معرفی 8 علت آویزان شدن برگ های شفلرا

به گزارش وبلاگ وردپرس، شفلرا نام خود را از برگ های چتر مانندی گرفته است که از یک نقطه مرکزی به سمت بیرون روانه شده اند. مراقبت از این گیاه آپارتمانی نسبتاً آسان است. اما یکی از مسائل رایج شفلرا، آویزان و شل شدن برگ های شفلرا در نظر گرفته می شود. برای اینکه علت آویزان شدن برگ های شفلرا را بیابیم، لازم است که به شرایط نگهداری آن توجه کنیم.

معرفی 8 علت آویزان شدن برگ های شفلرا

دلایل متعددی به عنوان دلیل جمع شدن برگ شفلرا و آویزان شدن برگ های شفلرا شناخته شده است، از جمله مسائل آبکمک، عدم دریافت نور مناسب، وارد شدن شوک به گیاه، رطوبت کم، دمای سرد و کوددهی بیش از حد که همگی باید در راستای تامین نیازهای گیاه به کار روند.

آویزان شدن برگ های شفلرا یکی از علائم هشداردهنده این گیاه است که حکایت از وجود یک مشکل در روند رشد آن دارد. در ادامه به تشریح کامل این موارد می پردازیم و راه چاره این مسائل را بررسی می کنیم.

نکات کلیدی

  • گیاه شفلرا دوست دار نور غیرمستقیم است و اگر مدت طولانی در سایه بماند، شاهد ریزش برگ های پایینی گیاه خواهیم بود.
  • گیاهان ریشه دار بیشتر از سایر گیاهان با مشکل کمبود آب روبرو می شوند؛ زیرا ریشه های متراکم به آب بیشتری نیاز دارند و آب را به سرعت مصرف می کنند.
  • کم آبی یک دلیل آویزان شدن برگ های شفلرا و پژمرده شدن آن محسوب می گردد.
  • اگر نور مکان نگهداری شفلرا کم است، یک چراغ LED تهیه کنید. این چراغ به روند مثبت رشد شفلرا در مکان های کم نور کمک زیادی می کند.

دلیل آویزان شدن برگ های شفلرا چیست؟

گیاه شفلرا که به دلیل برگ های چتر مانند آن به گیاه چتری نیز معروف است، روزبه روز محبوبیت بیشتری در جهان پیدا می کند. این گیاه در مقایسه با سایر گیاهان آپارتمانی به فضای کمتری نیاز دارد؛ در نتیجه برای فضای کوچک آپارتمان ها بسیار عالی است.

شفلرا مانند هر گیاه دیگری برای سالم ماندن به مراقبت نیاز دارد. اگر نیازهای مختلف گیاه از جمله دریافت نور مناسب، آبکمک به مقدار کافی، کوددهی به مقدار نیاز گیاه و رطوبت مناسب محل نگهداری رعایت گردد، این گیاه به مدت طولانی عمر خواهد کرد.

دلیل آویزان شدن برگ های شفلرا مربوط به شرایط زیستی این گیاه است و به این معنی ست که محیط رشد گیاه مناسب نیست و یک یا چند مورد از نیازهای گیاه برآورده نشده اند.

در ادامه دلیل آویزان شدن برگ های شفلرا را به طور کامل توضیح داده ایم. همچنین توصیه می کنیم برای کسب اطلاعات در خصوص برطرف آفات گیاه شفلرا، این مطلب را مطالعه کنید.

سرویس نگهداری از گیاهان آپارتمانی را از کارشناسان کاربلد وبلاگ وردپرس بخواهید!

  • تعویض خاک و کوددهی
  • آفت کشی و هرس کردن
  • تعویض گلدان
  • کاشت گیاه

نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم وبلاگ وردپرس

سرویس نگهداری از گیاهان آپارتمانی را از کارشناسان کاربلد وبلاگ وردپرس بخواهید!

  • تعویض خاک و کوددهی
  • آفت کشی و هرس کردن
  • تعویض گلدان
  • کاشت گیاه

نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم وبلاگ وردپرس

1. آویزان شدن برگ های شفلرا به دلیل آبکمک کم

شفلرا بومی منطقه ها گرمسیری است؛ در نتیجه رطوبت بالا و خاک با زهکشی مناسب را ترجیح می دهد. خشکی خاک، منجر به افتادگی برگ و آویزان شدن برگ شفلرا می گردد. برای این که شفلرا به طور صحیح آبکمک گردد، لازم است که به شیوه زیر عمل کنید:

  • انگشت خود را به خاک بچسبانید تا رطوبت آن را بررسی کنید.
  • اگر تا عمق 2 سانتی متر از سطح خاک خشک به نظر می رسد، شفلرا را خیس کنید.
  • پس از آبکمک، آب اضافی را جمع کنید و به بیرون بریزید تا گیاه برای مدت طولانی خیس نماند.

این که هر چندوقت یک بار شفلرای خود را آبکمک کنید، به شرایط محیطی آن بستگی دارد. مقدار آبکمک گیاه با توجه به نور خورشید، دما و رطوبت مشخص می گردد.

گیاهانی که در منطقه ها روشن تر، گرم تر و خشک تر هستند، باید بیشتر از گیاهانی که در منطقه ها سایه دار، خنک و مرطوب هستند، آبکمک شوند. گیاهان در نور کم کندتر رشد می کنند و آب کمتری نیاز دارند.

  • هر هفته یک بار یا هر 2 هفته یک بار گیاه شفلرا را آبکمک کنید.
  • همیشه قبل از آبکمک بررسی کنید که لایه بالایی خاک، خشک باشد.
  • گاهی اوقات خاک آن قدر خشک است که وقتی آن را آب می دهید، آب به صورت کامل تخلیه می گردد و گیاه، آب را جذب نمی کند.
  • اگر این رخ داد، شفلرا را از ته آبکمک کنید. یک وان یا سطل را پر از آب کنید و گلدان را به مدت یک ساعت درون آن قرار دهید. سپس اجازه دهید آب از سوراخ زهکشی خارج گردد.
  • اگر دلیل آویزان شدن برگ های شفلرا کم آبی باشد، بعد از یک یا 2 بار آبکمک شفلرای شما باید به خوبی رشد کند.
  • به خاطر داشته باشید که گیاهان ریشه دار بیشتر احتمال دارد با مشکل کمبود آب روبرو شوند. با شلوغ شدن و تراکم ریشه ها در خاک، آب کمتری برای گیاه وجود دارد. همچنین ضخامت ریشه، نفوذ آب را سخت تر می کند.

2. آبکمک زیاد دلیل آویزان شدن برگ های شفلرا

آبکمک زیاد نیز مانند آبکمک کم، مخرب است و باعث آویزان شدن برگ های شفلرا می گردد. شفلرا گیاه بسیار مقاومی است و با یک بار آبکمک بیش از حد از بین نمی رود. با این وجود تداوم این کار به گیاه آسیب خواهد زد. آبکمک بیش از حد موجب پوسیدگی ریشه می گردد؛ در نتیجه برگ ها شروع به افتادن می کنند.

بهتر است شفلرا را در ماه های سرد سال یک بار در هفته آبکمک کنید و نه بیشتر؛ اما در ماه های گرم می توانید بیش از این نیز آبکمک کنید.

آبکمک بیش از حد برای گیاه بسیار مضر است و باعث ریزش برگ ها می گردد و ممکن است در نهایت گیاه را به طور کامل از بین ببرد. ریشه پوسیده در اثر آبکمک بیش از حد نمی تواند املاح و مواد مغذی را به گیاه برساند و در این شرایط گیاه تلف خواهد شد.

اگر فکر می کنید ممکن است شفلرای خود را بیش از حد آبکمک کرده باشید، بهتر است فوراً خاک را جایگزین کنید، نه این که بنشینید و منتظر خشک شدن خاک شوید. هنگام انجام این کار حتماً از خاک تازه و غنی از مواد مغذی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: شیر برای رشد و تقویت گیاهان

در زمان تعویض خاک شفلرا و برداشتن آن از ریشه، مراقب باشید تا به گیاه آسیب وارد نگردد.

قبل از آبکمک شفلرا حتماً رطوبت خاک را بررسی کنید. 2 راه آسان وجود دارد که با توجه به آن ها می توانید تشخیص دهید که شفلرا به آب نیاز دارد یا خیر.

  1. رطوبت سطح بالای خاک را چک کنید. اگر هنوز مرطوب است، برای آبکمک مجدد باید چند روز صبر کنید.
  2. شفلرا را بلند کنید تا وزن گیاه را بسنجید. با مقایسه وزن گیاه قبل و بعد از آبکمک، می توانید متوجه شوید که شفلرا به آب نیاز دارد یا خیر.

    هنگام برداشتن شفلرا به آرامی عمل کنید تا برگ ها از ساقه اصلی جدا نشوند.

اگر می خواهید 100% از مقدار رطوبت داخل گلدان مطمئن باشید، از رطوبت سنج استفاده کنید. آن را در خاک بگذارید تا به شما مقدار رطوبت خاک را نشان دهد.

3. مسائل مربوط به زهکشی

گاهی اوقات ممکن است مشکل از آبکمک شما نباشد و دلیل آویزان شدن برگ های شفلرا به زهکشی گلدان مربوط باشد. در چنین شرایطی مقدار کمی پرلیت را با خاک گلدان مخلوط کنید تا زهکشی گلدان افزایش یابد. این کار به خروج راحت تر آب از سوراخ های گلدان شما کمک خواهد کرد (همچنین باید چک کنید که گلدان شما دارای سوراخ زهکشی باشد).

یک راه دیگر این است که تعدادی سنگ ریزه به ته گلدان اضافه کنید. با این کار مطمئن می شوید که سوراخ های زهکشی از طریق خاک یا هر ماده زائد دیگری مسدود نمی شوند.

گلدان های سفالی شکستنی هستند و از لحاظ قیمت نیز از سایر گلدان ها، قیمت بالاتری دارند؛ اما جنبه های مثبت آن ها بسیار بیشتر از مباحث زیبایی شناختی است.

خاک رسی که گلدان ها از آن ساخته شده اند، خاصیت نفوذپذیری دارد؛ به این معنی که مقداری از آب موجود در خاک می تواند از 2 طرف گلدان تبخیر گردد. (بر خلاف گلدان های پلاستیکی که تمام رطوبت را در خود نگه می دارند.)

طبق توضیحات بالا باید گفت که برخی اوقات سرمایه گذاری برای خرید یک گلدان گران تر ارزش آن را دارد؛ چراکه در این صورت، از رطوبت مناسب شفلرا مطمئن می شوید.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

4. دریافت نور ناکافی

عدم دریافت نور کافی، مهم ترین دلیل آویزان شدن برگ های شفلرا است. گیاه شفلرا نور غیرمستقیم را دوست دارد. اگر مدت زیادی در سایه سپری کند، این امر ممکن است موجب ریزش برگ های پایینی یا باعث چروک شدن ساقه گیاه گردد.

بنابراین باید مطمئن شوید که آن ها را در مکانی قرار داده اید که هر روز چندین ساعت نور روشن دریافت کنند. گیاه شفلرا را نباید نزدیک پنجره و در معرض نور مستقیم قرار دهید؛ زیرا نور مستقیم نیز مسائل دیگری برای گیاه ایجاد می کند. در این مورد حتما تعادل را رعایت کنید.

ممکن است لازم باشد با تغییر فصل، شفلرای خود را جابه جا کنید. در ماه های زمستان و زمانی که نور خورشید قوی نیست، گیاه خود را کمی به پنجره نزدیک تر کنید تا از نور محدود خورشید تا حد ممکن استفاده گردد.

بهتر است از نورسنج استفاده کنید تا مطمئن شوید گیاه شما نور را به مقدار کافی و نه کمتر یا بیشتر از حد نیازش دریافت می کند. اگر نور مکان نگهداری شفلرا کم است، یک چراغ LED تهیه کنید. این چراغ به رشد گیاه در مکان هایی که نور به مقدار کافی وجود ندارد، کمک زیادی می کند.

5. وارد آمدن تنش و شوک به گیاه

تغییر ناگهانی محیط زندگی گیاه نیز می تواند دلیل آویزان شدن برگ های شفلرا گردد. اگر محیط زندگی گیاه به طور ناگهانی تغییر کند (مخصوصاً اگر تفاوت زیادی در دما و نور وجود داشته باشد) یا اگر در معرض هوای سرد یا گرم قرار گیرد، به آن شوک یا استرس وارد می گردد.

عوض کردن گلدان گیاه نیز می تواند به آن شوک وارد کند؛ زیرا با تغییر ظرف، ریشه های گیاه باید با شرایط تازه سازگار شوند و این شرایط در ریشه ها اختلال ایجاد می کند.

در این شرایط به مراقبت از گیاه به طور معمول ادامه دهید و صبر کنید تا با محیط تازه سازگار گردد. سازگار شدن گیاه ممکن است تا چند هفته طول بکشد. در این مدت گلدان گیاه را مجدداً عوض نکنید. همچنین آن را در منطقه ای با عبور جریان خنک هوا قرار ندهید.

گاهی دلیل آویزان شدن برگ های شفلرا همین نکات ساده ای است که از نظرها دور می ماند و زیست گیاه را به مخاطره میندازد.

بیشتر بخوانید: دلیل توقف رشد شفلرا چیست؟ + حل مشکل

6. رطوبت کم، دلیل آویزان شدن برگ های شفلرا

رطوبت کم، دلیل اصلی و دلیل آویزان شدن برگ های شفلرا و پژمردگی این گیاه است. شفلرا یک گیاه گرمسیری است و در منطقه ها گرم و مرطوب رشد می کند. اگر هوا خیلی خشک باشد، ممکن است برگ ها بریزند و نوک آن ها قهوه ای و شکننده به نظر برسد.

با قرار دادن یک مرطوب کننده یا مه پاش کردن اطراف گیاه از طریق یک بطری اسپری رطوبت مورجهانز گیاه خود را تأمین کنید. اگر دستگاه مرطوب کننده ندارید، یک سینی را با سنگ ریزه و آب پر کنید. گلدان را روی سنگ ریزه ها قرار دهید. (مطمئن شوید که گلدان در تماس مستقیم با آب قرار نداشته باشد تا پوسیده نگردد.)

با تبخیر آب، رطوبت اطراف گیاه افزایش می یابد. از قرار دادن شفلرا نزدیک دریچه ها یا بخاری خودداری کنید؛ زیرا هوای گرم اطراف، آن را خشک می کنند و همین امر دلیل آویزان شدن برگ های شفلرا و خشک شدن آن ها است.

7. دمای کم، دلیل شل شدن برگ شفلرا

گیاهان چتری و از جمله شفلرا دمای بین 21 تا 32 درجه سانتی گراد را ترجیح می دهند. گیاه را در دمای کمتر از 15 درجه سانتی گراد قرار ندهید؛ زیرا سرما به آن آسیب می رساند.

اگر شفلرای شما تمام طول سال در خانه است، بعید است که هوای سرد به آن گزندی برساند. اگر گیاه شفلرای خود را بیرون از خانه در سرما رها کنید، ممکن است برگ های آن آسیب ببینند و همین مورد، دلیل آویزان شدن برگ های شفلرا یا قهوه ای شدن برگ شفلرا خواهد شد.

برگ های آسیب دیده به حالت عادی بر نمی گردند، اما اگر گیاه به داخل باز گردانده گردد، باید در عرض چند هفته شاهد رشد شاخ و برگ های تازه باشیم؛ زیرا ریشه شفلرا مقاوم است.

توجه داشته باشید که سرما یکی از دلایل و دلیل آویزان شدن برگ های شفلرا است؛ بنابراین برای حفظ زیبایی و سلامت گیاه، دمای محیط را کنترل نمایید.

8. کوددهی بیش از حد، دلیل پژمرده شدن گیاه شفلرا

لکه های قهوه ای روی برگ، قهوه ای شدن نوک برگ و تجمع نمک، از نشانه های کوددهی بیش از حد است. کوددهی زیاد یا استفاده از کودهای بسیار قوی به ریشه آسیب می رساند و از عملکرد صحیح آن ها جلوگیری می کند. در این شرایط ریشه نمی تواند آب و مواد مغذی را از خاک جذب کند و در نتیجه برگ های گیاه افتاده می شوند.

از بهار تا تابستان شفلرا نباید بیش از یک بار در ماه کوددهی گردد. کوددهی بیش از این مقدار و همچنین کوددهی در فصل زمستان زیاده روی محسوب می گردد. در چنین مواقعی خاک را با مقدار زیادی آب شستشو دهید تا نمک اضافی از آن خارج گردد. حتی ممکن است نیاز باشد گیاه خود را در خاک تازه قرار دهید.

اگر نکات مهم کوددهی را رعایت نمایید، یکی از دلایل و آویزان شدن برگ های شفلرا برطرف خواهد شد.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم وبلاگ وردپرس

نکات مراقبت از گیاه شفلرا

برای گیاه شفلرای خود شرایط زیر را به وجود آورید تا رشد بهتری داشته باشد:

  • آن را در زیر نور غیرمستقیم خورشید قرار دهید. به هیچ وجه گیاه خود را در تماس با نور مستقیم خورشید نگذارید.
  • در طول فصل بهار تا تابستان به صورت هفتگی گیاه را آبکمک کنید و در زمستان از دفعات آبکمک بکاهید.
  • گیاه شفلرا را در خاک غنی و دارای زهکشی خوب بکارید.
  • دمای محیط نگهداری شفلرا باید بین 21 تا 32 درجه سانتی گراد باشد (گیاه شفلرا را در دمای کمتر از 15 درجه سانتی گراد قرار ندهید).
  • رطوبت نسبتاً بالایی برای گیاه فراهم آورید.

درمان آویزان شدن برگ های شفلرا چگونه انجام می گیرد؟

بسته به اینکه چه عاملی دلیل آویزان شدن برگ های شفلرا باشد، نحوه درمان متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال اگر مشکل پژمرده شدن گیاه شفلرا آبکمک کم است، با در نظر گرفتن شرایط منطقه خود به آبکمک گیاه بپردازید. بعد از آبکمک به مقدار کافی گیاه شما به حالت طبیعی باز می گردد.

در رابطه با دلیل شل شدن برگ شفلرا اگر درمان متناسب انجام گردد، گیاه به حالت طبیعی خود برمی گردد. موارد گفته شده در این مقاله را بررسی کنید و طبق دستورالعمل های گفته شده در هر قسمت عمل کنید تا روند درمان آویزان شدن برگ های شفلرا به خوبی انجام گردد.

بیشتر بخوانید: هنگام انتقال گیاه از آب به خاک حتما به این نکات توجه کنید!

سخن پایانی

آویزان شدن برگ های شفلرا به این معنی نیست که گیاه محکوم به مرگ است! اگر شما مشکل افتادگی برگ ها را به سرعت برطرف کنید، گیاه شما بعد از چند هفته به حالت طبیعی خود باز می گردد. با رعایت نکات گفته شده می توانید در پرورش و نگهداری گیاه شفلرای خود پیروز تر از قبل عمل کنید.

اگر در خصوص درمان آویزان شدن برگ های شفلرا به مشاوره نیاز دارید، هم اکنون سفارش خود را ثبت نمایید. متخصصان وبلاگ وردپرس با ارائه خدمات نگهداری از گیاهان آپارتمانی آماده خدمت رسانی هستند. با ثبت سفارش در سایت یا شماره گیری 1471 می توانید از مشاوره های رایگان و خدمات تخصصی کارشناسان بهره مند شوید.

سوالات متداول

دلیل خم شدن ساقه شفلرا چیست؟

علل متعددی از جمله آبکمک کم، آبکمک زیاد، کوددهی زیاد، رطوبت کم، دمای کم، نور مستقیم خورشید، نور ناکافی، وارد آمدن استرس به گیاه و .... می توانند موجب آویزان شدن برگ های شفلرا شوند.

برای درمان آویزان شدن برگ های شفلرا چه اقدامی باید انجام داد؟

ابتدا باید دلیل را شناسایی کرد. سپس با توجه به عامل ایجادکننده این شرایط، به درمان گیاه پرداخت.

دلیل قهوه ای شدن برگ شفلرا چیست؟

هوای سرد، رطوبت کم و کوددهی زیاد موجب قهوه ای شدن برگ های شفلرا می شوند.

چگونه می توان از پژمرده شدن گیاه شفلرا جلوگیری کرد؟

با رعایت نکات مربوط به نگهداری گیاه (نور خورشید غیر مستقیم، رطوبت بالا، دمای بین 21 تا 32 درجه سانتیگراد، آبکمک در فواصل زمانی مناسب با توجه به نوع فصل و ...) همیشه گیاه سلامت و شاداب خواهد بود.

منبع: آچاره

به "معرفی 8 علت آویزان شدن برگ های شفلرا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی 8 علت آویزان شدن برگ های شفلرا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید