گل ساعتی؛ این گل شگفت انگیز!

به گزارش وبلاگ وردپرس، گل ساعتی با ظاهر عجیب وزیبای خود غیر قابل مقاومت می کند. ساختار خاص گل این گیاه باعث شده این نام را برای آن بربگزینند که به راستی هم به آن می آید!

گل ساعتی؛ این گل شگفت انگیز!

پرورش یک گل ساعتی خوب اندکی زحمت دارد اما این گیاه زیبا با گل های خارق العاده خود خستگی هر زحمتی را از تن تان به در می نماید! این گیاه در شرایط اید آل رشدش به گیاهی قوی و پرپشت تبدیل می گردد که ممکن است برای اینکه خوش فرم بماند احتیاج به هرس مرتب داشته باشد.

شرایط رشد

- نور

گل ساعتی به مکانی با نور روشن احتیاج دارد به خصوص در فصل تابستان که فصل رشد گیاه است. در این فصل آفتاب کامل برای گیاه فراهم کنید. در فصل زمستان هم هر چه گیاه تان نور بیشتری داشته باشد بهتر است.

- آبیاری

در تمام فصل رشد خاک گیاه را مرطوب نگه دارید. اگر هوای منطقه زندگی شما خیلی گرم باشد ممکن است مجبور شوید گیاه هان ساعتی بزرگ جثه تر را 2 بار در روز آبیاری کنید. در طول فصل زمستان آبیاری را کاهش دهید اما اجازه ندهید خاک گلدان کاملا خشک گردد.

- دما

در فصل تابستان دمای نسبتا گرم (دمای معمول خانه خوب است) و در فصل زمستان دماهای کمتر مناسب است.

- خاک

خاکی پر از مواد غذایی با زهکشی عالی خاک ایده آل گل ساعتی است.

- کود دهی

گیاه را با میزان کافی از کودهای مخلوطی که حاوی تمامی عناصر مورد احتیاج باشند و مواد غذایی را به تدریج در خاک آزاد نمایند کود دهی کنید. البته کود دهی را فقط در طول فصل رشد انجام دهید. کودهای مایع هم انتخاب های خوبی هستند.

تکثیر

تکثیر این گیاه به دو روش ممکن است. اولی گرفتن پاجوش های گیاه و کاشت آن در گلدانی جداگانه و دومی گرفتن قلمه ساقه. قلمه گیری را در فصل بهار انجام دهید. برگ های پایینی ساقه را جدا کنید تا گره های ساقه در معرض خاک قرار گیرند و ریشه بزنند. سپس قلمه تهیه شده را در خاک مخصوص ریشه دهی قرار دهید. بعلاوه می توانید قلمه را قبل از کاشت در هورمون ریشه زایی قرار دهید. البته چون این گیاه به راحتی ریشه می دهد ممکن است احتیاجی به این هورمون نباشد.

قلمه ها را گرم نگه دارید و در مکانی روشن قرارشان دهید تا زمانی که نشانه های رشد را نو در گیاه مشاهده کنید.

تعویض گلدان

گیاهان جوان را در هر بهار به گلدانی یک سایز برگ تر از گلدان قبلی شان منتقل کنید. حواستان باشد که گلدان تنها یک سایز بزرگ تر باشد تا انرژی گیاه صرف پر کردن فضای گلدان با ریشه هایش نگردد و برای رشدش باقی بماند. گلدان گیاهان بزرگ تر را هر چند سال یک بار تعویض کنید. برای کنترل سایز گیاه بهتر است که در فصل پاییز میزانی هرسش کنید و تنها چند شاخه به گیاه باقی بگذارید. البته اگر در کار هرس تجربه کافی ندارید هرس گل ساعتی تان را سبک تر انجام دهید. البته گل ساعتی گیاهی سر سخت است که در صورتی که اشتباهی هم در نگهداری اش انجام گردد به سرعت خود را ترمیم می نماید پس خیلی نگران نباشید.

چند نکته …

گل ساعتی گیاهی با برگ های لب دار است با گل هایی که از برگ ها آویزیان شده اند و از میان شان به ما نگاه می نمایند!

برخی از واریته های این گیاه میوه خوشمزه و شیرینی دارند که به عنوان یکی از میوه های استوایی شناخته شده است و شاید شما هم نام آن را شنیده باشید و یا آن را خورده باشید. نام میوه گیاه گل ساعتی پشن فروت است. در محیط خانه ممکن است شاخسار بلند گیاه برایتان مشکل ایجاد نمایند اما در بیرون این ساقه های رونده به زیبایی روی دیوارها پراکنده می شوند.

یکی از مشکل هایی که ممکن است با آن دست به گریبان شوید حمله شپشک ها به گیاه تان است. اما نگران نباشید با یک آفت کش سیستمیک ساده مشکل حل است!

منبع: فوت و فن

به "گل ساعتی؛ این گل شگفت انگیز!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گل ساعتی؛ این گل شگفت انگیز!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید