن پشه است. بوی دیت باعث گمراه کردن پشه در فاصله نزدیک می شود و قادر به تشخیص بوی اسید لاکتیک و دی اکسید کربن خروجی از بدن نمی شود. استفاده از حشره کشهای حاوی دیت در مقدار خیلی جزئی کافیست و استفاده در حجم زیاد از آنها تغییری در دفع پشه ایجاد نمی نماید.)

4. موز نخورید!

از خوردن موز در هنگام سفر خودداری کنید. جذب روغن موز در خون باعث نیشزدگی بیشتر نسبت به سایر افراد می شود. پشه ها کلا خون حاوی قند بیشتر را ترجیح می دهند.

5. جای مناسب کمپ بزنید

از کمپ زدن در مناطق باتلاقی یا مناطقی که نزدیک به رودخانه ها یا مانداب ها هستند خودداری کنید. کلا مناطق مرطوب، مکان های مناسبی برای رشد پشه محسوب می شوند.

6. از نور زرد بهره ببرید

یکی از جذب نمایندگان مهم پشه، نور سفید است. در صورتی که در هنگام شب از وسایلی با نور سفید استفاده می کنید آنها را با وسایل روشنایی دارای نور زرد جایگزین کنید. این روش روش بسیار کارایی در دفع پشه در مناطق کویری می باشد.

7. آتش روشن کنید

8. دفع پشه با الکل، لوسیون، عطر و...

استفاده از لوسیون، عطر، ادکلن، شامپوها و صابون های خوش بو می تواند باعث جذب بیشتر پشه ها نسبت به سایر افراد گردند. مالیدن مقداری الکل سفید بر روی پوست می تواند شما را در برابر نیش پشه بیمه کند.

منبع: دالاهو

به "جلوگیری از نیش پشه در طبیعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلوگیری از نیش پشه در طبیعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید