پرمصرف های برق کجا زندگی می نمایند؟

به گزارش وبلاگ وردپرس، توجه به موقعیت مکانی مشترکان برق با مصرف نجومی، بیانگر آن است که این اقشار جزء پردرآمدهای جامعه هستند و این مصارف نجومی عمدتا در باغ ویلاها و واحدهای مسکونی لوکس در چهار استان رخ می دهد.

پرمصرف های برق کجا زندگی می نمایند؟

به گزارش گروه مالی وبلاگ وردپرس، پرمصرف های صنعت برق تا به امروز ضربات جبران ناپذیری به این صنعت وارد نموده اند که ردپای آن را می توان در خاموشی های فصل تابستان سال های گذشته به خوبی مشاهده کرد.

تعیینا زمانی که چنین گزاره هایی نظیر نقش اقلیت پرمصرف در قطعی برق مطرح می گردد، یافتن رابطه منطقی کمی سخت به نظر برسد. ممکن است، عده ای تصور نمایند، این مسائل بهانه ای برای توجیه فعالیت متولیان صنعت برق است اما اگر کمی با دقت بیشتری به مسئله توجه کنیم، متوجه نقش انکارناپذیر پرمصرف ها بر قطعی برق خواهیم شد.

به طور میانه در سطح کشور، بیش از 75 درصد مردم جزء مشترکان کم مصرف به حساب آمده و مصرف خود را به مقدار کمتر از الگوی تعیین شده در هر منطقه سوق می دهند اما 25 درصد دیگر از مشترکان خانگی توجهی به مصرف برق نداشته و بیشتر از الگوی تعیین شده از برق استفاده می نمایند که 2 درصد از این مشترکان جزء اقشار بسیار پرمصرف یا به عبارتی بد مصرف هستند که بیش از 2 برابر الگو از برق استفاده می نمایند.

بر این مبنا در دید سطحی به این مسئله شاید تصور بگردد که نسبت انرژی مورد استفاده کم مصرف ها 75 درصد پرمصرف هاست اما زمانی که به آماری انرژی نگاهی می اندازیم، متوجه خواهیم شد که تنها برق مورد استفاده در پله پرمصرفی در بخش خانگی، 42 درصد کل انرژی فراوری شده متعلقه به این بخش را در بر می گیرد.

به عبارت دیگر نزدیک به نیمی از برق فرستاده شده به بخش خانگی به وسیله مشترکان پرمصرف فقط در محدوده فراتر از الگوی مورد استفاده قرار می گیرد.

توجه به این آمار بیانگر این مسئله است، که پرمصرف ها بیشتر از مقدار خود انرژی مصرف می نمایند و همین مصرف نجومی در بازه های زمانی که تقاضا بر عرضه پیشی می گیرد، منتهی به قطعی برق می گردد. قطعی برقی که بخش عمده آن سهم مشترکانی است که کم مصرف بوده اند و نقشی در قطعی برق نداشتند.

پرمصرف های برق کجا زندگی می نمایند

بی عدالتی رخ داده در یک کلام این مسئله است که مصرف برق اقلیت پرمصرف خاموشی را برای اکثریت کم مصرف به ارمغان می آورد. بر این اساس اگر نگاهی به توزیع مکانی مشترکان بسیار پرمصرف بیندازیم، متوجه خواهیم شد که بخش قابل توجهی از این مشترکان جزء اقشار پردرآمد بوده اند. همین مسئله بیانگر عمق بی عدالتی رخ داده است.

به همین دلیل بر مبنای آمار ارائه شده از سوی صنعت برق از مجموع 4 هزار 922 قبض صادر شده بالای 5 میلیون تومان با مصرف نجومی برق 2 هزار 11 برق برای مشترکان خانگی واقع در تهران بزرگ صادر شده است.

از سوی دیگر 603 قبض نجومی در سال 1400 برای باغ ویلاهای واقع در استان البرز بوده و 418 قبض نیز مرتبط به منازل مسکونی با امکانات نامتعارفی نظیر استخر، سونا و جکوزی در شهر تهران تعلق گرفته است.

بعلاوه 362 قبض نجومی بالای 5 میلیون تومان در سال که سپری شد برای مصارف نجومی شهر مشهد صادر شده و 342 قبض نیز به ویلاهای لاکچری واقع در غرب استان مازندران تعلق گرفت.

توجه به این موقعیت مکانی بیانگر آن است که عمده مشترکان با مصرف نجومی جزء اقشار پردرآمد جامعه هستند و این مصارف نجومی عمدتا برای باغ ویلاها و واحدهای مسکونی لاکچری است. در یک کلام، اقلیت پرمصرف پردرآمد با مصرف بی رویه و بدون حساب و کتاب خود زمینه بروز مسائل گسترده ای نظیر قطعی برق را برای مشترکان کم مصرف به وجود می آورند.

تعرفه برق برای احیای عدالت بازنگری می گردد

با توجه به بی عدالتی شکل گرفته در صنعت برق در سالیان طولانی گذشته، اصلاح این رویه یکی از مهمترین مسائل در دستور کار وزارت نیرو تلقی می گردد. به همین دلیل، هیئت دولت اخیرا در قالب بازنگری تعرفه گذاری برق علاوه بر ابزارهای تشویقی در نظر گرفته شده، به منظور تنظیم مقدار مصرف برق استفاده شده در پله پرمصرفی از ابزارهایی استفاده می نماید تا بدین ترتیب زمینه اصلاح الگوی مصرف را مهیا گردد.

به همین دلیل مشترکان پر مصرفی که بیشتر از الگوی مصرف از برق استفاده می نمایند، برای برق فراتر از الگوی باید هزینه واقعی تامین برق را بپردازند.

همانگونه که بیان شد، مطابق آمار مستند در این حوزه، فقط مقدار برق مورد استفاده فراتر از الگو به وسیله 25 درصد از مشترکان پرمصرف برق معادل 42 درصد کل انرژی است که به بخش خانگی به همه مردم داده می گردد.

بر این اساس در نظام تعرفه گذاری قبلی، هزینه تامین انرژی اقلیت پر مصرف از جیب همه مردم پرداخت می شد. همین موضوع سبب شده بود تا نیمی از یارانه برق سهم 3 دهک پردرآمد کشور گردد. به عبارت دیگر، چلچراغ خانه ثروتمندان با پول مردم روشن می ماند.

اقدام هیئت دولت به منظور تغییر در نظام تعرفه گذاری برق به منظور تسهیل رشد صنعت برق با هدف اصلاح الگوی مصرف مورد تایید بسیاری از کارشناسان حوزه انرژی قرار گرفته است.

به همین دلیل، صابر آزاد شهرکی، کارشناس انرژی، با بیان تجربه پیروز تعرفه گذاری پلکانی موثر برق در سایر نقاط جهان، معتقد است: شیوه ای برای مقابله با چالش تامین برق در بسیاری از کشورهای جهان اجرا شده و بر اثر اجرای این شیوه ها، مصرف برق در روزهای اوج بار تا حد قابل توجهی کاهش یافته است. به عنوان مثال برای مقابله با این چالش در سال 2001 در کالیفرنیا، قیمت برق مشترکان کم مصرف ثابت ماند اما مشترکان پرمصرف با 50 درصد افزایش قیمت برق روبرو شدند.

این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: در نتیجه این سیاست هوشمندانه، توان مصرفی برق در این استان را حدود 12درصد کاهش یافت.

از سوی دیگر محمد پورحمید، کارشناس حوزه نیرو با اشاره مستقیم به مزایای نظام تعرفه گذاری پلکانی موثر در قالب مصوبه برقی هیئت دولت گفت: نظام تعرفه گذاری قبلی صنعت برق زمینه بروز بی عدالتی بزرگی در میان دهک های درآمدی بود .

پورحمید گفت:مصوبه برقی دولت در گام اول احیای عدالت در توزیع یارانه انرژی را به همراه دارد و این یارانه برای همه مردم به طور برابر تا سطح الگوی مصرف قابل استفاده است و عملا عدالت در فرصت به وضوح برقرار شده است .

با توجه به اقدامات وزارت نیرو در سال آینده می توان امیدوار بود که دیگر فشار خوش گذرانی اقلیت پرمصرف و ثروتمند بخش برق بر سایر مردم اعمال نشده و حداقل این مشترکان بهای واقعی اقدامات خود را می پردازند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "پرمصرف های برق کجا زندگی می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرمصرف های برق کجا زندگی می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید