آئین نامه صلاحیت استادان برای تدریس بررسی می شود

به گزارش وبلاگ وردپرس، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور گفت: آئین نامه صلاحیت استادان برای تدریس در دست بررسی قرار می گیرد.

آئین نامه صلاحیت استادان برای تدریس بررسی می شود

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی وحرفه ای کشور در گفت وگو با وبلاگ وردپرس، درباره معضل بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشور گفت: باید انعطاف پذیری مناسبی در آموزش های مهارتی که متناسب با نیاز های شغلی آینده فناوری هستند، به وجود آید.

او گفت: با وجود اینکه تمامی کشور ها مهارت آموزی را در نهاد آموزش عالی خود وارد کرده اند، اما ما هنوز برای تغییر برنامه های درسی، تربیت نیرو های انسانی متخصص متناسب با نیاز های حرفه ای و مشاغل تردید داریم.

صالحی عمران شرح داد: رشته های دانشگاه فنی و حرفه ای برای راه اندازی باید سیگنال خود را از بازار کار بگیرد نه از درون سیستم آموزشی. براین اساس بعد از 15 یا حتی 20 سال سرفصل های دانشگاه را تغییر دادیم و اولین الزام در این راه تجهیزات بود. 3400 کارگاه داریم که دانشجویان حدود 60 تا 70 ساعت دروس عملی را در آنجا می گذرانند پس باید به محیط های کارگاهی بیشتر اهمیت داده شود و طبیعتا به تجهیزات عمده ای نیاز است.

او اضافه کرد: با رایزنی های اجرا شده در سال گذشته بودجه آزمایشگاه های خود را از 15 میلیارد به 200 میلیارد تومان ارتقا دادیم که گام بزرگی بود، اما راه هنوز بسیار است. بعد از پرداختن به محیط های عملی و کارگاهی توجه به جذب اساتید توانمند اهمیت داشت. این دانشگاه حدود 18 هزار مدرس حق التدریس دارد که شاید این تعداد در هیچ دانشگاهی نباشد براین اساس سعی شد که آیین نامه صلاحیت مدرسین را تهیه کنیم و هر مدرس را بررسی کنیم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور بیان نمود: نمی توانیم آموزش جوانان محصل در این دانشگاه را به دست اساتیدی بسپاریم که حرفه ای نیستند یا با ارتباطات شخصی به دانشگاه راه پیدا کرده اند. دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان اولین دانشگاه حتی قبل از وزارت علوم گفت اساتید که قصد جذب دارند باید یک سال دوره در صنعت بگذرانند.

صالحی عمران گفت: آموزش فنی و حرفه ای در مقایسه با آموزش نظری باید اولویت پیدا کند و مورد توجه سیاستگذاران ما باشد. ما تنها دانشگاهی هستیم که سالانه تعدادی از رشته ها حذف و تعدادی کدرشته محل تازه را اضافه می کنیم. آموزش مهارتی باید با تولید و اشتغال آشتی کند و آموزش در دستیابی افراد به شغل و ورود به بازار کار باید تاثیر داشته باشد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور تاکید کرد: براساس جداول سازمان برنامه و بودجه، میزان سرانه بودجه دانشجوی کاردانی این دانشگاه حتی از یک دانش آموز هنرستان کارودانش کمتر است و در شرایطی که سرانه بودجه منظور شده برای یک هنرجوی کارودانش و هنرستان 80 میلیون ریال است، این رقم برای یک دانشجوی فنی و حرفه ای تنها 53 میلیون ریال است.

بیشتر بخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "آئین نامه صلاحیت استادان برای تدریس بررسی می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آئین نامه صلاحیت استادان برای تدریس بررسی می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید