خوابیدن در ماشین در شهر تهران برای چیست؟

به گزارش وبلاگ وردپرس، خبرنگاران : خوابیدن در ماشین یا ماشین خوابی پدیده ای است که در سطح شهر زیاد دیده می گردد.

خوابیدن در ماشین در شهر تهران برای چیست؟

خوابیدن در ماشین یا ماشین خوابی برای بسیاری از افراد رخ می دهد. خوابیدن در ماشین به دلایل مختلف رخ می دهد. یکی از دلایل مهم خوابیدن در ماشین مهاجرت است. بعلاوه بسیاری اوقات در طول سفر با پدیده خوابیدن در ماشین روبرویم. در این مطلب به شما می گوییم خوابیدن در ماشین در مرکز چرا انجام می گردد؟

به گزارش وبلاگ وردپرس، خوابیدن در ماشین بعد از کارتن خوابی، پدیده ای است که به عنوان یکی از موضوعات تازه در حوزه علوم اجتماعی مطرح شده است. مساله ای که هویت شهرها و شهفرایندان را نشانه رفته است.

اگر مرگ نخستین فرد بی خانمان در زمستان سال 83 بر اثر سرمازدگی در مرکز منجر به ظهور واژه کارتن خوابی در ادبیات تخصصی و ژورنافهرستی شد، این بار با پدیده ماشین خوابی در تهران به علت مهاجرت نیروی کار به این کلانشهر روبرو هستیم. وجود تعداد زیادی از خودروهای با پلاک شهرستان که به طور روزافزونی در خیابانهای تهران دیده می شوند نشان از وجود یک بحران در آینده نه چندان دور را نوید می دهد. حضور جوانانی که بر اساس یافته های محققان غالبا کمتر از 30سال سن داشته، روزها به جا به جایی مسافران شهری پرداخته و شبها را در خودروهایشان می خوابند، آرام آرام به مانند سایر موضوعات و پدیده های اجتماعی به عنوان بخش لاینفکی از زندگی در تهران و سایر شهرهای بزرگ تبدیل شده است.

زوال تشخص و هویت

اگر کسب عایدی را یکی از انگیزه های مهم افراد جهت ورود به شهرها بدانیم، می توان متوجه یک موضوع دیگری هم شد و آن این که هدف این افراد یافتن شغل نیست، بلکه کسب عایدی است. زمانی که کسب عایدی هدف اصلی آنان باشد، مسائلی از قبیل کسب پرستیژ اجتماعی که به وسیله شغل مناسب هم ایجاد می گردد به کل در حاشیه قرار گرفته و پول درآوردن نهایت آمال فرد می گردد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، هدف از داشتن شغل تنها کسب معیشت و عایدی نیست، بلکه از این حیث که با داشتن شغل جایگاه معین اجتماعی هم برای افراد پدید آمده و به نوعی هویت فرد و کنشهای فردی و جمعی آنها را سمت و سو می دهد، از اهمیت بسیار بالاتری در تحلیلهای اجتماعی برخوردار است. به اعتقاد گیدنز، در دنیای مدرن کنونی، کنشها به مقدار گسترده ای فراسوی محیط فعالیت های انفرادی و تعهدات شخصی امتداد می یابد که آکنده از تهدیدها و خطرهای کم و بیش مداوم است. با این وصف دنیای تجدد به طرز عمیقی در قلب هویت و احساسات شخصی نفوذ نموده با خصلت بازتابندگی خود، هم بخش هایی از زندگی روزمره را گزارش می دهد و هم آنها را دگرگون ساخته یا به شکلی تازه سامان می دهد. تجدد تغییرات عمده ای در محیط اجتماعی پیرامون افراد پدید می آورد به گونه ای که افراد در جریان مبارزه با مسائل خصوصی خود فعالانه به تتازه دنیای اجتماعی پیرامون خود یاری می نمایند.

با این اوصاف می توان گفت فعالیتهای مالی از نوع خدماتی، که صرفاً از هر گونه مزایای اجتماعی نظیر بیمه و ... -که به مقدار زیادی جایگاه اجتماعی و منزلت فرد را در درون جامعه معین می نمایند- برخوردار نیستند، تشخص و هویت فرد را در آینده با بحرانهای جدی روبرو می نمایند که می تواند کلیت نظام اجتماعی را با آسیب هایی جدی روبرو کند.

افزایش مهاجرت های موقتی و رشد حاشیه نشینی

مهاجرت و جابجایی مکانی تأثیرات متعدد اجتماعی و مالی بر جامعه مبدأ و مقصد می گذارد. این مساله با توجه به اظهارات معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران جای تامل بسیار زیادی دارد. به گفته پورسید آقایی امروزه تعداد زیادی از جوانان را شاهد هستیم که به علت بیکاری و با یاری یکدیگر اتومبیلی را خریداری نموده و محلات مختلفی از تهران را به عنوان پاتوق خود برای شب مانی و اقامت موقت در نظر می گیرند. از آنجا که این افراد به نوبت بر روی ماشین کار می نمایند، تعدادی از آنان روزها را به سکونت در پارکها و سایر مراکز به سر می نمایند.

قدر مسلم افزایش جمعیت نامتوازن و به صورت موقتی در یک منطقه می تواند سرانه فضاهای تفریحی و عمومی را کاهش داده و حاشیه نشینی موقت را افزایش دهد. این افزایش جمعیت که در بیشتر اوقات خارج از نظارت نهادهای مسئول ایجاد می گردد می تواند امنیت روانی یک منطقه را هم با چالش روبرو می نماید. چالشهایی که خود می تواند منجر به مهاجرت ساکنان به سایر منطقه ها شده و از لحاظ اجتماعی تغییراتی را در سطح توقعات اجتماعی ایجاد نماید.

تفاوت های فرهنگی و افزایش ترافیک

ترافیک تهران پدیده نامانوسی با ساکنان تهرانی نیست، اما افزایش ناگهانی آن و مواردی از جمله تراکم خودورها در خیابان و نحوه رانندگی نامتناسب با شرایط مرکز می تواند تا حدودی سوال برانگیز باشد. بنابر نتایج تحقیقات و مشاهدات اخیر محققان در زمینه رانندگان مهاجر به تهران، هم اکنون این کلانشهر بزرگ به منطقه ها قرق شده کاری برای سایر استانها است. به عنوان مثال منطقه ها غربی تهران به مقدار زیادی با مهاجرانی از شهرهای استانهای غربی کشور نظیر کرمانشاه و لرستان روبروست که خیابانهای اصلی شهر را به منطقه ای برای کار در زمینه جابجایی مسافران انتخاب می نمایند. این مهم سوای از تداخل در شرایط اشتغال شرکتهای تاکسیرانی، از آنجا که ایستگاه های معینی برای پیاده و سوار کردن مسافر ندارند، تراکم و ازدحام بالای ترافیک را در مسیرهای مختلف موجب می شوند. رانندگی بر روی خطوط، تراکم بیش از حد خیابان ها بر اثر رانندگی نامتناسب و مارپیچ، عدم توجه به هشدارهای رانندگی و ... که شاید در بسیاری از شهرها و منطقه ها کم جمعیت، امری عادی تلقی گردد، بدون شک در کلانشهرها با دشواریهای خاص خود از جمله افزایش ترافیک روبروست.

به طور کل بروز مشکل در زمینه هویت اجتماعی زمینه آسیبهای زیادی را فراهم می نماید. آسیب های اجتماعی به سان آتش زیر خاکستر به اشکال مختلف و به علت شرایط نامناسب مالی، بخشی از سرمایه های با ارزش جامعه را به نابودی می کشاند. مسائل مالی امروزه دامنگیر بخش زیادی از جامعه شده و مسائل زیادی را هم برای آنها در پی داشته است. موج مهاجرت پنهان و آشکار به تهران جهت کسب عایدی به شکلی معین در حال افزایش است. نبود شغل و کار مناسب برای کسب روزی تا آنجایی افزایش یافته که بسیاری از جوانان و حتی نوجوانان نیز از خانه وخانواده جدا شده و به امید یافتن شغل راهی شهرهای بزرگ همچون مرکز می شوند که بعضاً در چاله های آسیب های شهری فرو می فرایند.

توسعه شغل های کاذب و فراهم نبودن شرایط و امکانات اولیه زندگی همچون سرپناه سبب شده تا عده ای از جوانان با خرید اتومبیل دست چندم و مقرون به صرفه قیمت به مسافرکشی روی آورده و این اتومبیل را سرپناه خود بدانند. شهفرایندانی که از حداقل مزایای شهفرایندی برخوردار باشند، زمانی که فعالیت مالی را بدون در نظر داشتن منزلت و پایگاه اجتماعی انجام دهند، بهره گیری از هر وسیله ای برای دست یافتن به پول را هم مد نظر دارند. موضوعی که بنابر نظر ماکیاولی فیلسوف قرن پانزدهم هدف وسیله را توجیه می نماید به طور ناخودآگاه ذهنیت فرد را شکل می دهد.

تشخص، منزلت و هویت غالباً با نظارت اجتماعی همراه است که در صورت عدم توجه به این مسئله نظام اجتماعی را در آینده ای نه چندان دور با معضلاتی عدیده روبرو خواهد نمود.

بسیار برایمان پیش آمده که در اتوبوس، ماشین یا قطار و هواپیما در حین مسافرت می خواهیم بخوابیم ولی خوابمان نمی برد این حالت حتی می تواند در یک تختخواب ولی در محلی غیر از خانه خودمان هم برایمان پیش بیاید، بنیاد ملی خواب در آمریکا به شما پیشنهاد می نماید تا در واقع برای بهتر خوابیدن از روشها و گام های زیر بهره ببرید. اگر می خواهید مطالعه الکترونیکی کنید به جای تبلت از کتاب خوان هایی بهره ببرید که نور زمینه ای نداشته و چشم شما را خسته نمی نماید این کتاب خوان ها مانند کیندل معمولا از تکنولوژی EINK استفاده می نمایند. گاهی اوقات خوابیدن در ماشین برای شما حیاتی و اجتناب ناپذیر است، به خصوص اگر در هنگام رانندگی مسئله ای داشته باشید هیچ کس نمی تواند رانندگی را برای شما انجام دهد. راه های بسیاری وجود دارد که شما می توانید وسیله نقلیه خود را به محل سکونت امن و راحت برای خواب هنگامی که در جاده هستید تبدیل کنید.

سه گام اصلی برای خوابیدن در ماشین و روش های خوابیدن در ماشین در طی مسافرت در این مقاله ذکر خواهد شد ، همراه ما باشید:

گام اول: آمادگی برای سفر

گام دوم: خوابیدن در حالی که دراتومبیل هستیم

گام سوم: خوابیدن شبانه در ماشین

گام اول: آمادگی برای سفر

1) وسائل مورد احتیاج را برای خوابیدن در ماشین آماده کنید و همراه خود بیاورید. ملافه راحتی بردارید، یک چشم بند با خود داشته باشید تا با قرار دادن آن بر روی چشم در هنگام خواب از ورود نورهای مزاحم جلوگیری کنید. اگر شما در حال مسافرت به منطقه های با آب وهوای خیلی سرد هستید باید از بالش و پتو یا کیسه خواب بهره ببرید. اطمینان حاصل کنید که ملافه های کافی به تعداد مسافران خود، همراه آورده اید مخصوصا اگر آنها بچه هستند. اگر قرار است به وسیله اتومبیل شخصی و در جاده با شخص دیگری مسافرت کنید، برنامه ریزی کنید یک مجموعه کوچک و مرتب از بالش ها و پتو ها را برای کمتر اِشغال شدن فضای داخل خودرو بیاورید، این وسایل را در جعبه عقب قرار بدهید نه جلوی ماشین یا روی باربند، شما ممکن است زودتر از آنچه پیش بینی نموده اید خوابتان بگیرد و احتیاج به استفاده از آنها داشته باشید.

2) قرصهای آرامش بخش را برای راحت تر خوابیدن خود بردارید، مواد خوراکی را قبل از سفر به همراه خود بردارید، خوراکی ها در فروشگاه های بین راهی ممکن است خیلی گران تر از چیزی باشند که تصور می کنید، همراه داشتن آب از همه چیز مهم ترست. کلمن کوچکی در صندوق عقب ماشینتان قرار دهید و بطری های آب را درون آن بگذارید، تنقلات سالمی مانند آجیل وچوب شور، شکلات های غنی شده با غلات و میوه هایی مانند سیب، موز وانگور برای مسافرت مناسب هستند. درست کردن ساندویچ برای ناهار یا شام به شما یاری می نماید در زمان و هزینه های سفرتان صرفه جویی کنید. به عنوان مثال، اگر از خواندن قبل از خواب لذت می برید، یک کتاب و یا یک متن رمانتیک همراه خود بیاورید، تا بتوانید قبل از خوابیدن بخوانید و از آن لذت ببرید. موسیقی در اینجا نیز شاید مفید باشد، اما بر روی ضبط استریو ماشین خود نگذارید بلکه یک پخش نماینده mp3 و هدفون را همراه خود بیاورید و یک جفت گوش گیر داشته باشید تا با قرار دادن آنها درون گوشتان از ورود صداهای مزاحم جلوگیری کنید هدفون های خنثی نماینده صدا یا NOISE CANCDIN GHEAD PHONES هم می توانند در این موضوع به شما یاری نمایند این گوشی ها میکروفونی دارند که صداهای اطراف را گرفته وصدایی همچون آن ولی با فاز مخالف فراوری نموده و آن را به وسیله گوشی به گوش شما می رساند این دو صدا همدیگر را خنثی نموده و در نتیجه صداهای مزاحم اطراف حذف شده یا بسیار کم می شوند.

یک بالشت به شکل C میتواند در دور گردن شما قرار گیرد وموجب خواب راحت شما در حالت نشسته گردد و یکی از برترین روش های خوابیدن در ماشین می باشد. اگر شما به خصوص در خصوص خوابیدن خود مشکل دارید با یک داروساز خوب در خصوص خوابتان مشورت کنید و توجه داشته باشید، که درمواقعی که از داروهای خواب آور استفاده می کنید از رانندگی بپرهیزید، تا زمانی که چندین ساعت بگذرد باید صبر کنید و رانندگی نکنید. اگر می خواهید چیزی برای جلوگیری از ورود نور خورشید به چشمان شما باشد از چشم بند های مشکی استفاده نمایید.

3) احتیاجی به گفتن این موضوع نیست که همراه داشتن جعبه یاری های اولیه تا چه مقدار ضروریست، در کنار جعبه یاری های اولیه یک کتاب راهنما نیز همراه داشته باشید یا اپلیکشن هایی مانند برنامه صلیب سرخ را دانلود کنید .دقت کنید محلول های ضدعفونی ای مانند بتادین والکل سفید، قرصهایی مانند آسپرین، قرص ضد تهوع ملین و سرماخوردگی و پمادهایی مانند پماد ضد سوختگی و ضد گزیدگی و وسایلی مثل باند و گاز استریل وچسب زخم حتما در جعبه تان داشته باشید. اگر قرار است شب را در بین راه اقامت کنید، باید پوشش هایی برای اطمینان از حریم خصوصی و محافظت مثل چادر مسافرتی همراه خود داشته باشید. یک فهرست از وسایل مورد احتیاج در سفر عبارتند از: لباس، اسناد و مدارک، پول و کارت اعتباری، دفترچه اطلاعات سفر، لوازم بهداشتی و شخصی و وسایل و ابزار ارتباطی و الکترونیکی. اگر در طول ساعات روز قرار است بخوابید، کلاه و عینک آفتابی خود را از قلم نیاندازید. استفاده از کلاه و عینک آفتابی در هنگام خواب از چهره شما محافظت می نماید و از ورود نورهای مضر خورشید جلوگیری می نماید و بعلاوه می تواند به شما یاری کند در حین حفظ حریم خصوصی زمان بیشتری بخوابید.

منبع: رکنا

به "خوابیدن در ماشین در شهر تهران برای چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوابیدن در ماشین در شهر تهران برای چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید