غار 120 میلیون ساله، جلوه شگفتی در ایران

به گزارش وبلاگ وردپرس، یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری استان زنجان غاری آهکی و زیبا به نام کتله خور است. این غار که یکی از اعجاب آورترین غارهای دنیا نیز محسوب می گردد در شهرستان خدابنده واقع شده است.

غار 120 میلیون ساله، جلوه شگفتی در ایران

اگر اهل غارنوردی یا از دوستداران و علاقه مندان به گردشگری هستید، غار کتله خور در زنجان در زنجان پیشنهاد جذابی برای شما خواهد بود. با ما در مجله گردشگری دلتا همراه باشید تا با غار صد و بیست میلیون ساله آشنا شوید.

غار کتله خور در زنجان

غار کتله خور یکی از زیباترین غارهای آهکی جهان است و از نظر قدمت، وسعت، تعداد طبقات و تنوع در تشکیل قندیل ها، از غارهای منحصربه فرد جهان محسوب می گردد. قدمت کشف این غار خارق العاده به 120 سال می رسد. کتله خور در گذشته غاری آبی بوده است. این غار در اثر فرآیندهای متعدد، امروزه به غاری نیمه خشک تبدیل شده است. در نقاط بسیاری از این غار که آبی وجود ندارد، می توان به راحتی قدم زد و جهانی شگفت انگیز درونش را کشف کرد.

بخش تفریحی غار کتله خور

این غار به سه قسمت تفریحی، ورزشی و فرهنگی تقسیم شده است. اگر قصد بازدید از آن را داشته باشید، به بخش تفریحی آن راهنمایی می شوید. این بخش حدود 2 کیلومتر درازا دارد و قسمت بسیار کوچکی از کل غار را شامل می گردد. با این حال دیدنی های این قسمت از غار، بی شمار است. استالاگمیت های موجود در این غار اشکال خاص و زیبایی را پدید آورده اند. این استلاگمیت ها براساس شباهتشان به اشیای واقعی نام گذاری شده اند. استالاگمیت هایی مثل پای فیل، عروس و داماد، اتاق عقد، دو جادوگر و نخل سوخته!

بخش ورزشی و فرهنگی غار کتله خور

بخش ورزشی غار، متعلق به غارنوردان و صخره نوردان است. این مسیر دو برابر بخش تفریحی طول دارد. بخش فرهنگی، جهت برگزاری مراسم های خاص کاربرد دارد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، با وجود فاصله ای بیش از 100 کیلومتر، انتهای این غار به غار علیصدر در همدان می رسد.

غار کتله خور کجاست؟

غار کتله خور در استان زنجان واقع شده است و یکی از جاذبه های دیدنی خدابنده یا قیدار محسوب می گردد. این غار در دل کوه های آهکی جنوب روستای گرماب و پنج کیلومتری شهر گرماب از توابع شهر خدابنده واقع شده است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب با رد شدن از این دروازه به بهشت بروید را بخوانید.منبع: پیام دلتا

به "غار 120 میلیون ساله، جلوه شگفتی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار 120 میلیون ساله، جلوه شگفتی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید