هر سال در این کشور یک بز به مدت سه روز پادشاه می گردد

به گزارش وبلاگ وردپرس، از رسوم عجیب وغریب یکی از کشورهای اروپایی، تاجگذاری یک بز وحشی به عنوان پادشاه است. در ایرلند هر سال جشن باشکوهی برگزار می شودکه درآن بر سر یک بز تاج می گذارند و آن بز را برای سه روز پادشاه خود می نمایند.

هر سال در این کشور یک بز به مدت سه روز پادشاه می گردد

به گزارش وبلاگ وردپرس، ظاهرا سال جاری مسئله ای پیش آمده، ایرلندی ها بز گیر نمی آورند. در این کشور به صورت سنتی بز نر را از کوه های کری در جنوب این کشور و نزدیک شهر کیلورگلام انتخاب می نمایند. اما سال جاری هرچه در این منطقه گشتند بزی مناسب گیر نیاوردند. برای همین عده ای در پی بز به منطقه بالی کستل در شمال ایرلند رفتند اما صاحب تنها بزی که یافتند، شرط گذاشته است که فقط چهار روز می توانند بز را از منطقه خارج نمایند و باید دوباره آن را برگردانند. صاحب بز گفته آن را قرض می دهد و باید آن را به سرعت به روستا برگردانند و خب طبیعی است که در این زمان به هیچ وجه ممکن نیست بز را به محل فستیوال رساند و مراسم سه روزه تاجگذاری را اجرا کرد و بعد آن را در فرصت مقرر بازگرداند.

این روزها همه در پی بزی هستند که بگردد مدت بیشتری آن را از منطقه خارج کرد. عده ای در حال گشتن کوه های اطراف هستند. مشکل آن قدر جدی است که برگزارنمایندگان مراسم هشدار دادند که بدون یک بز درست وحسابی مسلما کم بیننده ترین مراسم را در 400 سال گذشته خواهند داشت.

منگان از برگزارنمایندگان مراسم می گوید: ممکن است وارث تخت نتواند به محل فستیوال برسد و با توجه به اینکه جشن باید در روزهای 10 تا 12 آگوست برگزار گردد؛ ما وقت کافی نداریم تا یک بز محلی دیگر پیدا کنیم. مشکل ما این است که اگر به سرعت یک بز از منطقه ها شمالی گیر نیاوریم، بزها به سمت دیگر منطقه ها کوهستانی می روند و پیدا کردن آنها حداقل تا سه هفته آینده خیلی مشکل می گردد. او در آخر رو به مردم ایرلند می گوید: اگر شما بزی در کوه های کری سراغ دارید، حتما می توانید به مشکل تاجگذاری شاه ایرلند خاتمه دهید.

اما جشنی که بز نقش اصلی را در آن ایفا می نماید به این صورت است که یک بز وحشی را از کوهستان های کری می گیرند، در شهر کیلورگلام با احترام می چرخانند، تاجی کوچک بر سرش می گذارند، آن را در جایی مخصوص در 12متری بالای زمین می نشانند تا به مدت سه روز به عنوان شاه سلطنت کند.

به آن روزها هم پاک فیر می گویند. ریشه این سنت به درستی معلوم نیست. داستان های مختلفی در این باره گفته می گردد که یکی از آنها به این توضیح است؛ نیروهای الیور کروم ول پادشاه انگلستان در قرن هفدهم می خواستند به شهر کیلورگلام حمله نمایند اما بزها مردم شهر را باخبر کردند. بعضی هم قدمت این سنت را بسیار بیشتر از دوران مسیحیان می دانند. آنها معتقدند که غیرمسیحیان در قدیم بز را به نشانه برکت و حاصلخیزی عزیز می داشتند.

درست مانند افسانه ای یونانی که در آن بز، خدای مزرعه، جنگل و جانوران است. هر ساله بیش از 150 هزار نفر برای تماشا این مراسم به شهر کیلورگلام می آیند. البته در این سه روز تنها به مردم خوش نمی گذرد، بز هم از اینکه مراقبش باشند، غذا به او بدهند و بعد از سه روز دوباره در طبیعت یعنی خانه اصلی اش رهایش نمایند، کلی خرسند می گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "هر سال در این کشور یک بز به مدت سه روز پادشاه می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر سال در این کشور یک بز به مدت سه روز پادشاه می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید