دنیای وارونه؛ پنج اثر هنری که اشتباه آویزان شدند

به گزارش وبلاگ وردپرس، از موندریان گرفته تا روتکو، وقتی نوبت به آویزان کردن یک نقاشی می رسد، ممکن است اشتباهی رخ دهد.

دنیای وارونه؛ پنج اثر هنری که اشتباه آویزان شدند

به گزارش هنرآنلاین، هنر همواره الهام بخش و برانگیزاننده است، اما گاهی اوقات می تواند گیج نماینده باشد. آثار هنری و به ویژه کار های انتزاعی که فرم تعیینی را نمایان نمی نمایند، در غیاب شخص هنرمند ممکن است اطرافیان او یا حتی متصدیان موزه را با اشتباه روبرو نمایند و جهت درست نصب آثار قابل تشخیص نباشد. به این ترتیب تابلوی نقاشی به شکلی خلاف آنچه مدنظر هنرمند بوده است به نمایش درمی آید.

در این گزارش بعضی از نمونه های این دنیای وارونه را مشاهده می کنیم، که حتی بعضی از مجرب ترین متصدیان نیز متوجه آن نشده و باعث شدند که آثار به طور ناخواسته به اشتباه نمایش داده شوند.

پل گوگن، دهکده برتون زیر برف (1894)، جهت درست در سمت راست

این چشم انداز پس از مرگ گوگن در سال 1903 در یک حراجی در تاهیتی فروخته شد. به گفته ویکتور سگالن، یکی از دوستان هنرمند که در این فروش حضور داشت، حراج گذار نقاشی را وارونه ارائه کرد و آن را آبشار نیاگارا نامید. سگالن تابلو را به مبلغی معادل چند پنی خرید و آن را به سمت بالا چرخاند و نشان داد که به جای ریزش آب، در واقع کلبه های برف گرفته را به تصویر کشیده است. تابلوی دهکده برتون زیر برف بعداً به وسیله موزه اورسی در پاریس خریداری شد.

مارک روتکو، سیاه روی مارون (1958)

در سال 1970، هنگامی که یک جفت نقاشی روتکو به وسیله تیت خریداری شد، آن ها به صورت افقی آویزان شدند و این با توجه به روشی بود که هنرمند پشت بوم ها را امضا نموده بود. اما 9 سال بعد، پس از نمایش مجدد، متصدیان نظر خود را تغییر دادند و هر دو نسخه Black on Maroon را به صورت عمودی آویزان کردند. در سال 1987 آن ها به شرایط افقی برگشتند، اما بار دیگر به حالت عمودی تغیر شرایط دادند.

سالوادور دالی، چهار همسر ماهیگیر کاداکوس (1928)، جهت درست در سمت راست

تابلوی چهار زن ماهیگیر اثر سالوادور دالی سال 1994 در گالری هیوارد لندن، وارونه آویزان شده بود. منتقدان هنری لندن متوجه این موضوع نشده بودند و تیم هیلتون از ایندیپندنت، نقاشی وارونه سوررئالیستی را به عنوان نقطه برجسته نمایشگاه توصیف کرد. اما آنتونی پیتکسوت، یکی از نزدیکترین دوستان دالی می گوید هنرمند به او گفته است که سه شکل خرچنگ مانند قرمز با دستان برافراشته، نشان دهنده زنانی است که تور های ماهیگیری را تعمیر می نمایند. اما همچنان این یک راز به جای مانده است که چرا وقتی سه زن در تابلو هست عنوان آن روی چهار تأکید می نماید!

ون گوگ، چمن بلند و پروانه ها (1890)، جهت درست در سمت راست

یک دختر دانش آموز 15 ساله که در سال 1965 از گالری ملی لندن بازدید می کرد، متوجه شد که علف های بلند و پروانه ها وارونه به نظر می رسند. پس از اعلام این موضوع به کارکنان، تعیین شد که نقاشی به طور موقت برای عکاسی برده شده و در بازگشت به اشتباه آویزان شده است.

پیت موندریان، شهر نیویورک 1 (1941)، جهت درست در سمت راست

سال گذشته متصدیان موزه Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen دوسلدورف در آستانه افتتاح نمایشگاه آثار موندریان بودند که در خصوص یکی از آثار او به نام شهر نیویورک 1 تحقیق کردند. آن ها عکسی از آن در سال 1944 یافتند که در استودیو موندریان با خطوط دوتایی آبی در بالا قرار داشت و این نشان می دهد چند دهه تابلو را به اشتباه آویزان نموده بودند. این اثر در نمایشگاه فعلی همچنان وارونه مانده است.

منبع: فرارو

به "دنیای وارونه؛ پنج اثر هنری که اشتباه آویزان شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنیای وارونه؛ پنج اثر هنری که اشتباه آویزان شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید