رقابت بوئینگ و ایرباس بر سر بازار ایران
به گزارش وبلاگ وردپرس، رقابت تنگاتنگ بوئینگ و ایرباس یکی از موانع خرید ایران ایر از ایرباس است و به گفته دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی، ایرلاین ها در پی فاینانس خارجی برای خرید هواپیما هستند.
مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی، در مورد مسائلی که از سوی ایرباس برای فروش هواپیما به ایران عنوان شده است، گفت:
بین شرکت های بوئینگ و ایرباس یک رقابت تنگاتنگی در بازار ایران وجود دارد که متاسفانه فروش هواپیما به ایران را با مشکل روبرو نموده است.
وی با اشاره به اینکه شرکت ایرباس برای فروش هواپیما به ایران باید مجوز اوفک را داشته باشد، اضافه نمود که این مجوز هم از سوی آمریکا باید داده گردد و این کشور هم می خواهد ابتدا مشکل بوئینگ را برای ورود به بازار ایران حل نماید، بنابراین فعلا ایران ایر و این شرکت ها در حال مذاکره هستند تا مسائل برطرف گردد.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی به ممنوعیت معامله با دلار برای ایران اشاره نمود و اعلام کرد که شرکت ایرباس به علت این مشکل نمی تواند با ایران معامله داشته باشد، بنابراین باید منتظر ماند تا مسائل بانکی پیش روی معاملات ایران حل گردد.
سامانی با اشاره به رقابت میان دو شرکت بزرگ هواپیماسازی در جهان، گفت که هرکدام از این شرکت ها در پی به دست آوردن سهمی از بازار ایران هستند و کوشش دارند تا محصولات خود را به ایران بفروشند.
وی در مورد خرید هواپیما از سوی سایر ایرلاین ها، گفت که در حال حاضر موضوع تامین مالی به وسیله فاینانس خارجی مطرح است که هنوز به علت محدودیت های موجود در بخش بیمه فاینانس با مشکل روبرو شده است، البته شرکت ها در حال مذاکره هستند.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در پاسخ به این پرسش که شرکت های هواپیمایی در پی خرید هواپیماهای نو هستند یا دست دوم؟ گفت:
خرید هواپیما هزینه بالایی دارد که ایرلاین های خصوصی قادر به پرداخت این هزینه ها نیستند و برای آنها صرفه مالی ندارد، به همین علت از محل منابع داخلی نمی توانند هواپیما خریداری نمایند.
سامانی با اعلام اینکه هر ایرلاین به تناسب توانمندی که دارد مشغول مذاکره برای خرید هواپیما است، گفت که شرکت ها در کوشش هستند تا هواپیماهایی با عمر کمتر وارد کشور گردد تا خدمات دهی بهتری را به مسافران ارائه نمایند.
وی با تاکید بر اینکه گشایش هایی که در منابع بانکی اتفاق می افتد می تواند فضا را برای حضور ایرلاین های ایرانی در بازار جهانی باز کند، اضافه نمود که متاسفانه صندوق توسعه ملی با سازوکار و قوانین سخت گیرانه ای که دارد، قادر به تامین احتیاج شرکت های هواپیمایی نیست.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ادامه داد که این موضوع احتیاج به ورود نمایندگان مجلس دارد تا تغییراتی را در قوانین این صندوق اعمال نمایند و این امکان فراهم گردد تا استفاده از منابع مالی صندوق برای شرکت های هواپیمایی هم امکان پذیر باشد.
تحریم های مالی تجاری ایران به وسیله آمریکا باعث شده تا تمام ساکنان دائمی (دارای گرین کارت آمریکا)، سیتیزن های آمریکا و شرکت های تجاری و حتی غیرانتفاعی (NGO) ثبت شده در آمریکا و تمام شعبه های خارجی این شرکت ها در سایر کشورها، احتیاجمند دریافت اجازه نامه کتبی اوفک اصطلاحا یعنی OFAC license از اداره خزانه داری فدرال آمریکا برای ارسال و دریافت پول یا بسیاری کالاها و سرویس ها به ایران، قبل از هرنوع اقدامی، هستند.
منبع: کجارو / خبرگزاری مهر