یادداشت ، میراث ناملموس، روح پنهان این شهر است

به گزارش وبلاگ وردپرس، تهران به عنوان مرکز ایران، از میراث ناملموس فراوانی برخوردار است. میراث ناملموس، به مجموعه ای از فرهنگ ها، آداب و رسوم، سنت ها و مقوله هایی اشاره دارد که با چشم قابل رویت نیست، اما به صورت ناخودآگاه در زندگی و ارتباطات فردی و اجتماعی افراد اثرگذار است.

یادداشت ، میراث ناملموس، روح پنهان این شهر است

به گزارش وبلاگ وردپرس، تهران به عنوان شهری با قدمتی طولانی، در طول سالیان متمادی با فرهنگ ها و آداب و رسوم گوناگون روبرو بوده است. از جمله این میراث ناملموس تهران می توان به زبان و گویش های محلی، موسیقی، هنرهای محلی، غذاها و شیرینی ها، رفتارها و کنش ها و واکنش های افراد در بازار، کوچه و گذر، آئین ها، داستان ها، شیوه های درمان، و ...، اشاره نمود.

قصه های خواندنی تهران را اینجا ببینید

در این گذار میراثی و جستجوی فرهنگی، روش ها و متدهای رسیدن به میراث ملموس، ارزش میراث ناملموس برای اندوخته فرهنگی جامعه را پیدا خواهند کرد. از این منظر در این گذار؛ تمام موسیقی محلی و هنرهای مرتبط با آن، غذاهایی چون قیمه، شش کباب ری، ته چین، قرمه سبزی، اسفناج پلو با ماهی، والک پلو، دیزی و انواع آش ها. شیرینی هایی مانند سوهانک، قره قروت، پاستیل ها، بازارها، کوچه ها، ساباط ها، مراکز خرید و تبادل کالاهای محلی و نقطه های ارتباطی افراد از زمان های قدیمی تا به امروز مورد توجه قرار می گیرند. بازارهایی همانند بازار بزرگ تهران، بازار شمیران و بازار شهر ری، تنها چند نمونه از بازارها و کوچه بازارهای تهران هستند که با معماری خاص و رنگارنگی که به وسیله نیازها و فعالیت های مردم شکل گرفته اند، بخشی از میراث ناملموس شهر را تشکیل می دهند. میراث ناملموس به شکلی ناخودآگاه در زندگی روزمره مردم تجلی می یابد. آداب مهمان نوازی، نشست ها و صحبت ها در چایخانه ها، مراسمات مذهبی و فرهنگی در محلات و رعایت احترام و ارتباطات اجتماعی از همین جنس هستند. تهران با داشتن چنین میراث ناملموسی، یک مقصد فرهنگی و تاریخی منحصربه فرد است. مردم و بازدیدکنندگان می توانند با استفاده از این میراث، با فرهنگ و هویت شهر به طور عمیق تری آشنا شده و از این طریق به تجربه های متفاوت و ارزشمند بی نظیری برسند. پاسداشت میراث ناملموس جامعه، ترمیم نقاط همگرایی، انسجام، وحدت، همدلی و همراهی است. آنچه بر استحکام نخ تسبیح تعاملات اجتماعی ما می افزاید و به مانند روحی پنهان در فضای حاکم بر رفتارها عمل می نماید. روحی که در ضمیرناخودآگاه جمعی جامعه در جریان و در سیلان است.

یادداشت از محمود منیعی، تهران پژوه

منبع: همشهری آنلاین

به "یادداشت ، میراث ناملموس، روح پنهان این شهر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادداشت ، میراث ناملموس، روح پنهان این شهر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید