تنش آبی با کاهش 52 درصدی بارندگی

به گزارش وبلاگ وردپرس، خبرنگاران : آمارهای رسمی از کاهش 52 درصدی بارش های جوی در سال آبی جاری حکایت دارد؛ مسئله ای که علاوه بر محدود کردن حوزه کشاورزی، بسیاری از شهرها را هم با تنش آب شرب روبرو نموده است.

تنش آبی با کاهش 52 درصدی بارندگی

به گزارش وبلاگ وردپرس به نقل از آمارهای دفتر مطالعات پایه منابع آب وزارت نیرو از شرایط بارندگی های کشور نشان می دهد: از ابتدای سال آبی 1399 - 1400 تا به امروز (از اول مهرماه 1399 تا شامگاه 6 تیرماه 1400) میانگین ارتفاع ریزش های جوی در کشور به 145 میلی متر رسیده که این مقدار در مقایسه با سال آبی قبل 52 درصد و نسبت به میانگین بلندمدت 37 درصد کمتر است.

این افت محسوس در بارندگی های سال آبی جاری در حالی است که بر اساس آمارها، میانگین بارش های جوی دوره های مشابه در 52 سال اخیر معادل 229 میلی متر ثبت شده است؛ اما سال جاری با وقوع خشک سالی شدید، بارندگی های کشور به کمتر از دوسوم میانگین دوره های بلندمدت رسیده است.

بعلاوه بر اساس آمارهای وزارت نیرو، به تبع فرایند کاهشی بارش ها، حجم ورودی آب از ابتدای سال آبی 00-99 تا به امروز برابر با 26 میلیارد و 420 میلیون مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل از آن (50 میلیارد و 70 میلیون مترمکعب)، بیانگر کاهش 47 درصدی ورودی آب به مخازن سدهای کشور است.

بر اساس آمارها، تا ایان خرداد سال جاری، از مجموع ظرفیت 50.5 میلیارد مترمکعبی مخازن سدها، حدود 27 میلیارد و 580 میلیون مترمکعب، معادل 55 درصد مخازن پر شده است.

کارشناسان و متولیان حوزه آب، با استناد به کاهش کم سابقه بارندگی در سال آبی جاری، نسبت به شرایط سخت آبی در تابستان پیش رو هشدار داده اند و ازآنجایی که بر اساس آمارها، سال جاری کم باران ترین سال آبی در نیم قرن اخیر محسوب می گردد، توجه به مدیریت مصرف آب در همه حوزه ها را یک راه حل ناگزیر برای یاری به توزیع پایدار آب شرب و عبور از بحران می دانند.

داده های سازمان هواشناسی و اظهارنظر کارشناسان این حوزه حاکی از این است که بارش های جوی 5 ماه پایانی هرسال آبی در ایران، در برترین حالت معادل 15 درصد کل بارش های جوی هرسال آبی است و ازاین رو حتی با فرض اینکه بارش های تابستانی نرمالی را تجربه کنیم، بازهم چیزی از وخامت اوضاع کم آبی کم نخواهد شد.

البته، آمارهای موجود حتی این فرض خوش بینانه را هم نفی می نمایند؛ به گونه ای که طبق اطلاعات هواشناسی، مقدار بارش های جوی در 5 روز نخست تابستان سال جاری نزدیک به صفر و 97.6 درصد کمتر از میانگین بلندمدت بوده؛ درحالی که میانگین بارش های 5 روز اول تابستان در 52 سال اخیر 0.7 میلی متر ثبت شده است.

باوجود این آمارها قابل تأمل از شرایط بارندگی، داده های اعلامی از سوی شرکت های آب و فاضلاب از تداوم رشد مصرف آب شرب حکایت دارد به گونه ای که بر اساس اعلام شرکت آب و فاضلاب استان تهران، مصرف آب تهران در پنجم تیرماه سال جاری سه میلیارد و 623 میلیون لیتر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل یک درصد افزایش نشان می دهد.

با توجه به اینکه طبق اظهارات معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، اکنون 300 شهر از یک هزار و 400 شهر کشور در شرایط تنش آبی و نقطه سربه سر منابع و مصارف آبی قرار گرفته اند، توجه به مدیریت مصرف آب تنها راه حل یاری به توزیع پایدار آب شرب و عبور از بحران محسوب می گردد.

منبع: اقتصادنیوز

به "تنش آبی با کاهش 52 درصدی بارندگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنش آبی با کاهش 52 درصدی بارندگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید