زرنانوازی موسیقی چند هزار ساله قزلباشان گلستان است

به گزارش وبلاگ وردپرس، ایرنا/ براساس آخرین اخبار و گزارش های بدست رسیده، زرنانوازی موسیقی چند هزار ساله قزلباشان گلستان است.

زرنانوازی موسیقی چند هزار ساله قزلباشان گلستان است

از شالیزارهای کنار جاده عبور نموده و در یکی از کوچه های مینودشت زنگ در خانه ای را فشار می دهم. مرد جوانی در را باز می نماید و همراهش از پله منزل قدیمی بالا می روم تا مقابل پیرمردی بنشینم که تاریخ شفاهی موسیقی قزلباش گلستان است.

در همان بدو ورود، شاخ گاوی توجه مرا به خود جلب می نماید که در کنار یک نی کوچک قرار گرفته است. جوان مرا به پیرمرد که بعدا متوجه میشوم پدربزرگش است معرفی می نماید آقاجان آمدند درباره زرنا با شما صحبت نمایند.

سالخوردگی اش به برق اشتیاق چشمانش برای معرفی میراث کهن زرنانوازی نمی خورد و همانطور که آن شاخ تراش خورده گاو را در دستانش می گیرد و نی کوچکی به آن وصل می نماید می گوید: موسیقی سنتی قزلباش قدمتی به تاریخ این قوم دارد و نسل به نسل به وسیله گذشتگان ما به امروز رسیده است.

ابراهیم پسرکلو اضافه کرد: یکی از آلات موسیقی که از قرنهای گذشته به وسیله قوم قزلباش در مراسم های منطقه نواخته میشد زرنا بوده که از خانواده سازهای بادی است.

وی گفت: شاید به دلیل اینکه از شاخ حیواناتی همچون گاو ساخته میشد در قوم قزلباش زرنا نامیده شده که از دیرباز هم رواج داشته است.

این پیشکسوت موسیقی قزلباش بیان نمود: این هنر را زمان کودکی که در روستای محمدآباد بودم از برادرم یادگرفتم، سالها آنجا مردم در مراسم های مختلف شادی می نواختند.

پسرکلو اضافه کرد: از همان روزگار کودکی این زرنایی که ساختم را یادگاری نگه داشتم و سالیان زیادی در منطقه برای علاقمندان می نواختم.

با خنده می گوید: در عقدکنان پنج دخترم از موسیقی سنتی زرنا برای شادی مراسم استفاده کردم. این سالها هم وقتی بچه ها و نوه ها دورم جمع می شوند، برایشان زرنا می زنم.

وی گفت: در گذشته از این ساز بیشتر قزلباش هایی که گوسفند و گاو داشتند یا گالش و چوپان بودند در دشت و بیابان هنگام چرای دام استفاده می کردند.

وی بیان نمود: زرنا مخصوص قزلباش هاست همچون قوشمال خراسان بوده با این تفاوت که آنجا دوتایی نواخته می گردد.

پسرکلو اضافه کرد: بابای قره جانلو و خداوردی کوهی از استادان زرنانوازی در چند سال گذشته بودند که بدون اینکه به درستی معرفی شوند از جهان رفتند، حالا هم من از آن جمع باقی ماندم که میدانم بعد از من اگر از این ساز حمایت درستی نگردد، زرنا به تاریخ خواهد پیوست.

منبع: همگردی

به "زرنانوازی موسیقی چند هزار ساله قزلباشان گلستان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زرنانوازی موسیقی چند هزار ساله قزلباشان گلستان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید