چگونه طرح کسب و کارم را بنویسم؟

به گزارش وبلاگ وردپرس، زندگی امروز / در نظر بگیرید که کدام بخش از جمعیت محلی یا حتی سایر نقاط دور دست تر در پی استفاده از محصولات یا خدمات شما هستند؟

چگونه طرح کسب و کارم را بنویسم؟

به گزارش زندگی امروز به نقل از ماهنامه معیشت، نوشتن طرح کسب و کار ایده های نوی را در فکر شما ایجاد می نماید و اگر طرحی اصولی تهیه کنید راستا راه اندازی کسب و کار مدِنظرتان برای شما ترسیم می گردد و علاوه بر این می تواند در اقناع سرمایه گذاران و کارشناسان بانک برای دریافت وام بسیار یاری نماینده باشد.

1. بازارهای هدف خود را شناسایی کنید

در نظر بگیرید که کدام بخش از جمعیت محلی یا حتی سایر نقاط دور دست تر در پی استفاده از محصولات یا خدمات شما هستند؟ برای این کار حدس و گمان و رای زنی با دوستان کافی نیست و باید تحقیقات دقیق تری را شروع کنیم. علاوه بر این باید از دیدگاه فردی که از بیرون به طرح شما می نگرد هم بهره ببرید. نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • آیا بازاری مناسب و قابل اطمینان برای محصول شما وجود دارد؟
  • مشتریان بالقوه در چه رده سنی هستند؟

سبک زندگی آن ها چگونه است؟

  • آیا محصول شما حداقل برای یک گروه خاص از افراد مجذوب نماینده است؟
  • آیا تنها افراد ثروتمند قادر به خرید آن خواهندبود؟
  • آیا مشتری ایده آل شما در منطقه خاصی زندگی می نماید؟

2. حجم بالقوه بازار پیش رویتان را تخمین بزنید

این بسیار مهم است که به صورت تخصصی به فراوری محصول برای طیفی خاص از افراد بپردازید و در آن حوزه محصولی متمایز و باکیفیت فراوری کنید؛ مثلا اگر شما صابون فراوری می کنید، می توانید همه افرادی را که در دنیا نیازمندند برای شست و شوی خود از صابون استفاده نمایند بازار هدف خود قرار دهید؛ اما آیا نیاز یک مکانیک و نیاز یک کودک با هم مشابه اند و می توان با یک محصول به نیاز هر دو پاسخ گفت؟ استفاده از اطلاعات آماری می تواند یاری عظیمی به ما بکند. در مثال صابون می باید قدری به این نکات دقت کنیم:

- چند درصد از افرادی که ما می توانیم محصولمان را به آن ها عرضه کنیم عظیم سال اند؟ یا چقدر از آن ها زیر هشت سال دارند؟

- مصرف صابون هر فرد در بازه زمانی یک ساله یا یک ماه چقدر است؟

- ما قادریم چه اندازه از سهم بازار را به دست بیاوریم؟

- در صورت ورود ما به بازار واکنش سایر رقبا چگونه خواهدبود؟

3. نیازهای اولیه شرکتتان را شناسایی کنید

آیا میخواهد کمپانی عظیمی راه بیندازید یا دوست دارید در ابتدای امر فقط به صورت تک نفره و با راه اندازی یک خط تلفن در محل زندگی تان کسب و کاری تازه را شروع کنید؟ کاملا معین است که مقدمات کار و نیازهای ما برای دو موردی که ذکر کردیم از زمین تا آسمان فرق دارد. باید لیستی از مواردی که به آن ها نیاز پیدا خواهیم کرد، تهیه کنیم. این موارد ممکن است ملموس و قابل مشاهده باشند، مثل محل کار، میز، جایگاه و... یا ناملموس مثل زمان مورد نیاز برای پیدا کردن مشتری یا بهبود کیفیت کالا یا خدمتی که ارائه می کنیم.

4. نمونه هایی از کالای خود تهیه کنید

بهتر است با دقت فراوان نمونه هایی باکیفیت برای ارائه به مشتریان نو تهیه کنید تا به یاری آن ها نظر مشتریان بالقوه خود را جلب کنید. آنالیز کنید که به چه مواردی نیاز دارید؟ شاید در این راستا برای تحقیق و توسعه به منابع اقتصادی نیاز داشته باشید یا برای فراوری محصول به یاری چند کارمند یا دستیار نیاز داشته باشید یا در طراحی ظرف محصولتان باید از یک مهندس یا طراح یاری بگیرید؛ در هر صورت از هیچ تلاشی دریغ نکنید. نکته بسیار مهم این است که در فراوری محصول استانداردها را رعایت کنید. رعایت استاندارد از دو جنبه کار شما را راحت می نماید: ابتدا این که می توانید اعتماد مشتری ها را جلب کنید و دوم این که درست انجام دادن هر مرحله کار شما را در مرحله بعدی آسان می نماید.

5. مکان های مطلوب برای کسب و کار خود را شناسایی کنید

بهتر است ابتدا به بنگاه های املاک سری بزنید و با فضای کلی بازار آشنا شوید. می توانید حدس بزنید که ضروری است تا چه اندازهی برای اجاره مکان هزینه کنید. ممکن است این مرحله قدری ناامیدنماینده باشد؛ اما شما ناامید نشوید. شاید بتوانید با جست و جوی بیشتر مکانی مناسب بیابید. در بعضی موارد هم ضروری است ریسک را بپذیریم و برای استقرار در مکانی مناسب، حسابی هزینه کنیم؛ اما در عوض ممکن است این کار به برگ برنده ما تبدیل گردد. تجربه نشان داده است که گاهی اگر محیط کار ما بسیار مدرن و چشم نواز باشد، یا این که بسته بندی محصولاتمان بسیار شیک و فانتزی باشد، تقاضا برای استفاده از محصول یا خدمتی که ارائه می دهیم، شدیدا تحت تاثیر قرار می گیرد. اگر دوست دارید خوب پول دربیاورید باید هوشمندانه و به جا سرمایه گذاری کنید.

6. هزینه راه اندازی کسب و کارتان را معین کنید:

تمام هزینه های محسوس و غیرمحسوس برای راه اندازی کسب و کار را در لیستی برای خودتان بنویسید. مبلغی را هم برای موارد ضروری یا غیرمترقبه پیش بینی کنید. با خودتان فکر کنید که آیا برای شروع کار مثلا به چند کامپیوتر پیشرفته نیاز دارید یا می توانید با یک خط تلفن روی میز کارتان به امور رسیدگی کنید. هر عنصری را که واقعا نیاز دارید در لیست خود وارد کنید؛ اما لازم نیست که در تخمین هزینه ها سخت گیرانه عمل کنید، بلکه باید در این مورد خوش بین باشید. اگر برآورد شما غیرمنطقی به نظر می رسد، می توانید گزینه های دیگری را جایگزین کنید و مخارجتان را از نو تخمین بزنید. در شروع کار لازم نیست زیاد به خودتان سخت بگیرید. می توانید با موارد ضروری شروع به کار کنید. مواردی را که در توان شماست تهیه نموده و کار را شروع کنید. حال به خوبی می دانید که به چه اندازه بودجه برای راه اندازی کسب و کارتان نیاز دارید.

7. از دیدگاه یک سرمایه گذار به قصه نگاه کنید

اگر شما می خواستید در فراوری محصولی سرمایه گذاری کنید مایل بودید چه اطلاعاتی را در اختیار داشته باشید اطلاعات مفید و قابل اطمینانی را جمع آوری کنید و در اختیار سرمایه گذاران قرار دهید. مهم نیست که این اطلاعات کاملا در چارچوب علمی باشند یا این که به زبان فنی و تخصصی تهیه شده باشند، بلکه مهم این است که این اطلاعات بتواند به سرمایه گذار یاری کند و اعتماد وی را به پروژه جلب کند. همان طور که گفتیم اگر مراحل را به درستی طی کنیم و استانداردها را رعایت کنیم، خیلی راحت تر می توانیم سرمایه گذار یا مشتری را برای همکاری یا خرید ترغیب کنیم.

8. شناسایی سرمایه گذاران بالقوه

بانک ها و سایر سرمایه گذاران به علت جالب بودن ایده شما یا شخصیتتان به شما وام نخواهندداد. آن ها از دستور کارها و روش های خاص مدیریت ریسک استفاده می نمایند و کارایی و بازدهی پروژه شما را به دقت آنالیز می نمایند. سرمایه گذاران معمولا سرمایه شرکت، ظرفیت آن، وثیقه های در دسترس، ویژگی های شرکت و شرایط آن را در نظر می گیرند.

پس باید سعی کنیم که موارد گفته شده را به برترین شرایط برسانیم تا در جلب نظر سرمایه گذاران و کسانی که به صورت بالقوه می توانند در تامین اقتصادی به ما یاری نمایند پیروز شویم.

منبع: زندگی روز

به "چگونه طرح کسب و کارم را بنویسم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه طرح کسب و کارم را بنویسم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید