حقایقی جالب در خصوص زشت ترین حیوان دنیا

به گزارش وبلاگ وردپرس، این لجن خوار تنبل که عکس های چهره اش حسابی در شبکه های اجتماعی معروف شده، با اینکه نسبتاً برای علم تازگی دارد، اما در این عصر دیجیتال انسان ها را طوری جذب خود نموده که حالا سوژه میم ها، اسباب بازی های نرم و ایموجی ها شده است.

حقایقی جالب در خصوص زشت ترین حیوان دنیا

به گزارش فرادید، شاید چهره اش را نتوان به سادگی فراموش کرد، اما از چهره گذشته، اطلاعات ما درباره حباب ماهی واقعاً چقدر است؟ علت واقعی غمزدگی چهره این ماهی چیست؟ این ماهی در خصوص بقا و زیستگاه مخفی خود چه چیز هایی به ما می آموزد؟

نام علمی حباب ماهی یا بلاب فیش

نام علمی این ماهی Psychrolutes microporos و از خانواده ای از ماهی ها به نام Psychrolutidae است. با این حال، اصطلاح حباب ماهی (Blobfish) گاهی اوقات به طور گسترده تر برای توصیف سایر اعضای خانواده Psychrolutidae مانند P. marcidus استفاده می گردد.

نخستین نمونه P. microporos در سال 1983 به وسیله یک کشتی تحقیقاتی در سواحل نیوزلند یافت شد، یعنی یک دهه پیش از توصیف رسمی و انتخاب نام علمی برای این ماهی. حتی حالا هم به رغم یافتن نمونه های زیادی از این ماهی در تور های کشتی های ماهیگیری، شکاف های بزرگی در درک ما از این موجود دریایی مرموز وجود دارد.

به رغم مجهولات موجود، پس از عکسبرداری از نمونه دیگری از حباب ماهی در سال 2003، این ماهی بیشتر بر سرزبان ها افتاد. همان تصویری که همه جا از حباب ماهی منتشر شده و تصویر اصلی این مطلب نیز هست.

ظاهر ژلاتینی حباب ماهی هدیه ای به فرهنگ اولیه اینترنت شد. این ماهی با ظاهر آویزان، لزج و بسیار آسان برای انسان انگاری، در یک نظرسنجی که به وسیله انجمن حفاظت از حیوانات زشت برگزار گردید لقب زشت ترین حیوان دنیا را از آن خود کرد. استدلال انجمن حفاظت از حیوانات زشت این است که این فقط موجودات بامزه و زیبا نیستند که مستحق حمایت ما هستند!

نمونه یافت شده در سال 2003 آقای حبابی (Mr Blobby) نام گرفت.

حباب ماهی چیست؟

حباب ماهی پیش از اینکه به عنوان میم اینترنتی معروفیت پیدا کند، یک موجود عجیب از دید علمی بود. این ماهی که یکی از اعضای خانواده Psychrolutidae است، گاهی اوقات به عنوان اسکولپین یا (به دلایل واضح) کله گنده شناخته میشد. ظاهر شل و ول این ماهی ساکن اعماق دریا که در اینترنت مشهور شده، گمراه نماینده است.

این گونه اگر از محیط طبیعی خود برداشته و به سطح آورده گردد شبیه دسر های دهه 1980 به نظر می رسد.

چرا حباب ماهی اینطور به نظر می رسد؟

گونه های حباب ماهی در بعضی از عمیق ترین بخش های اقیانوس، در اعماق بین 600 تا 1200 متر زندگی می نمایند. آن پایین، فشار می تواند بیش از 100 برابر فشار جوی باشد که در حال حاضر احساس می کنید. حباب ماهی سازگاری های زیادی برای زندگی در زیستگاه های پرفشار دارد، از جمله بدن مرکب با استخوان های نرم و ماهیچه های بسیار کم.

وقتی یک حباب ماهی را از آب خارج کنید، فشارزدایی آن را منبسط نموده و سبب شل شدن پوست و بزرگ به نظر رسیدن بینی اش می گردد. در خشکی یا روی عرشه قایق، بافت ژلاتینی حباب ماهی ساختارش را از دست می دهد و این ماهی به شکل توده بی شکلی مانند یک چتر دریایی شسته شده به نظر می رسد.

سایمون وات، زیست شناس، کمدین و متخصص سخنران علمی که انجمن حفاظت از حیوانات زشت را راه اندازی نموده می گوید: تصویری که همه از حباب ماهی دیده اند واقعاً وحشتناک است، چون تصویر یک حباب ماهی مرده است. درست است که آن ها در حیات وحش، پادشاه یا ملکه زیبایی نیستند، اما تا این حد هم افسرده به نظر نمی رسند.

مثل این است که ما همین کار را با انسان انجام دهیم و ناگهان بدون هیچ گونه وسیله محافظ یا دستگاه تنفسی به عمق 1200 متری دریا کشیده شویم. قطعا ظاهر ما هم بسیار منزجرنماینده میشد! حباب ماهی زیر آب متفاوت به نظر می رسد، چون قرار نیست در خشکی باشد.

حباب ماهی زیر آب چگونه به نظر می رسد؟

در اعماق دریا، حباب ماهی شبیه ماهی است، سرش کمی گرد و گوشتالو، چشمانش سیاه و برجسته و باله های صدری اش پردار هستند. رنگ بدن حباب ماهی خاکستری مایل به صورتی، دمش نوک تیز و کمی شبیه به دم بچه وزغ است. مقدار حباب ماهی معمولا کمتر از 30 سانتی متر و وزن آن کمتر از 2 کیلوگرم است.

آیا حباب ماهی خطرناک است؟

خیر. حباب ماهی کمتر از 30 سانتی متر طول دارد، بدنش نرم است و دندان ندارد. اما احتمال اینکه با یکی از این ماهی ها روبرو شوید بسیار کم است، مگر اینکه شانس بیاورید و یک نمونه مرده آن را در موزه یا تور ماهیگیری ببینید. این حیوانات در اعماق اقیانوس زندگی می نمایند، به همین علت برای یافتن نمونه زنده آن ها به یک زیردریایی احتیاج دارید.

سال 2019، دِیلی مِیل استرالیا گزارش داد که مردی که در بازار ماهی سیدنی کار می کرد، یک حباب ماهی خورده است و ظاهراً دچار هیچ عارضه بدی هم نشده است. بعید است این ماهی به صورت تجاری در دسترس قرار گیرد، حتی اگر خوردن آن بی خطر باشد، اما معلوم نیست عواقب صید تصادفی آن ها روی گونه شان چه باشد.

حباب ماهی چگونه شنا می نماید؟

با کمترین کوشش ممکن! حباب ماهی هم مانند بسیاری از ماهی های اعماق دریا، کیسه شنا ندارد (اندامی شبیه کیسه هوا که به ماهی های نزدیک به سطح یاری می نماید حالت شناور خودشان را کنترل نمایند). اما ترکیب چرب بدن حباب ماهی وارد عمل می گردد. در واقع چگالی بدن این ماهی کمتر از آبی است که در آن زندگی می نماید.

وات می گوید: اگر به نحوه شناور شدن روغن روی آب فکر کنید، شنا کردن حباب ماهی کمی شبیه آن است: داشتن محتوای چربی بالا به این معناست که آن ها را شناورتر می نماید. حباب ماهی صرفاً در آب یا روی بستر دریا حرکت می نماید و تا حد زیادی ساکن می ماند و تا حد امکان انرژی کمی مصرف می نماید.

وات شرح می دهد: این کار او باعث صرفه جویی در انرژی می گردد. تنبل بودن یک استراتژی بقا است و چاق بودن برای یاری به تنبلی نیز یک استراتژی بقا است. ما انسان ها نیز با استراتژی این ماهی آشنا هستیم!

غذای حباب ماهی چیست؟

با توجه به بی حالی ذاتی که دارد، تصور می گردد هر چیزی را که درست از جلوی چشمش عبور کند می خورد. شناوری خنثای آن ها به این معناست که آب آن ها را با خود می برد. وقتی سخت پوستان کوچک، حلزون های دریایی یا سایر مواد خوراکی خیلی به او نزدیک شوند، تبدیل به غذای او می شوند. این استراتژی در انتظار نشستن میان شکارچیان اعماق دریا رایج است.

حباب ماهی کجا زندگی می نماید؟

خانواده Psychrolutidae با وجود گونه هایی که در اقیانوس اطلس، اقیانوس آرام و هند یافت می شوند نسبتاً گسترده است. با این حال، بعضی از گونه های حباب ماهی از جمله گونه ای که به مستر بلابی معروف است در منطقه ها نسبتاً کوچک یافت می شوند. P. microporos (و پسر عموی نزدیک آن P. marcidus) در آب های اطراف و بین استرالیا و نیوزلند، همواره در اعماق بیش از 500 متر زندگی می نمایند.

تولیدمثل حباب ماهی

اطلاعات کمی در خصوص تولیدمثل حباب ماهی در دست است، چون مشاهده هر موجودی که در اعماق تاریک اقیانوس زندگی کند، سخت است. این موضوع شامل رفتار های این گونه حین جفت گیری نیز می گردد. با این حال زیست شناسان دریایی میگویند با توجه به حرکت محدود این گونه، جفت ها احتمالا برای تولیدمثل صرفاً به هم می چسبند.

مشاهده شده که بعضی از گونه های Psychrolutidae هزاران تخم می گذارند، معمولاً روی صخره های نزدیکی که اطراف آن ها گشت می زنند. گزارش ها حاکی از آن است که مادران باردار با هم گروه تشکیل می دهند و احتمالاً به منظور محافظت، نزدیک هم لانه می سازند.

تعدادی عکس جعلی از بچه حباب ماهی ها در اینترنت وجود دارد، اما مشخص نیست بچه حباب ماهی ها واقعاً چه شکلی هستند.

طول عمر حباب ماهی ها چقدر است؟

پاسخ به این پرسش سخت است، چون ما اطلاعات کمی در خصوص این ماهی خارق العاده داریم. با این حال، این را می دانیم که ماهی های اعماق دریا به کندی رشد می نمایند، زمان زیادی طول می کشد تا به بلوغ برسند و بنابراین طول عمر بیشتری دارند. برای نمونه، ماهی سنگی (راک فیش) که در عمق 150 تا 450 متری زندگی می نماید، می تواند بیش از 200 سال عمر کند.

حباب ماهی و انقراض

مشخص نیست که آیا حباب ماهی واقعاً در خطر انقراض است یا نه، باز هم به این علت که در دنیای بیگانه اعماق اقیانوس زندگی می نماید و اطلاعات ما در خصوص آن ناچیز است. برای نمونه، ما نمی دانیم تعداد آن ها چقدر است، آیا آن ها شکارچیان طبیعی دارند، چگونه تحت تأثیر اسیدی شدن اقیانوس ها قرار می گیرند یا چقدر عمر می نمایند.

وات می گوید: در خصوص حباب ماهی، روشن نیست که اصلا آیا در خطر انقراض است یا خیر، اما این خطر تقریباً همه ماهی ها را تهدید می نماید: مشخص قلمرو یک ماهی بسیار سخت است. ما می دانیم که خود کشتی های ماهیگیری در اعماق دریا منبع خطر به حساب می آیند.

اگر P. microporos محدود به منطقه اطراف استرالیا و نیوزیلند باشد، بعید است تعداد آن ها زیاد باشد، اما تعداد کشتی های ماهیگیری آن منطقه نیز زیاد نیست. وات می گوید: سخت است که بدانیم با گیرافتادن حتی یک حباب ماهی در تور ماهیگیری، جمعیت این گونه متحمل چه مقدار آسیبی خواهد شد. ما می دانیم هر چیزی که در اعماق دریا زندگی کند، عمر طولانی دارد، مثلاً اورنج رافی (Orange Roughy) که آن را روی میز های غذای در سراسر اروپا می بینیم حدود 30 سالگی به بلوغ می رسد، به این معنا که اگر الان یکی از آن ها را بکشید، 30 سال طول می کشد تا نمونه دیگری از آن پرورش یابد.

با توجه به این که حیوانات زشت کمتر مورد تحقیق قرار می گیرند و هرگز محافظت نمی شوند، حباب ماهی چه در معرض خطر انقراض باشد و چه نباشد، به لطف نظرسنجی Watt درباره زشت ترین حیوانات دنیا و پروژه های در حال اجرا، آگاهی عمومی را افزایش داده است.

وات می گوید: حفاظت آنقدر کار ملال آوری است که ما برای صحبت در خصوص آن به یک روش خنده دار احتیاج داشتیم!

منبع: فرارو

به "حقایقی جالب در خصوص زشت ترین حیوان دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی جالب در خصوص زشت ترین حیوان دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید