افشاردوست: کار آرمات و وکیلی متفاوت است

به گزارش وبلاگ وردپرس، عضو هیئت رئیسه فدراسیون والیبال گفت: آرمات باید یک تیم از گلادیاتورهای زیر 19 سال فعلی تشکیل دهد و آنان را به میدان بفرستد، اما وکیلی والیبالیست های 15 تا 16 سال را باید شناسایی کند.

افشاردوست: کار آرمات و وکیلی متفاوت است

به گزارش وبلاگ وردپرس، عضو هیئت رئیسه فدراسیون والیبال با بیان این که ماموریت مسعود آرمات و محمد وکیلی متفاوت است و استراتژی جدید فدراسیون راه چاره خوبی برای رده های پایه خواهد بود، گفت: سرمربی فعلی تیم نوجوانان، با ظرفیت های موجود باید تیمی برای حضور شایسته در رقابت های قهرمانی دنیا آماده کند، اما سرمربی تیم نوجوانان سال 1401 پسر ایران، باید برای آینده بلند مدت پشتوانه سازی داشته باشد.

محمود افشاردوست در گفت وگو با سایت فدراسیون والیبال اضافه کرد: متاسفانه در یک سال گذشته، ویروس کرونا تاثیرات نامناسبی بر روی ورزش دنیا از جمله والیبال گذاشته است که نمی توان منکر آن شد. در والیبال هم بیش ترین آسیب را رده سنی نوجوانان دیدند زیرا هیچ برنامه تمرینی و مسابقه برای آنان در یک سال گذشته در ایران و دنیا وجود نداشته است.

وی با بیان این که اگر کشوری دارای زیرساخت لازم در رده سنی نوجوانان برای پرورش بازیکنان نباشند، قطعا آسیب بیش تری خواهد دید، توضیح داد: والیبال ایران نیز مستثنی نیست و چون در آسیا مسابقات رده سنی نوجوانان نداشتیم، طبیعی است که در این رده سنی ایران نیز مسابقه، تمرین و اردو نداشتیم.

کارشناس خبره والیبال، انتخاب محمد وکیلی برای تیم نوجوانان سال 1401 که از مربیان با تجربه در رده سنی پایه است را نشان از برنامه ریزی دو ساله فدراسیون برای این موضوع دانست و گفت: خیلی از کشورهای پیشرفته در والیبال دنیا، برنامه مدون و همخوان با استانداردهای دنیای و مطابق با موضوعات فرهنگی کشورشان برای رده سنی پایه دارند و به همین دلیل، در ورزش والیبال پیروز هستند. یادآوری کنم که منظورم از پیشرفته، تنها کسب مدال و عنوان دنیای نیست. شاید کشوری بازیکنان مناسب پرورش دهد و به کشورهای مختلف دنیا صادر کند و این موضوع هم نشان از پیروزیت در والیبال است.

وی ادامه داد: بعضی کشورهای صاحب نام در والیبال همانند برزیل، آمریکا و لهستان، از تیم نوجوانان خوبی بهره می برند. شاید این تیم ها حتی در سال هایی مقامی نیاوردند، اما ساختاری مناسب برای آینده دارند و بازیکنان این تیم ها تبدیل به ستاره های عظیم در دنیا می شوند. این کشورها شاید در رده سنی پایه زیاد مدال کسب ننمایند، اما در رده عظیمسالان بسیار پیروز هستند و افتخارات و مدال های ارزشمندی کسب می نمایند که این موضوع، دلیلش برنامه ریزی مناسب در رده های پایه است.

دبیر پیشین فدراسیون والیبال با یادآوری کارهای صورت گرفته در سال های گذشته برای بازیکن سازی در والیبال ایران گفت: در والیبال ایران تا کنون کارهای زیادی در این زمینه صورت گرفته است؛ مانند برنامه های استعدادیابی و تشکیل کانون های والیبال، اما این برنامه ها تکمیل نماینده یکدیگر نبودند و باید استراتژی خوبی داشته باشیم تا برنامه ها تکمیل نماینده یکدیگر باشند.

افشاردوست با بیان این که استراتژی جدید فدراسیون برای حل این مشکل بوده و به نظرم راه چاره خوبی برای این مقطع زمانی است، گفت: وکیلی با کشف استعدادهای 15 تا 16 ساله و تمرین و پرورش آن ها می تواند بازیکنان مناسبی برای دو سال دیگر والیبال ایران آماده کند. نکته مهم این برنامه، این است که محدودیتی برای تعداد بازیکن در این زمینه نداریم و سرمربی تیم نوجوانان سال 1401 ایران می تواند تا 50 بازیکن را برای آن زمان آماده کند. هر چه بازیکنان بیش تری پرورش یابند، والیبال ایران و دنیا از توانایی آنان استفاده خواهد نمود.

وی تاکید نمود: باید فکر ریشه ای و راه چارههای واقعی تدوین کرد تا منجر به افزایش تعداد بازیکنانی گردد که شانس ستاره شدن را داشته باشند. فدراسیون با استفاده از نظرات کارشناسان، صاحب نظران و الگوبرداری از برنامه های دیگر کشورهای پیروز در رده سنی پایه، می تواند به این هدف برسد.

عضو هیات رئیسه فدراسیون والیبال گفت: اگر من درست برداشت نموده باشم، حکم وکیلی برای رفع کردن این خلاء بوده و کار درستی است و باید این فرایند ادامه یابد. والیبال ایران تا کنون ستاره هایی داشته که در رده سنی نوجوانان بازی نکردند، اما این موضوع نباید باعث غفلت از رده سنی پایه گردد. در رده سنی نوجوانان، باید دو هدف را در برنامه ریزی ها مدنظر داشته باشیم، نخست حضور شایسته در مسابقات قهرمانی آسیا و کسب سهمیه دنیای و هدف دوم که بسیار مهم تر است، پشتوانه سازی برای تیم عظیمسالان و معرفی ستاره های آینده دار والیبال ایران به دنیا است.

وی با طرح این سوال که آیا والیبال برزیل در رده سنی نوجوانان همواره در زمره سه تیم برتر دنیا بوده است؟ گفت: اما بازیکنان این کشور همواره از بهترین بازیکنان دنیا هستند زیرا والیبال این کشور در رده سنی پایه ، برنامه ریزی خوبی دارد. اگر تعداد بازیکنان شایسته رده های سنی پایه والیبال کشورمان زیاد باشند، والیبال ایران با صدور این بازیکنان، در دنیا تاثیر گذار خواهد بود و درآمد ارزی هم برای کشور و بازیکنان خواهد داشت.

دبیر اسبق فدراسیون والیبال با یادآوری کارهای خوب صورت گرفته در دوره های گذشته برای رده های سنی پایه والیبال ایران گفت: سوتکوویچ و وکیلی در این دوره ها خیلی خوب کار کردند اما باید برنامه ریزی و سرمایه گذاری برای پسران در رده سنی 13 تا 15 سال گردد تا بهره وری بیش تری برای والیبال ایران داشته باشد.

وی ادامه داد: فرایند کار کردن در رده سنی پایه، چند بخش مهم دارد که شرایط فیزیکی و تکنیکی، از مهم ترین آن ها است و فدراسیون می تواند با استفاده از تجربه کشورهایی مانند صربستان، روسیه، لهستان، برزیل، آمریکا و حتی آرژانتین، برنامه تکمیل تری در این زمینه آماده کند. در زمینه آموزش تکنیک می توان از اصول آموزشی ژاپنی ها یاری بگیریم و در بخش بانوان نیز می توانیم از روش چین استفاده کنیم زیرا این کشور در والیبال بانوان دنیا همواره به عنوان یک قدرت مطرح بوده است. فدراسیون والیبال با جمع بندی این برنامه ها و تطبیق آن ها با شرایط بازیکنان ایران، برنامه اصولی برای رسیدن به این هدف تدوین کند.

کارشناس خبره والیبال در پاسخ به این پرسش که شرایط تشکیل تیم نوجوانان ایران برای حضور در رقابت های سال 2021 نوجوانان دنیا که به میزبانی کشورمان برگزار خواهد شد را چگونه می بینید؟ گفت: مسعود آرمات به عنوان سرمربی این تیم انتخاب شده است و قطعا چالش های سختی پیش رو دارد که فرصت کم برای آماده سازی، از جمله آن ها است. نوجوانان والیبال ایران در یک سال گذشته فعالیت تمرینی و مسابقه ای نداشتند و برای کشف ظرفیت واقعی آنان، کار بسیار مسئله ای پیش روی والیبال ایران است. متاسفانه بعضی والیبالیست ها که خیلی هم مناسب هستند، چون در یک سال گذشته دیده نشده اند، شاید از دست بفرایند.

وی ادامه داد: چالش مهم بعدی انتخاب بازیکن، آموزش و اصلاح تکنیک است که کادر فنی این تیم باید کوشش زیادی در این زمینه داشته باشد. در بحث آموزش تکنیک های والیبال، به رغم کوشش مربیان عزیز، چون یکسان سازی تکنیک ها به درستی انجام نشده، کادر فنی تیم نوجوانان حتما مشکلاتی خواهند داشت. در مجموع، کار آرمات بسیار سخت است و من برایش آرزوی پیروزیت دارم.

افشاردوست درباره فعالیت همزمان دو سرمربی برای تیم های نوجوانان 1400 و 1401 گفت: کار آرمات و وکیلی قطعا متفاوت است؛ برای شرح بیش تر، این طور می توان گفت که آرمات باید یک تیم از گلادیاتورهای زیر 19 سال فعلی تشکیل دهد و آنان را به میدان بفرستد، اما وکیلی افراد 15 تا 16 سال را باید شناسایی کند و با آموزش، آنان را برای دو سال آینده آماده کند که در مسابقات قهرمانی آسیا و دنیا شرکت نمایند. از سوی دیگر، وکیلی باید برای آینده والیبال ایران پشتوانه سازی کند که البته تجربه بسیار خوبی هم در این زمینه دارد. امیدوارم برنامه های هر دو تیم، پیروزیت آمیز باشد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در صفحه اینستاگرامی وبلاگ وردپرس بخوانید. (کلیک کنید)

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "افشاردوست: کار آرمات و وکیلی متفاوت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افشاردوست: کار آرمات و وکیلی متفاوت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید