آنفلوآنزای پرندگان؛ تهدیدی نو برای فراوری و قیمت گوشت مرغ

به گزارش وبلاگ وردپرس، پرورش دهندگان طیور با شیوع موارد آنفلوآنزای پرندگان روبرو شده اند که ریسک افزایش قیمت گوشت مرغ و کاهش شمار تخم مرغهای رسمی را افزایش می دهد.

آنفلوآنزای پرندگان؛ تهدیدی نو برای فراوری و قیمت گوشت مرغ

به گزارش وبلاگ وردپرس، طبق آمار سازمان دنیای بهداشت دام، بیش از 40 کشور در سراسر اروپا، آسیا و آفریقا از ماه مه شاهد موارد شیوع بوده اند. این شرایط ممکن است تورم قیمت مواد غذایی که در حال حاضر در سطح بالایی قرار گرفته است را افزایش دهد و حتی آن را بالاتر برده و هزینه های بیشتری به خانوارها تحمیل کند که از افزایش قیمت کالاهای دیگر تحت فشار قرار گرفته اند.

میلیون ها قطعه طیور زمستان گذشته به علت این ویروس شدیدا بیماری زا که می تواند برای پرندگان مرگبار باشد، در اروپا معدوم شدند. موارد شیوع آنفلوآنزای پرندگان سال جاری زودتر از معمول افزایش پیدا نموده و کشورهایی مانند انگلیس را وادار نموده است دستور دهند طیوری که در محیط های سربسته نگهداری می شوند، در برابر این بیماری ایمن شوند. موج تازه ریسک آنفلوآنزای پرندگان، گوشت مرغ را گران تر می نماید. به گفته نان دیرک مولدر، متخصص طیور دنیای از رابوبانک، فراوری جوجه در اروپا در حال حاضر از کمبود نیروی کار و هزینه بالای خوراک و انرژی آسیب دیده است. آنفلوآنزای پرندگان عامل تازهی است که روی تورم قیمت غذا تاثیر خواهد گذاشت. به نظر می رسد سال سختی برای آنفلوآنزای پرندگان در اروپا و در سطح دنیا است.

شاخص قیمت گوشت فائو سال جاری 16 درصد رشد نموده و به بالاترین سطح فصلی از سال 2014 رسیده است. فائو ماه گذشته اظهار داشت فراوری طیور تا حدودی زیادی برای تامین تقاضای دنیای کافی است اما موانع حمل و شیوع بیماری در اروپا و آسیا به چالشهای عرضه افزوده است.

فراورینمایندگان اکنون در مرحله حساسی قرار دارند زیرا موارد شیوع این ویروس معمولا از اکتبر تا آوریل افزایش پیدا می نماید. طبق آمار سازمان دنیای بهداشت دام، موارد شیوع سال جاری از نظر تنوع ژنتیکی کم سابقه است و با طیف گسترده ای از زیرشاخه ها در پرندگان وحشی و در مزارع در گردش است.

لهستان که بزرگترین فراورینماینده طیور در اروپا است، بیش از یک میلیون قطعه طیور را از اوایل نوامبر معدوم نموده است. بوقلمون های دانمارکی و غازهای آلمانی هم بی نصیب نمانده اند و فرانسه هم پس از این که ابتدای سال 2021 شیوع گسترده آنفلوآنزای پرندگان در اردکهای مزارع را گزارش کرد، اخیرا شیوع آنفلوآنزای پرندگان در میان مرغهای تخم گذار را گزارش نموده است.

به گفته مولدر، شمار طیور بیمار در مقایسه با کل فراوری جزئی مانده است اما ریسک ها می تواند روی اعتماد فراورینماینده تاثیر گذاشته و باعث دلسردی آنها از توسعه فراوری گردد. فراورینمایندگانی که تخم مرغهای رسمی فراوری می نمایند ممکن است مجبور شوند تخم مرغها را در صورت نگهداری طیور در محیط سربسته به مدت طولانی، به قیمت پایین تری عرضه نمایند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، این بیماری بعلاوه جریان تجارت را مختل خواهد نمود و آمریکا و برزیل که بزرگترین صادرنماینده گوشت مرغ به اتحادیه اروپا هستند، ممکن است سهم بازار بیشتری را تصرف نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آنفلوآنزای پرندگان؛ تهدیدی نو برای فراوری و قیمت گوشت مرغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنفلوآنزای پرندگان؛ تهدیدی نو برای فراوری و قیمت گوشت مرغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید