واردات علوفه را در دستور کار قرار دهیم

به گزارش وبلاگ وردپرس، مدیرعامل اتحادیه دامداران گفت: دولت باید هرچه سریعتر با توجه به موضوع خشکسالی، واردات یونجه و علوفه را در دستور کار خود قرار دهد. بعلاوه مانع قاچاق علوفه به کشورهای عراق و افغانستان گردد، زیرا کشورهای همسایه هم درگیر خشکسالی هستند و اوضاع نهاده های آنها هم بسیار خراب است و همین امر باعث قاچاق علوفه از کشور شده است.

واردات علوفه را در دستور کار قرار دهیم

مجتبی عالی، مدیرعامل اتحادیه دامداران در پاسخ به این سوال که گفته می گردد دامداران دام های مولد و آبستن را به کشتارگاه ها می فرستند و آیا این موضوع صحت دارد یا خیر؟ گفت: دخل و خرج دامدار همخوانی ندارد. یعنی هزینه ای که دامدار برای تامین علوفه می نماید با قیمتی که محصولاتش را می فروشد در تعادل نیست. در نتیجه روز به روز دامداران ضعیف تر می شوند. از طرفی چون نهاده دامی به علت خشکسالی کم شده و دامدار نمی تواند دام هایش را سیر کند مجبور است دام های خود را راهی کشتارگاه کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه دولت هم هنوز هیچ راه حل کوتاه مدتی برای حل این مشکل پیدا ننموده است، افزود: پیگیری های بسیاری در این زمینه شده است و به وزارتخانه های مربوطه نامه هم زده ایم، ولی هنوز به هیچ جوابی نرسیده ایم.

مدیرعامل اتحادیه دامداران افزود: دولت باید هرچه سریعتر با توجه به موضوع خشکسالی، واردات یونجه و علوفه را در دستور کار خود قرار دهد. بعلاوه جلوی قاچاق علوفه را به کشورهای عراق و افغانستان را بگیرد. زیرا کشورهای همسایه هم درگیر خشکسالی هستند و اوضاع نهاده های آنها هم بسیار خراب است و همین امر باعث قاچاق علوفه شده است.

به گفته وی باید برای اراضی موجود در کشور به منظور کاشت علوفه برنامه ریزی گردد تا بتوانیم سال جاری را پشت سر بگذاریم.

عالی توضیح داد: اگر شرایط به همین روال پیش برود صنعت دامپروری کشور نابود می گردد. در حال حاضر 50 درصد مسائل در این عرصه سوء مدیریت و دلال بازی است که باعث ایجاد هرج و مرج در تامین علوفه شده است. دولت باید کسانی که علوفه دپو نموده اند را شناسایی کند و علوفه های دپو شده را به دامداران بازگرداند.

وی افزود: برای مثال دیده می گردد یک دامداری هزارتن علوفه احتیاج دارد، ولی 10 هزارتن علوفه دپو نموده است تا در پاییز و زمستان با قیمت های بالاتر بفروشد.

مدیرعامل اتحادیه دامداران در ادامه گفت: بازار آینده گوشت قرمز در صورت تداوم این شرایط کاملا تعیین و قیمت ها افزایشی خواهد بود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "واردات علوفه را در دستور کار قرار دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات علوفه را در دستور کار قرار دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید