فرهنگ و آداب کسب وکار در فرانسه: از سلسله مراتب تا ظرافت های ارتباطی

به گزارش وبلاگ وردپرس، فرانسه با تاریخچه‌ای غنی و فرهنگی چندلایه، یکی از تاثیرگذارترین کشورهای جهان در زمینه اقتصاد و کسب‌وکار است. آشنایی با شیوه‌های مدیریت، سلسله‌مراتب سازمانی و رفتارهای حرفه‌ای در این کشور، نه تنها برای افرادی که قصد تجارت یا همکاری با شرکت‌های فرانسوی را دارند، بلکه برای هر کسی که به مطالعه فرهنگ‌های کاری علاقه‌مند است، بسیار آموزنده خواهد بود. در این مقاله، نگاهی دقیق به ابعاد گوناگون فرهنگ کاری در فرانسه خواهیم داشت و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن را بررسی خواهیم کرد.

فرهنگ و آداب کسب وکار در فرانسه: از سلسله مراتب تا ظرافت های ارتباطی

آشنایی با کسب و کار در کشور فرانسه

با وبلاگ وردپرس همراه باشید تا در این مطلب به معرفی آداب و رسوم و فرهنگ کسب و کار در کشور فرانسه بپردازیم.

1. در کشور فرانسه این پیشینه تحصیلی و مهارت های ذهنی هستند که بالاترین اهمیت را دارند.

2. رویکرد مهم کشور فرانسه در برنامه ریزی ، طراحی برنامه های بلندمدت برای دهه های متمادی است که منجر به طراحی برنامه های مشروح و مفصل شده است.

3. دفاتر و سازمان های اصلی و شعب بزرگ بیشتر شرکت های بزرگ فرانسوی به همراه گرایش های مرکزی شان در پاریس است.

4. مدیران اجرایی شرکت های فرانسوی اغلب شخصیت هایی کاریزماتیک دشته به شیوه ای مسلط شرکت را مدیریت می کنند.

5. شرکت های فرانسوی تمایل دارند سلسله مراتب اداری شان کاملا جدی باشید و سیستم تصمیم گیری و گزارش دهی شان واضح و مترقی باشد.

6. معمولا در لایه های مختلف سلسله مراتب، روابطی شکل نمی گیرد.

7. رابطه دولت و صنعت در کشور فرانسه از دیرباز بسیار نزدیک تر از سایر کشورهای صنعتی بوده و این موضوع شده است که کارمندان ارشد دولتی بسیاری ایفاگر نقش مهمی در صنعت باشند.

8. در کشور فرانسه تغییر شغل بسیار کمتر از سایر کشورها دیده می گردد. مردم این کشور همواره زندگی حرفه ای شان را بر مبنای یک شرکت بنا می کنند.

9. ترفیع رتبه تنها بر اساس مجموعه ای از تجربیات، تحصیلات و شایستگی های محسوس انجام می گیرد.

10. شیوه مدیریت معمولا دستوری با ارائه هدایت ها و سفارشات در جلسات اطلاعاتی به کارمندان است.

11. رفتار منطقی همواره ارزشمند است و از همه انتظار می رود اینگونه عمل کنند. رفتارهای احساسی به عنوان تفکری آشفته، فقدان ذکاوت یا هردو تلقی می گردد.

12.با اینکه معمولا در شرایط رسمی و در موارد ارتباط با مافوق، نام فامیل افراد استفاده می گردد، اما در گروه های همسان، از نام کوچک استفاده می گردد، به خصوص در گروه های جوان.

13. فصاحت کلام صفت مهمی برای فرانسویان است و مدیران فرانسوی غالبا سعی می کنند افراد را با شیوایی و قدرت بیان خود متقاعد سازند.

14. در جلسات رسمی، حضار اختلاف نظر چندانی با رییس ندارند. اختلافات تنها قبل از جلسه به چشم می خورد.

15. صحیح بودن ارتباطات نوشتاری از لحاظ گرامری بسیار دارای اهمیت است.

16. طنز درواقع لطافت طبع و استفاده هوشمندانه از کنایات می باشد که هیچ کدام معنای دقیقی ندارند فرانسوی ها بر خلاف بیشتر کشورها معمولا در شرایط جدی کسب و کار از طنز و شوخی استفاده نمی کنند.

17. زندگی شخصی و کاری و بعلاوه زمان های مختص خانواده کاملا از هم تفکیک شده است.

18. ناهارهای کاری گاهی بسیار طولانی است و لزوما هم به بحث های شغلی سپری نمی گردد. اینگونه دیدار ها غالبا زمان هایی برای برقراری روابط هستند تا تعیین کردن نکات ریز قراردادها.

19. رقابت گروه های همسان گاهی ممکن است باعث دشواری در مدیریت تیم های با کارکرد متقابل گردد.

20. مقدار وقت شناسی افراد در شهرهای مختلف فرانسه متفاوت بوده و پاریس مردم وقت شناس تری نسبت به سایر شهرها دارد.

فرانسوی ها تمایل زیادی به استفاده از دست های شان دارند. برخی از رایج ترین واژگان آنها عبارتند از:

  1. حلقه کردن یک یا چند انگشت بر روی شقیقه به این معناست که طرف دیوانه است و همراه با حالتی از تمسخر است.
  2. پایین کشیدن گونه راست زیر چشم با دست راست به این معناست که: باورم نمی گردد
  3. پاک کردن پیشانی یا ناحیه رستنگاه مو به معنی این است که: تا اینجا سیرم
  4. مالیدن نوک انگشتان به هم طوری که انگشت شست بالا باشد به معنای گران بودن چیزی است.
  5. قراردادن انگشتان بر روی لب ها به معنای فهمیدن اشتباه است که برترین کار در این حالت سکوت کردن است.

از آنجایی که فرانسویان مرتباً بدون کلام با هم ارتباط برقرار می کنند، حرکات زیادی از این قبیل دارند که بخش شگفت آوری از میراث مدیترانه ای آنها و نمایش بزرگی است که در میان خیابان ها و کافه ها به چشم می خورد. به همین علت است که پنهان کردن دست ها در جیب به خصوص در هنگام گفت و گو نشانه بی ادبی است و شاید به همین علت باشد که دست دادن نزد فرانسویان این قدر اهمیت دارد.

سخن پایانی:

شناخت فرهنگ کسب‌وکار در فرانسه به شما کمک می‌کند تا در تعاملات حرفه‌ای با افراد و شرکت‌های این کشور، عملکرد بهتری داشته باشید. احترام به سلسله‌مراتب، اهمیت فصاحت کلام، تفکیک زندگی شخصی از حرفه‌ای و توجه به جزئیات در ارتباطات نوشتاری، از جمله ویژگی‌هایی هستند که باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشت. با رعایت این اصول و درک عمیق‌تر از فرهنگ فرانسوی، می‌توانید همکاری‌های موفق‌تری را رقم بزنید و به روابط کاری پایدارتری دست یابید.

به "فرهنگ و آداب کسب وکار در فرانسه: از سلسله مراتب تا ظرافت های ارتباطی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرهنگ و آداب کسب وکار در فرانسه: از سلسله مراتب تا ظرافت های ارتباطی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید