سال 1402 به فکر تشکیل کنسرسیوم های چاپ دیجیتال با مشارکت ناشران و چاپخانه داران باشیم

به گزارش وبلاگ وردپرس، جلال ذکایی، نایب رئیس اتحادیه لیتوگرافان تهران در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران ، با اشاره به منظره چاپ دیجیتال در افق پیش رو با شروع سال 1402 اعلام کرد: تحولاتی در حوزه صنعت نشر کشور رخ داده که بی ارتباط با تحولات جهانی هم نبوده است، تعدد آثار منتشر شده در کشور که به گواه اطلاعات مؤسسه خانه کتاب و ادبیات، حدود یک صد هزار عنوان در سال است؛ بعلاوه تنوع عناوین کتاب ها و یکسری عوامل دیگر در اقبال از چاپ دیجیتال نقش بسزایی داشت.

سال 1402 به فکر تشکیل کنسرسیوم های چاپ دیجیتال با مشارکت ناشران و چاپخانه داران باشیم

وی با اشاره به دیگر عوامل مؤثر در این زمینه، اضافه نمود: امروزه تعداد زیادی از ناشران که به شیوه حرفه ای یا مبتدی در سراسر کشور مشغول فعالیت هستند؛ بعلاوه کاهش شمارگان کتاب و توزیع در نقاط مختلف کشور، توسعه فضای مجازی و فروش اینترنتی، امکان دسترسی به کتاب به وسیله فضای مجازی و گران شدن نهاده های کتاب مثل کاغذ، مقوا و خدمات چاپی موجب شده است که دست اندرکاران حوزه نشر به تبع تحولات جهانی و تحولات داخلی نگاه ویژه ای

در دهه 70 عموما چاپخانه های خرد با ورود دستگاه های یک ورقی یا دو ورقی چاپخانه تأسیس می کردند و در کوتاه مدت به علت عدم توان رقابت با چاپخانه های بزرگ ناچار به تعطیلی می شدند

به چاپ دیجیتال در حوزه کتاب داشته باشند.

ذکایی با بیان اینکه سال های اخیر با پدیده سرمایه گذاری برای تأسیس چاپخانه های دیجیتال روبه رو هستیم، ادامه داد: سمت و سوی این پدیده به سمت تأسیس چاپخانه های خُرد است. دهه 70 نیز شبیه این موضوع را در حوزه چاپخانه های افست شاهد بودیم؛ عموما چاپخانه های خُرد با ورود دستگاه های یک ورقی یا دو ورقی چاپخانه تأسیس می کردند و در کوتاه مدت به علت نا توانی چاپخانه ها در رقابت با چاپخانه های بزرگ، ناچار به تعطیلی می شدند.

وی تأکید کرد: در حوزه چاپخانه های دیجیتال هم با شرایط مشابه روبه رو هستیم، ازجمله این موارد می توان به ورود دستگاه های دست دوم یا به اصطلاح اروپا کارکرد روبرو هستیم. دستگاه های کارکرده و فرسوده ای وارد کشور می شوند که اغلب آن ها خدمات پس از فروش ندارند، امکان تأمین قطعات به سختی امکان پذیر و تعمیر و نگهداری آن ها با چالش جدی روبرو است.

آفت دستگاه های دست دوم

ذکایی بعلاوه در ادامه صحبت های خود به وارد نشدن دستگاه های نو و نو به علت بعضی تحریم ها و شرایط مالی اشاره نمود و گفت: همین دلایل موجب شده است که ناشران و چاپخانه داران به سمت ورود ماشین های دست دوم بروند؛ نکته مهمی که در این میان وجود دارد این است که درباره کارآزمودگی و کاربری این دستگاه ها هم با دو مشکل جدی روبه رو

بسیاری از فعالان این حوزه با اصول حرفه ای صفحه آرایی و آماده سازی فایل آشنا نیستند و همین مسئله موجب هدررفت بسیاری از سرمایه ها می گردد، بعلاوه حجم استهلاک نیروی انسانی، استهلاک مواد مصرفی و استهلاک دستگاه ها را افزایش می دهد

هستیم.

وی با اشاره به این مسائل یادآور شد: یکی اینکه درباره اپراتوری این دستگاه ها بسیاری از کسانی که در این حوزه ها کار می نمایند از روش های استاد - شاگردی استفاده می نمایند و صرفا با دسترسی و دانش حداقلی به چند نرم افزار گرافیکی تصور می نمایند که به اصول حرفه ای چاپ واقف هستند، درحالی که اینگونه نیست.

ذکایی اضافه نمود: نکته دیگر این است که در موضوع چاپ کتاب، به خصوص در حوزه چاپ دیجیتال که بسیاری از فرایندهای چاپ افست مرسوم را مثل آماده سازی فایل و پیش از چاپ را ندارد، بسیاری از فعالان این حوزه با اصول حرفه ای صفحه آرایی و آماده سازی فایل، آشنا نیستند و همین مسئله موجب هدررفت بسیاری از سرمایه ها می گردد؛ بعلاوه حجم استهلاک نیروی انسانی، استهلاک مواد مصرفی و استهلاک دستگاه ها را افزایش می دهد.

وی افزایش قیمت تمام شده کتاب را نتیجه و ثمر همه این مسائل دانست و با اشاره به معضلاتی که در چاپخانه های دیجیتال وجود دارد، گفت: آشفتگی در بازار رقابت چاپخانه های دیجیتال یک مشکل جدی است، به علت رشد قارچ گونه بسیاری از این چاپخانه ها که بدون ساماندهی تأسیس می شوند، مثل سایر حوزه ها بسیاری از مدیران آن از رقابت منفی و قیمت شکنی استفاده می نمایند که همین مسئله آسیب جدی به چاپ دیجیتال و صنعت نشر وارد می نماید.

کنسرسیوم های چاپ دیجیتال تشکیل گردد

ذکایی کاهش بهره وری و افت کیفیت آثار منتشر شده را از دیگر نتایج این آشفتگی در چاپخانه های دیجیتال دانست و اضافه نمود: در این

اتحادیه ها می توانند به چاپخانه های دیجیتال و کسانی که قصد راه اندازی چاپخانه های نو دارند این مشاوره را ارائه دهند و به عنوان یک راهبر و راهنما یاری نمایند تا افراد قبل از سرمایه گذاری با مخاطرات و فرصت ها و تهدیدها آشنا شوند

میان راه حلهایی برای بخش خصوصی، دولت و تشکل های صنفی وجود دارد تا بخش زیادی از این معضلات و مسائل، کاهش پیدا کند و زمینه فعالیت حرفه ای برای فعالان این بخش ایجاد گردد.

وی درباره بعضی از این راه حلها، گفت: نخستین نکته این است که باید بانک اطلاعاتی چاپ دیجیتال را ایجاد کنیم؛ این کار می تواند در قالب همکاری مشترک بین صنف، بخش خصوصی و دولت محقق گردد. باید ببینیم داشته های داخلی در حوزه چاپ دیجیتال به ویژه در حوزه چاپ کتاب چیست و بر مبنای آن نقاط قوت و ضعف خود را ارزیابی کنیم.

نایب رئیس اتحادیه لیتوگرافان از ارائه خدمات مشاوره ای برای تأسیس چاپخانه های دیجیتال به عنوان راه حل دیگر برای برون رفت از شرایط فعلی نام بُرد و ادامه داد: اتحادیه ها می توانند به چاپخانه های دیجیتال و کسانی که قصد تأسیس چاپخانه های نو دارند این مشاوره را ارائه دهند و به عنوان یک راهبر و راهنما یاری نمایند تا افراد قبل از سرمایه گذاری با مخاطرات و فرصت ها و تهدیدها آشنا شوند؛ بعلاوه ارائه تسهیلات مناسب و مقرون به صرفه قیمت از سوی دولت می تواند یاری کند تا افراد برای سرمایه گذاری در این حوزه با اطمینان خاطر و آرامش اقدام نمایند.

ذکایی در بخش دیگر صحبت های خود بار دیگر با اشاره به فعالیت چاپخانه های خُرد و میانه گفت: یکی از راه حلهایی که می تواند آسیب و خطرات تأسیس چاپخانه های نو را به حداقل برساند، تشکیل کنسرسیوم ها و تأسیس مجتمع های چاپ دیجیتال با مشارکت ناشران و چاپخانه داران است.

وی

این مسئله احتیاج به یاری دولت دارد تا ناشران و چاپخانه داران را به تشکیل این مجتمع ها ترغیب کند و از راه اندازی چاپخانه های کوچک پرهیز نمایند تا به تجربه و آفت چاپخانه های افست دهه 70 دچار نشوند

با ارائه شرح درباره این راه حل و پیشنهاد، تاکید نمود: در این طرح ناشران می توانند برای تأسیس یک چاپخانه دیجیتال مدرن امروزی سرمایه گذاری مشترکی انجام دهند، این اقدام از چند زاویه مزیت دارد؛ نخست اینکه سرمایه گذاری میان تعداد زیادی از ناشران توزیع می گردد، دوم اینکه خطر آسیب های این حوزه به نسبت تعداد مشارکت نمایندگان در هر مجموعه کمتر می گردد، نکته سوم این است که این مجتمع در حوزه بازار کار، آسودگی خاطر دارد و می داند که می تواند بازار خوبی به وسیله ناشران و چاپخانه های مجموعه تأمین کند.

ذکایی بعلاوه استفاده از دستگاه ها و ماشین های به روز، به عنوان دیگر مزیت تشکیل این کنسرسیوم ها نام برد و گفت: با ورود دستگاه های مدرن نو با سرمایه خوب مشارکت نمایندگان، مسائلی مثل ضمانت پس از خرید، تأمین قطعات و روزآمدسازی دستگاه ها از بین می رود، اما این مسئله احتیاج به یاری دولت احتیاج دارد تا ناشران و چاپخانه داران را به تشکیل این مجتمع ها ترغیب کند و از تأسیس چاپخانه های کوچک پرهیز نمایند تا به تجربه و آفت چاپخانه های افست دهه 70 دچار نشوند.

به گفته وی، در این صورت می توان با مشارکت تعداد زیادی از ناشران، چاپخانه داران و حتی سایر فعالان حوزه نشر شاهد تأسیس چاپخانه های مدرن باشیم، در این زمینه باید از یک مدل آزمایشی، کار را شروع کرد و در صورت پیروز بودن به سایر استان ها تعمیم داده گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "سال 1402 به فکر تشکیل کنسرسیوم های چاپ دیجیتال با مشارکت ناشران و چاپخانه داران باشیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سال 1402 به فکر تشکیل کنسرسیوم های چاپ دیجیتال با مشارکت ناشران و چاپخانه داران باشیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید