استراتژی تازه محققان برای درمان مننژیت، کوشش برای استفاده از سلول های ایمنی بدن به جای آنتی بیوتیک

به گزارش وبلاگ وردپرس، برای مننژیت، درمان آنتی بیوتیکی لازم است، اما با افزایش خطر مقاومت آنتی بیوتیکی، احتیاج زیادی به استراتژی های درمانی نو وجود دارد. اخیرا محققان توانسته اند با استفاده از یک روش نو، سلول های ایمنی بدن را برای از بین بردن عفونت مننژیت باکتریایی بکار بگیرند.

استراتژی تازه محققان برای درمان مننژیت، کوشش برای استفاده از سلول های ایمنی بدن به جای آنتی بیوتیک

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت وبلاگ وردپرس به نقل از ساینس دیلی، مننژیت یک عفونت بسیار جدی مغزی است که می تواند به طرق مختلف بدن را تحت تأثیر قرار دهد و باید ظرف 24 ساعت پس از ابتلا به این بیماری درمان گردد. تب، سردرد، گیجی، تشنج و قطع عضو، عوارض این بیماری است که می تواند در نهایت منجر به مرگ بیمار گردد.

سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که نزدیک به سه میلیون مورد مننژیت در سال وجود دارد. بین چهار دلیل اصلی ایجاد مننژیت ، WHO بیشتر از همه نگران مننژیت باکتریایی است که به وسیله باکتری های عفونی Streptococcus pneumoniae ایجاد می گردد.

علیرغم اجرای واکسیناسیون گسترده علیه این بیماری، مننژیت باکتریایی هنوز با اندازه مرگ و میر بالا و پیامدهای عصبی از جمله کاهش شنوایی ، نقص های عصبی کانونی و اختلال شناختی همراه است. در این بیماری درمان آنتی بیوتیکی لازم است، اما با افزایش خطر مقاومت آنتی بیوتیکی، احتیاج زیادی به استراتژی های درمانی نو وجود دارد. به تازگی در یک مطالعه نو روی موش ها، محققان دانشگاه کپنهاگ و دانشگاه لوند توانستند از سلول های ایمنی بدن برای از بین بردن عفونت مننژیت باکتریایی استفاده نمایند.

پروفسور کیارا پاوان در مورد این مطالعه می گوید: در یک مدل موش مشاهده کردیم که نوتروفیل ها(نوعی سلول های ایمنی) در غشای مغز یک نوع ساختار شبکه ای ایجاد می نمایند. اما این ساختار باعث تورم مغز می گردد و از دفع مواد زائد جلوگیری می نماید. ، اگر ما بتوانیم مشکل این ساختار را حل کنیم ، سلول های ایمنی بدون ایجاد تورم در مغز، باکتری های ایجادنماینده مننژیت را می کشند.

سلول های ایمنی حرکت مایع مغزی را مسدود می نمایند

محققان نشان می دهند که سلول های ایمنی وارد غشای مغز می شوند و شبکه ای ایجاد می نمایند که باکتری ها را به دام می اندازد اما حرکت مایع مغزی نخاعی را نیز مسدود می نماید. مغز به طور مداوم به وسیله مایع مغزی نخاعی که در بافت رگ های خونی وارد بافت می گردد تمیز می گردد و وظیفه پاکسازی مواد زائد ساخته شده به وسیله سلول های فعال مغز را بر عهده دارد. انتقال مایع مغزی نخاعی به منظور جلوگیری از تورم مغز در بیماری های حاد مانند سکته مغزی نیز مهم است. تورم مغز که اِدم نیزنامیده می گردد ، یک شرایط تهدید نماینده زندگی است. چرا که تورم باعث فشرده شدن رگ های خونی می گردد و در نتیجه بافت مغز از بین می برد. اگر عملکرد مغز در منطقه ها کنترل نماینده تنفس متوقف گردد برای فرد کشنده خواهد بود.

مایکن ندرگارد ، از دانشگاه کپنهاگ می گوید: هنگامی که سلول های ایمنی وارد مغز می شوند ، باکتری ها را می خورند ، اما در حین انجام این کار ، سلول های ایمنی اجزای التهابی ، از جمله شبکه ای که باعث تورم مغز می شوند را فراوری می نمایند.مهمترین مطالعه ما این است که نشان می دهد مننژیت را می توان با تجویز آنزیمی که شبکه های نوتروفیل را خراب می نماید درمان کرد. حذف آنزیمی شبکه های ایجاد شده به وسیله نوتروفیل ها، از تجمع مایع مغزی نخاعی در مغز اغلب موش های صحرایی مبتلا به مننژیت جلوگیری می نماید و باعث می گردد سلول های ایمنی مننژیت باکتریایی را از بین برند. این درمان را می توان در صورت احتیاج با درمان آنتی بیوتیکی ترکیب کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

به "استراتژی تازه محققان برای درمان مننژیت، کوشش برای استفاده از سلول های ایمنی بدن به جای آنتی بیوتیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استراتژی تازه محققان برای درمان مننژیت، کوشش برای استفاده از سلول های ایمنی بدن به جای آنتی بیوتیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید