رسانه و فریب کاری؛ نگاهی تحلیلی به زمینه ها و عوامل و راه های برون رفت از فریب کاری

به گزارش وبلاگ وردپرس، خبرنگاران/قم کتاب رسانه و فریب کاری؛ با تحلیل زمینه ها و عوامل فریب کاری در رسانه و راهکارهای برون رفت با هدف شناسایی علت ها، زمینه ها و تاکتیک های فریب کاری و بیان راهکارهای برون رفت از چالش فریب کاری رسانه به تألیف فائزه تقی پور به چاپ رسیده است.

رسانه و فریب کاری؛ نگاهی تحلیلی به زمینه ها و عوامل و راه های برون رفت از فریب کاری

در دنیای معاصر، سرعت چشمگیر تحولات و سیطره تکنولوژی سبب شده است که رسانه ها نقش عمده ای در زندگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و حتی شخصی انسان ها ایفا کنند به طوری که امروزه رسانه ها می توانند مدیریت افکار عمومی را در دست بگیرند و در همه ابعاد از جمله سیاسی، فرهنگی و... سرنوشت جامعه ای را دگرگون کنند.

این مقدار تأثیر گذاری سبب شده است که صاحبان ثروت و قدرت برای پیشبرد اهداف خود، از این مسئله سو استفاده کنند که همین امر باعث شده است که کلیدواژه فریب کاری رسانه ای به وجود بیاید.

به زبان ساده فریب کاری رسانه ای به مجموعه ای از تکنیک ها گفته می شود که هدف از پیاده سازی آن ها، ساختن تصوری در فکر مخاطب است که با منافع دست کاری کنندگان هم سویی و سازگاری دارد.

استفاده از تاکتیک های خبری به منظور فریبکاری مخاطبان، ترور تصویری، تاکتیک القاء نظر با استفاده از چیدن عکس، تاکتیک عکس های جعلی اخبار جعلی، دست کاری زمینه های عکاسی، ارائه اطلاعات غلط و متناقض، مخفی کردن بخش مهمی از پیام و عدم ارائه اطلاعات تکمیلی در رسانه از جمله روش های فریبکاری در رسانه است که افراد برای پیشبرد اهداف سو شان از آن استفاده می کنند.

اما با توسعه رسانه های اجتماعی مفاهیمی مانند سواد رسانه ای نیز به وجود آمد تا آسیب هایی نظیر ایجاد موج های دروغین، شیوع اخبار دروغین و شایعات و... شناسایی کند و به مقابله با آن ها بپردازد.

سواد رسانه ای (Media Literacy) در یک تعریف بسیار کلی عبارت است از نوعی درک متکی بر مهارت که براساس آن می توان انواع رسانه ها و انواع تولیدات آن ها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.

برای اینکه جامعه در باطلاق این آسیب ها فرو نرود راهی به جز آشنایی همه آحاد جامعه با این ابزارها و شیوه ها وجود ندارد. به همین علت پژوهشگران این حوزه برای آشنایی جامعه با این مسئله مهم کتاب های متعددی را به نگارش در آوردند.

به همین علت کتاب رسانه و فریب کاری؛ با تحلیل زمینه ها و عوامل فریب کاری در رسانه و راهکارهای برون رفت به تألیف فائزه تقی پور در 536 صفحه به چاپ رسیده است.

این کتاب با هدف شناسایی علت ها، زمینه ها و تاکتیک های فریب کاری و بیان راهکارهای برون رفت از چالش فریب کاری رسانه بر اساس بررسی متون نظری مبتنی بر فریب کاری رسانه منتشر شده است.

این اثر مسائل مربوط به فریب رسانه را از زوایای گوناگون بر اساس مطالعات انتقادی در رسانه را مورد بررسی قرار داده است و مسئلۀ فریب کاری در رسانه با رویکرد شناسایی و بررسی زمینه ها و عوامل مرتبط با آن، به طور جامع بیان شده است همچنین در این نوشتار به اخلاق و نقش رسانۀ فریب کار در خانواده و جلوگیری از آن در محیط خانواده بیش از سایر موضوعات توجه شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "رسانه و فریب کاری؛ نگاهی تحلیلی به زمینه ها و عوامل و راه های برون رفت از فریب کاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسانه و فریب کاری؛ نگاهی تحلیلی به زمینه ها و عوامل و راه های برون رفت از فریب کاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید