پژوهشگران دانشگاه تهران راهکارهایی مدیریتی را برای توسعه گردشگری صنعتی پیشنهاد کردند

به گزارش وبلاگ وردپرس، ایرنا/ براساس خبرهای منتشر گشته، پژوهشگران دانشگاه تهران راهکارهایی مدیریتی را برای توسعه گردشگری صنعتی پیشنهاد کردند.

پژوهشگران دانشگاه تهران راهکارهایی مدیریتی را برای توسعه گردشگری صنعتی پیشنهاد کردند

پژوهش تازه محققان دانشگاه تهران حاکی از ظرفیت های تحقق نیافته و امکان ایجاد یک شبکه اجتماعی توریستی صنعتی در کشور است.

این پژوهش که به وسیله دکتر فاطمه ثقفی دانشیار دانشکدگان مدیریت و دکتر محمدرضا جلیلوند استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشکدگان فارابی با همکاری پژوهشگرانی از پردیس البرز دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی اجرا شده، توریستی صنعتی در استان اصفهان را با رویکرد شبکه اجتماعی مورد تحلیل قرار داده است.

جلیلوند در معرفی و اهمیت موضوع این مطالعه گفت: کسب و کار توریستی صنعتی از سوی بسیاری از کشورهای صنعتی دنیا و در راستای افزایش سرانه عایدیها مورد توجه قرار گرفته است. متقاضیان اصلی این شاخه از توریستی دانشجویان و صنعتگرانی هستند که با هدف بازدید از فرآیند فراوری یک محصول یا آشنایی با کارکرد دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی یا نحوه بهره برداری از معادن به کشورهای صاحب صنعت سفر می نمایند. این توریستان علاوه بر بازدید از سایتهای موجود، معمولاً موجب عایدیزایی جوامع محلی نیز می شوند.

عضو هیأت علمی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران اضافه کرد: برگزاری تورهای توریستی تخصصی صنعتی و نمایشگاهی در ایران، علاوه بر اینکه صنعتگران خارجی را با توانمندی های داخلی آشنا می نماید، می تواند زمینه ساز کارآفرینی، جذب سرمایه، ایجاد عایدی، تعامل بین المللی بخش خصوصی و حتی فروش بی واسطه کالا گردد.

وی ادامه داد: در ایران حدود 800 شهرک صنعتی وجود دارد که تمام آنها ظرفیت خوبی برای جذب توریست صنعتی دارند. بویژه فضای مجتمع های صنعتی پیشرفته حوزه نفت و گاز و پتروشیمی می تواند با برنامه ریزی، محیطی مجذوب کننده و فرح بخش برای توریستان صنعتی باشد.

جلیلوند با شرح جزییات این پژوهش گفت: این مطالعه به آنالیز نحوه شکل گیری و رسیدن به عوائد ناشی از شبکه های توریستی صنعتی در استان اصفهان می پردازد و در نهایت از نتایج تحقیق برای پیشنهاد ایجاد یک شبکه اجتماعی توریستی صنعتی بهره می گیرد. در این تحقیق، از مفهوم تحلیل شبکه برای شرح و معین الگوهای روابط میان عناصر تشکیل دهنده و مقدار مشارکت بازیگران در شبکه توریستی صنعتی استان اصفهان استفاده شده است.

این آینده پژوه درباره فرآیند این تحقیق و نتایج حاصل از آن، گفت: برای این مطالعه، از میان مدیران و خبرگان سازمانهای عضو شبکه توریستی صنعتی استان اصفهان، 30 نفر به یاری ترکیبی از روش نمونه گیری قضاوتی هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. داده ها به یاری تحلیل محتوای کیفی استخراج شد و با تحلیل شبکه اجتماعی با استفاده از نرم افزار UCINET ارزیابی شد. 28 سازمان در شبکه توریستی صنعتی استان اصفهان مشارکت داشتند.

مطابق نتایج مطالعه، بسیاری از سازمانهای عضو شبکه با یکدیگر ارتباط مستقیم نداشتند و ارتباط بین آنها مستلزم بیش از 2 واسطه بود. این به معنای سرعت پایین انتقال محتوا در شبکه توریستی صنعتی است. کاستن این فاصله به وسیله برقراری ارتباطات مستقیم و بی واسطه می تواند باعث تسریع انتقال محتوا (منابع، محصولات، خدمات و اطلاعات) و ایجاد هم افزایی گردد.

بعلاوه 19/99 ارتباطات میان اعضای شبکه به صورت دوسویه بوده است، امری که موجب شکل گیری اعتماد و مشارکت متقابل در بین سازمان ها و پایداری بالاتر شبکه خواهد بود. مزیت چنین روابط دوسویه ای در شناسایی سریع تر موانع و مسائل، ایجاد حمایت های مختلف سازمان های همکار از یکدیگر و تسهیم مناسب منابع در مسیر خدمات رسانی به توریستان صنعتی است.

این محقق اضافه کرد: مطابق این مطالعه، انتقال پذیری یا روابط سه گانه در شبکه بسیار پایین بود که به معنای پایداری و ثبات اندک شبکه در برابر عوامل محیطی است. لذا ردگیری استراتژی توسعه سه گانه ها به اشتراک گذاری محتوا میان سازمان های همکار در شبکه را تسهیل نموده و بهبود عملکرد کلی شبکه را به همراه دارد.

وی گفت: سازمان ها تمایل چندانی به تشکیل خوشه های همکاری در رابطه با موضوع فعالیت خود نداشتند؛ در حالی که این خوشه های همکاری به تکمیل، توسعه و بهبود فعالیت ها و خدمات ارائه شده به توریستان یاری می-کند و باعث دسترسی به منابع مختلف، تخصصی تر شدن فعالیت ها، فراهم آمدن یا توسعه زیرساختهای مورد احتیاج و شناخت بهتر خواسته ها و احتیاجهای توریستان صنعتی می گردد.

جلیلوند اعلام نمود: تعداد زیادی از تصمیم گیرندگان در شبکه بر جریان منابع و خدمات نظارت و کنترل دارند؛ از جمله شهرداری، سازمان حفاظت از محیط زیست، بانک های عامل، استانداری، صدا و سیما و وزارت صمت بیشترین تعداد پیوندهای حاوی محتوا و بیشترین قدرت را در اختیار دارند. در این مورد نیز استراتژی پیشنهادی، اتخاذ رویکرد مدیریت مشارکتی در شبکه و کاهش تمرکز در تصمیم گیری های کلیدی است.

منبع: همگردی

به "پژوهشگران دانشگاه تهران راهکارهایی مدیریتی را برای توسعه گردشگری صنعتی پیشنهاد کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پژوهشگران دانشگاه تهران راهکارهایی مدیریتی را برای توسعه گردشگری صنعتی پیشنهاد کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید