برترین نقاط جهان برای تماشای آسمان شب (قسمت اول)

به گزارش وبلاگ وردپرس، اگر به ستاره ها، کهکشان ها و آسمان شب علاقه دارید یا اگر منجم آماتور یا حرفه ای هستید، این لیست برترین نقاط جهان برای رصد ستارگان و آسمان شب را به شما معرفی می نماید. با خبرنگاران همراه باشید.

برترین نقاط جهان برای تماشای آسمان شب (قسمت اول)

امروزه به علت توسعه شهرها و آلودگی های هوا و همین طور آلودگی های نوری، دیدنی ستارگان در آسمان شب ممکن نیست. اما مکان هایی در جهان وجود دارند که آسمانی صاف با کمترین آلودگی نوری دارند. در این منطقه ها، پس از غروب آفتاب، میلیاردها ستاره در آسمان می درخشند. بدون هیچ وسیله ای می توانید از دیدنی این منظره ها شگفت انگیز و کهکشان باشکوه، لذت ببرید.

جزیره ایستر (Easter Island)، شیلی

جزیره ایستر جزیره ای در اقیانوس آرام جنوبی و متعلق به کشور شیلی است. این جزیره بیشتر به خاطر تندیس های باستانی 400 ساله، معروف است. به این تندیس ها که در امتداد ساحل دریا به خط ایستاده اند موآی می گویند. تعداد این تندیس ها 887 عدد است. بزرگ ترین موآی جزیره، پارو (Paro) نام دارد که وزن آن 82 تن و ارتفاع آن 9/8 متر است.

این جزیره در سال 1995، به عنوان میراث جهانی یونسکو انتخاب شد. اولین اروپایی که به این جزیره پا گذاشت، کاشف هلندی، Jacob Roggeveen بود که در پنج آوریل سال 1722 وارد جزیره شد. چون این روز مصادف با یکشنبه عید پارک یا ایستر بود، جزیره را ایستر نام گذاری کرد.

این جزیره 163/6 کیلومترمربع، وسعت دارد. بلندترین نقطه جزیره، قله آتشفشانی ترواکا (Terevaka) با 507 متر ارتفاع است. در این جزیره شگفت انگیز و دیدنی پس از غروب آفتاب، میلیون ها ستاره تا طلوع دوباره آفتاب در آسمان شب می درخشند.

تریسیل (Trysil)، نروژ

هر کسی که به آسمان شب و رصد ستارگان علاقه مند باشد، مطمئنا دوست دارد که شفق های قطبی، این پدیده شگفت انگیز را دیدن کند. بنابراین، نروژ در صدر لیست مقاصد مورد علاقه این افراد برای سفر واقع شده است. تریسیل، یکی از مکان هایی است که در آسمانش می توانید طیف های رنگارنگ و زیبای شفق قطبی را دیدن کنید. تورهای متعددی برای رصد ستارگان در تریسیل برگزار می گردد.

این منطقه علاوه بر این که برترین مکان برای رصد و دیدنی آسمان شب است، برترین مکان برای فعالیت های تفریحی در طبیعت نیز هست. ماهیگیری در رودخانه، سورتمه سواری، سافاری و اسکی از تفریحات پرهیجانی هستند که در تریسیل انتظار توریستان را می کشند.

مائونا کیا (Mauna Kea)، هاوایی

مائونا کیا به زبان محلی به معنای کوه سفید، آتشفشانی خاموش در جزایر هاوایی است که ارتفاع آن از سطح دریا 4207 متر و از کف اقیانوس 10100 متر است. از آخرین فوران آتشفشانی آن، 4600 سال می گذرد. از آنجایی که بیشتر این کوه در زیر آب واقع شده است، ارتفاع آن را از سطح اقیانوس می سنجند.

با توجه به شرایط آب و هوایی ثابت و ارتفاع قله، این مکان، محل مناسبی برای ستاره شناسان و اهل نجوم شناخته شده است و از سال 1964 که جاده مناسبی برای قله ساخته شده، تلسکوپ های متعددی برای رصد ستارگان احداث شده است. رصدخانه مونوکی یکی از مراکز علمی دانشگاه هاوایی است و تلسکوپ هایی قوی برای مطالعات رصدخانه ای دارد.

تورهای متعدد رصد ستارگان برای این منطقه وجود دارد. بین 5000 تا 6000 توریست در سال، به قله این کوه سفر می نمایند.

منطقه حفاظت شده نامیب رند (NamibRand)، نامیبیا

رصد ستارگان، مهم ترین فعالیتی است که در این منطقه دورافتاده به توریستان ارائه می گردد. این منطقه که 2020 کیلومترمربع وسعت دارد، در بیابان نامیب واقع شده است. نامیب یک بیابان ساحلی در جنوب آفریقا است. نام نامیب از ریشه ناما به معنی پهناور گرفته شده است. توریستان معمولا به دو علت به این منطقه سفر می نمایند: یکی دیدنی حیات وحش شگفت انگیز آفریقا و دیگری رصد ستارگان و آسمان شب؛ ترکیبی که قطعا همه علاقه مندان به طبیعت و نجوم را راضی می نماید.

پیک دو میدی (Pic du Midi)، فرانسه

پیک دو میدی، کوهی در رشته کوه پیرنه فرانسه است که به خاطر رصدخانه بزرگش معروفیت دارد. ساخت این رصدخانه از سال 1878 شروع شد. کسانی که در فصل تابستان به این منطقه سفر می نمایند، معمولا تا قله کوه نوردی می نمایند اما افرادی که زمستان را برای سفر به پیک دو میدی انتخاب می نمایند با تله کابین خود را به قله می رسانند. در این منطقه با یاری تلسکوپ های متعدد و تورهای همراه با راهنما می توانید به دیدنی کهکشان ها و دهانه های ماه بنشینید.

پارک ملی دث ولی (Death Valley)، کالیفرنیا

زمانی که خورشید در دث ولی غروب می نماید، کهکشان راه شیری، زیباتر از همواره در آسمان تاریک خودنمایی می نماید. این منطقه فقط دو ساعت با لاس وگاس فاصله دارد؛ جایی که نور نئون های تبلیغاتی، اجازه دیدنی آسمان سحرانگیز شب را نمی دهد.

پارک ملی دث ولی، یک پارکی ملی در ایالات متحده است که در شرق سیرا نوادا واقع شده است. این پارک، گرم ترین و خشک ترین پارک ملی در ایالات متحده و دومین نقطه کم ارتفاع در نیمکره غربی است که پستی آن 86 متر زیر سطح دریا است. سالانه بیش از 770٬000 نفر از پارک ملی دث ولی بازدید می نمایند تا ویژگی های متنوع زمین شناسی، حیات وحش بیابانی، مکان های تاریخی، چشم اندازها و آسمان صاف شبش را مشاهده نمایند.

پارک چری اسپرینگز (Cherry Springs)، پنسیلوانیا

این منطقه یکی از شناخته شده ترین و محبوب ترین منطقه ها جهان برای منجمان و علاقه مندان به رصد ستارگان است. این پارک به عنوان اولین منطقه حفاظت شده آسمان شب در پنسلوانیا شناخته می گردد. منطقه حفاظت شده آسمان شب محدوده ای اطراف یک پارک یا رصدخانه است که از ایجاد آلودگی نوری مصنوعی در آن جلوگیری می گردد. به طور مرتب، برنامه های آموزشی و نجومی متعددی در این پارک برای مردم و توریستان برگزار می گردد.

علاوه بر رصد ستارگان، این منطقه امکانات دیگری هم برای توریستان دارد. دوچرخه سواری کوهستان، کوهنوردی، کمپینگ و اقامت در طبیعت و اسنومبیل سواری از دیگر فعالیت های تفریحی است که توریستان در سفر به این منطقه، انجام می دهند. پوشش گیاهی و جانوری منحصربه فرد و غنی اطراف این منطقه هم بسیار جالب توجه است.

بیابان آتاکاما (Atacama)، شیلی

این بیابان یکی دیگر از منطقه ها محبوب برای علاقه مندان به رصد ستارگان است. علاوه بر تورهای مختلف نجومی، هتل های منطقه هم برنامه های ویژه ای برای دیدنی آسمان شب برای توریستان در نظر می گیرند. برای دیدنی ویدیویی از پایکوبی ستارگان در آسمان بیابان آتاکاما و اطلاعات بیشتر در خصوص این منطقه می توانید به مقاله بیابان آتاکاما؛ جایی برای دیدنی پایکوبی ستاره ها مراجعه کنید.

منبع: کجارو

به "برترین نقاط جهان برای تماشای آسمان شب (قسمت اول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین نقاط جهان برای تماشای آسمان شب (قسمت اول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید