چهارگوشه استان کهگیلویه و بویر احمد

به گزارش وبلاگ وردپرس، استان کهگیلویه و بویراحمد سرزمینی کوهستانی و تقریبا مرتفع می باشد که کوه های زاکرس با رشته های موازی، سراسر شمال و شرق و کوههای سیاه و سفید، خومی خائیز و نیل جنوب شرقی آن را در برگرفته اند. بلندترین نقطه استان قله دنا با ارتفاع 4409 متر و پست ترین ناحیه آن لیشتر به ارتفاع 500 متر از سطح دریا می باشد.

چهارگوشه استان کهگیلویه و بویر احمد

چهارگوشه استان کهگیلویه و بویر احمد

استان کهگیلویه و بویراحمد سرزمینی کوهستانی و تقریبا مرتفع می باشد که کوه های زاکرس با رشته های موازی، سراسر شمال و شرق و کوههای سیاه و سفید، خومی خائیز و نیل جنوب شرقی آن را در برگرفته اند. بلندترین نقطه استان قله دنا با ارتفاع 4409 متر و پست ترین ناحیه آن لیشتر به ارتفاع 500 متر از سطح دریا می باشد.

رودخانه های مارون، بشار، زهره، خرسان و نازمکان از این استان عبور می نمایند. و ارتفاعات آن، سرچشمه تعدادی از رودخانه ها است. چهار پنجم مساحت منطقه از ارتفاعات و تپه ماهورها تشکیل شده است. در منطقه ها سردسیر، ارتفاعات بلندتر و تپه ماهورها بیشتر و در منطقه ها گرراستا ارتفاعات کوتاه تر و تپه ماهورها نیز کمتر است.

دشت ها نیز حدود یک پنجم از مساحت استان را تشکیل می دهند و معمولا عمده اراضی کشاورزی در دشت ها واقع شده است. با توجه به شرایط جغرافیایی استان، هرچه در امتداد اصلی کوه های زاگرس از شمال شرقی به جنوب غربی نزدیکتر شویم، از ارتفاع کوه ها و اندازه بارندگی و رطوبت هوا به طور محسوسی کم می شود.

این شرایط طبیعی، مشخصات اقلیمی دوگانه ای را پدید آورده و استان را به دو ناحیه سردسیری و گرراستای تقسیم کرده است.

شهر یاسوج

در دهانه انبری صخره های زاگرس بزرگ و بر دامنه دنای همواره سفید پر برف، در لابلای جنگلهای تنومند و سرسبز بلوط و بن و کیکم شهر یاسوج قرار گرفته است. این شهر که نامِ محلی آن یاسیج و مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد است و در سال 1344 احداث شده و قبل از ایجاد شهر یاسوج در حدود شش کیلومتری جنوب شرقی آن شهرک قدیمیِ تل خسرو، قرار داشته که زمانی مرکز طوایف باستانیِ بازرنگان بوده است و سابقه تاریخی آن متجاوز از دو هزار سال می باشد.

این شهرک قدیمی در سال 1309 دوباره بازسازی و در سال 1323 مجدداً متروکه شد که به جز تپه ای خاک از آن اثر دیگری باقی نمانده است. شهر نوپای یاسوج درکنار رودخانه بشار در آغوش تپه های متعدد در ارتفاع 1870 متری از سطح دریا قرار گرفته، این شهر که در سال 1344 فقط دارای یک خیابان اصلی بود، امروزه از توسعه و توسعه زیادی برخودار می باشد.

در فصل زمستان برف زیادی در این شهر می بارد و بیشتر نقاط و ارتفاعات اطراف آن برای مدتی طولانی پوشیده از برف باقی می ماند. که این فرصت بسیار خوبی برای دوستداران ورزشهای کوهستانی بخصوص اسکی می باشد تا بخوبی از آن استفاده نمایند. شهر یاسوج تا به امروز بالغ بر 18 کیلومتر وسعت یافته است، یکی از مهمترین دلایل این توسعه مرکزیت اداری و سیاسی این شهر می باشد که از سال 1342 مرکز فرمانداری کل کهگیلویه و بویر احمد بوده و سپس در سال 1355 به مرکزیت کل استان ارتقاء یافته است.

مراکزتاریخی وباستانی

1- تل خسروی 2- تل مهره ای 3- تپه دم چنار 4- تپه ملاکانیه 5- تپه ملاکانیه 6- تل شهدا 7- پل های پاتاوه(پادنا)

جاذبه های طبیعی

1. کوه آب نهر

2. کوه بند گرد

3. کوه تاسک

4. کوه تامر

5. چال کلاغ

6. کوه دمه

7. کوه دو مازه

8. کوه دینار

9. کوه راه باریک

10. کوه زنگویی

11. کوه سفید

12. کوه شب لیز

13. کوه میمند

14. کوه هجال

15. رودخانه مارون

16. رودخانه خرسان

17. رود بشار

18. رودخانه ماربر

19. رودخانه یاسوج

20. رودخانه دره آجم

21. رودخانه گردآوه

22. آبشار مارگون

23. آبشار بهرام بیگی

24. آبشار یاسوج

25. چشمه میشی

26. هفت چشمه

27. چشمه خارکلون

28. غار نول

29. غار مس

30. اشکفت دو فیری

31. تنگ سرخ

32. تنگ تیزاب

33. تنگ براق

34. تنگ گنجه ای

35. آب نهر

36. میمند

37. پوله زیلایی

38. مارگون

39. سی سخت

40. منطقه حفاظت شده دنا

41. دریاچه کوه گل

42. تالاب برم شیر

اماکن زیارتی ومذهبی

1. امام زاده حسن

2. امام زاده قاسم

3. امام زاده پهلوان

4. امام زاده عبدالله

5. قبرستان پای چل

شهرستان دوگنبدان

این شهرستان در جنوب باختری استان کهگیلویه و بویر احمد واقع شده و 683/4 کیلومتر مربع مساحت دارد و مرکز این شهرستان دوگنبدان می باشد. شهرستان گچساران متشکل از دو شهر به نامهای دوگنبدان و باشت است. و از دو بخش به نامهای مرکزی و باشت و نیز 6 دهستان تشکیل یافته است.

گچساران در منطقه گرراستا قشلاقی واقع شده است و دارای دو نوع آب و هوای معتدل و خشک در نیمه شرقی و گرراستای خشک در نیمه غربی می باشد. رودخانه زهره مهمترین رود این شهرستان است که در جنوب شرقی دوگنبدان جاری است.

شهرستان گچساران بدلیل وجود معادن نفت یکی از مهمترین مراکز استخراج و بهره برداری نفت کشور به شمار می رود، و دارای اهمیت و اعتبار ویژه ای است. مارین یکی از روستاهای زیبا و دیدنی شهرستان گچساران است. این روستا که در کیلومتری شمال شهرستان گچساران در راستا راه دهدشت - گچساران قرار گرفته است و دارای آب و هوایی معتدل می باشد.

این روستا دارای باغات فراوان و مزارع سرسبز است. و از ویژگی های روستای مارین معماری زیبا و چشم نواز آن است. که در نوع خود کم نظیر می باشد. منازل روستایی در یک شیب 60 درجه از بالای کوه سرازیر و تا ته دره که منتهی به باغات مرکبات است، ادامه دارد. از دیگر جاذبه های این شهرستان میتوان تنگ دیل، قلات گناوه، دشت گل و باغستان های مارین را نام برد.

مراکزتاریخی و باستانی

1. دوگور دوپا

2. دژ سلیمان

3. تل دهوه

4. پل های باستانی خیرآباد

5. آتشکده های گل سرخان

6. آتشکده خیرآباد

جاذبه های طبیعی

1- کوه هامی

2- رودخانه زهره

3- رودخانه نازمکان

4- رودخانه خیرآباد

5- آبشار گنج بنار

6- چشمه آب گرمو

7- غار شاه بهرام

8- محوطه خیر آباد

9- دهستان بهمئی

اماکن زیارتی ومذهبی

1. امامزاده بی بی حکیمه

2. امامزاده شاه عباس

شهرستان دهدشت

شهرستان کهگیلویه از شمال به شهرستانهای باغ ملک، ایذه و لردگان، از جنوب به گچساران، از غرب به بهبهان و رامهرمز و از شرق به بویراحمد سردسیر منتهی می شود. این شهرستان دارای دونوع آب و هوای کاملا متفاوت در نواحی سردسیر و گرراستا بوده و نیز محلی برای قشلاق ایلات منطقه می باشد.

بطور مثال در فصل تابستان هنگامی که درجه حرارت در منطقه ها جنوبی به حد بیشتر خود می رسد، در ارتفاعات شمالی آن هوا بعلاوه سرد می باشد. عمده ترین منابع آبی منطقه کهگیلویه شامل رودخانه چرام است که از کوههای شمال و شرق چرام سرچشمه گرفته و به رودخانه نازمکان می ریزد و رودخانه مارون که بعد از عبور از میان سوق و لنده از آخرین نقطه شهرستان بنام تنگ تکاب گذشته و به سمت بهبهان جریان یافته و بنام رود جراحی به خلیج فارس می ریزد.

ارتفاعات مهم این شهرستان شامل کوههای سیاه غارون (کارون)، نیل، چست خوار و دیل می باشند. بر اساس تقسیمات کشوری سال 1373 شهرستان کهگیلویه از سه شهر شامل: دهدشت (مرکز شهر)، چرام و لنده و پنج بخش و 18 دهستان با مساحت 079/6 کیلومتر مربع تشکیل شده است.

مراکزتاریخی وباستانی

1- قبر شاهپور

2- آرامگاه امیر لالپا

3- آثارتاریخی سروک

4- قلعه چص

5- قلعه مانگشت

6- تل گرد

7- تل گبر

8- تل چکاه

جاذبه های طبیعی

1- کوه اشکر

2- کوه البرز

3- کوه نیل

4- رودخانه آب شور

5- رودخانه تفار

6- رودخانه قلات

7- چشمه بلقیس

8- غار آب کناری

9- غار پیر زن

10- غار خی

11- غار کبوتر

12- غار نی نه

13- غار نزل

14- چرام

15- ایدنک

16- دهدشت قدیم

17- لنده

18- دریاچه موزرد

19- تالاب برم الون

اماکن زیارتی ومذهبی

1. امام زاده پنجه خل

2. امام زاده چله خان

3. امام زاده سیدمحمد

منبع : همشهری آنلاین الف

منبع: راسخون

به "چهارگوشه استان کهگیلویه و بویر احمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهارگوشه استان کهگیلویه و بویر احمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید