تنها قالی امضادار ایرانی در موزه پتزولی ایتالیاست

به گزارش وبلاگ وردپرس، سید طاهر صباحی از پژوهشگران حوزه فرش درباره انتشار کتابی درباره فرش ایرانی موجود در یکی از موزه های کشور ایتالیا گفت: شکار شاهان عنوان کتابی است که دو سال پیش به زبان ایتالیایی و انگلیسی در ایتالیا منتشر کردم و حالا تصمیم گرفتم آن را به زبان فارسی و انگلیسی در ایران به رشته تحریر دربیاورم. این کتاب به آنالیز قالی مهم دوره صفویه که گفته می گردد در اواخر سلطنت شاه اسماعیل صفویه در تبریز یا در قزوین بافته شده؛ می پردازد.

تنها قالی امضادار ایرانی در موزه پتزولی ایتالیاست

این فرش شناس گفت: من درباره این فرش چندین سال مطالعه کردم و در نهایت یافته هایم را در قالب کتاب به رشته تحریر درآوردم. اهمیت این قالی در آن است که معلوم نیست این قالی با چنین قدمت و تاریخی چطور سر از ایتالیا در آورده و آنجا پیدایش نموده اند.

صباحی با بیان اینکه این فرش امضای غیاث الدین جامی را دارد، گفت: در ابتدای سال 1923 موزه پولدی پتزولی ایتالیا با پیشنهاد نگارخانه بررآ با مبادله این قالی با اثری از یک هنرمند پذیرای آن شده است. من و پوپ می گوئیم این قالی اولین قالی امضا دار در ایران است که در موزه پولدی پتزولی در میلان ایتالیا نگهداری می گردد. در این کتاب آنالیزا زانی مدیر موزه نیز درباره قالی مقاله ای نوشته است.

صباحی گفت: از آنجا که این قالی پلی ارتباطی بین ایران و ایتالیاست سفیر ایتالیا در ایران و سفیر ایران در ایتالیا نیز مقدمه ای برای آن نوشته اند. این کتاب در حدود 160 صفحه است که در قسمت اول آن درباره موزه و نحوه نگهداری از این فرش شرح داده شده است. یک بخش از این کتاب به پیشینه ناپیدای آن می پردازد یعنی تعیین نیست این فرش چطور در ایتالیا پیدا شده و اینکه در آن موقع چرا پاره بوده و علت پارگی چیست.

این پژوهشگر حوزه فرش گفت: پس از گذشت سال ها یکی از تکه های مفقودی این قالی پیدا و به موزه اهدا شد. قسمت مفقودی؛ بخش انتهایی سمت راست حاشیه قالی است که به وسیله مایکل فرانسس در جریان حراجی کریستیز در لندن به تاریخ 1985 بازشناسایی و در نهایت با پیشنهاد او خریداری شده است. این قالی محبوب ملکه ایتالیا بوده و به همین علت دستور بازسازی آن را داده است. بعلاوه اشخاص مهمی درباره این قالی سخنرانی نموده اند. این قالی در یک نقاشی نفیسی نیز نمایش داده شده و آن هم داستان مبهمی دارد.

وی اضافه کرد: در این قالی یک ترنج 16 ضلعی با امضای غیاث الدین جامی در وسط آن قابل مشاهده است و هفت سوار که با یک نوع اسب و وسیله جنگی می جنگند و درباره هر هفت اسب سوار و وسایل جنگی آنها شرح داده شده است حتی اینکه چرا شکار می کردند و با چه وسایلی به جنگ می رفته اند. در بخش های دیگر درباره فرمانروایی صفویان در پارس به خصوص در شهرهای تبریز و قزوین شرحاتی داده شده است.

در بخش دیگری از این کتاب درباره 17 پارچه از این نوع قالی ها شرح داده شده که در مجموعه من در موزه فرش در ایتالیا نگهداری می گردد. بعلاوه شرحاتی درباره نگارگری در چهره سواران، نقاشی ها و اهمیت نگارگری در ایران داده شده است. این کتاب چند روز دیگر آماده است و در روزهای آینده از آن رونمایی می گردد.

مهر

منبع: گردشبان

به "تنها قالی امضادار ایرانی در موزه پتزولی ایتالیاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها قالی امضادار ایرانی در موزه پتزولی ایتالیاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید