جاده هایی که سد راه آبرسانی هستند

به گزارش وبلاگ وردپرس، نام سیستان و بلوچستان با کم آبی به دلیل خشکسالی های دودهه اخیر گره خورده است. در این میان روستاییان استان با این معضل بیشتر دست و پنجه نرم می نمایند. استانی که 3 هزار روستای آن با جمعیت بیش از 700 هزار نفر فاقد شبکه آبرسانی هستند و به صورت سقایی و جیره بندی آبرسانی می شوند. این در حالی است که به بعضی روستاها به دلیل نبود جاده مناسب آب نمی رسد.

جاده هایی که سد راه آبرسانی هستند

وبلاگ وردپرس-مریم ورشوئی: به ویژه در فصل بارندگی ها که تردد تانکرهای آبرسانی به دلیل مسدود شدن جاده ها عملا غیرممکن می گردد. یعنی اهالی این دست روستاها همین سهیمه 15 لیتری از تانکر آبرسانی سیار را ندارند. مانند روهگام بالا، پایین و مرکزی دربخش دشتیاری چابهار که نزدیک مرز پاکستان قراردارد. تانکرهای آبرسانی به دلیل سختی راستا و صعب العبور بودن بعضی جاده ها، استهلاک خودرو را بهانه می کنند و به روستاهایی از این دست نمی فرایند.

نرسیدن آب به روستاییان در هنگام بارندگی

روستای اورعی کوه دیم نیز از این قائده مستثنی نیست. این روستا 4 کیلومتر جاده خاکی جاده صعب العبور دارد که در مواقع بارندگی تردد را برای تانکرهای آبرسانی غیرممکن می نماید.

رئیس شورای اسلامی روستای اورعی کوه دیم به خبرنگار وبلاگ وردپرس آنلاین گفت: زمانی که جاده خوب است و آسیب دیده نیست، تانکرها برای آبرسانی به روستا می آیند، اما وقتی جاده به دلیل شرایط آب و هوایی دچار آسیب می گردد در آبرسانی خلل ایجاد می گردد.

نبی بخش جدگال اضافه نمود: جاده روستای ما یکی از قدیمی ترین جاده های چابهار است که به مرور زمان آسیب بسیاری دیده است. به عنوان نمونه در بارندگی های اخیر حدود یک ماه تانکرهای آبرسانی به روستا نیامدند و دلیل آن هم مسدودشدن جاده بود.

وی ادامه داد: ما حتی هوتگ(گودال هایی که آب باران در آنها جمع می گردد) هم نداریم. یک سری گودال های کوچکی در روستا وجود دارد که آب در آنها جمع می گردد و ما به ناچار از آنها استفاده می کنیم.

جدگال گفت: این آب غیربهداشتی است و سبب بیماری می گردد. در حدود 3 ماه پیش یکی از اهالی روستا به دلیل بیماری کلیوی فوت شد.

جدگال ادامه داد: روستای ما قرار است به طرح بزرگ آبرسانی جنوب بلوچستان از سد زیردان وصل گردد، ولی با وجود آن که سد افتتاح شده و شبکه پایین دستش هم تا نزدیکی های روستای ما فعال شده، اما هنوز روستای ما به آن متصل نشده است و فعلا در انتظار هستیم.

جاده های صعب العبور

روستای کُناردَر در غرب بلوچستان و در بخش بنتِ شهرستان نیشکهر نیز به دلیل نداشتن جاده مناسب همین شرایط را دارد. مردم کناردر تا نزدیک ترین منع آبی روستا 7 کیلومتر فاصله دارند و زنان هر صبح و عصر با پای پیاده، کوزه بر سر و بچه در دست به کوه می زنند تا آب بیاورند. برای رسیدن به این روستا 50 کیلومتر جاده خاکی را باید پیمود. این جاده خاکی، ناهموار و سخت گذر است.

میانگین راه روستایی استان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان نیز در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ وردپرس گفت: ما در استان 16 هزار کیلومتر راه داریم که حدود 73 درصد جمعیت روستایی از راه برخوردارند.

ایوب کرد اضافه نمود: متوسط کشوری در زمینه راه های روستایی 93درصد است و به تبع ما 20 درصد با این میانگین فاصله داریم.

وی ادامه داد: روستاهای منطقه سراوان، سرباز و نیکشهر از کم ترین راه روستایی برخوردار هستند که در امسال بر اساس طرح ابرار به دنبال بازگشایی و مرمت راه های صعب العبور این روستاها هستیم. درکل براساس این طرح 1200 کیلومتر از این دست جاده ها مرمت و بازگشایی می شوند.

کمبود آب در جنوب بلوچستان

کنند سراوان در مجلس شورای اسلامی درگفت وگو با خبرنگار وبلاگ وردپرس گفت: آبرسانی با تانکر در بسیاری از روستاهای جنوب بلوچستان به ویژه سراوان، سیب و سوران و مهرستان انجام می گردد و این کمبود آب ناشی از بلایای طبیعی مانند خشکسالی بوده که بیش از 15 سال دامن استان را گرفته است.

محمدباسط درازهی اضافه نمود: با وجود بارش های خوب امسال، اما به دلیل نبود زیرساخت هایی مانند جاده و چاه های استاندارد در کنار خطوط انتقال آب فرسوده، روستاییان همچنان با کمبود آب دست و پنجه نرم می کنند.

وی ادامه داد: درخواست ما کنندگان همواره از وزارت نیرو توسعه این زیرساخت ها بوده است که با این اعتبارات قطره چکانی نمی گردد راه به جایی برد. اول باید برای حل مشکل آب برنامه ریزی گردد سپس برای زیرساخت های آن فکری اساسی گردد.

درازهی گفت: در درجه اول باید مهار آب های فرامرزی اتفاق بیفتد. رودخانه های استان به راحتی به پاکستان می ریزند که باید فکری اساسی برای این موضوع گردد. در این صورت کمبود آب در روستاهای مرزی کمی حل می گردد.

وی گفت: ازسویی دیگر مثلا اگر 15سال پیش مخزن آبی در یک روستا با 20خانوار وجود داشت، اکنون هم همان مخزن وجود دارد. با توجه به اینکه ما در استان با افزایش جمعیت روبه رو هستیم و ممکن است این روستای 20 خانواری الان 300 خانوار داشته باشد.

  • واکاوی طرح انتقال آب دریا به شرق کشور | چابهار از خشکسالی عبور می نماید؟
منبع: همشهری آنلاین

به "جاده هایی که سد راه آبرسانی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاده هایی که سد راه آبرسانی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید