رازهای تجارت انگلستان زیر آب ، کشتی غرق شده باستانی حقایق را فاش می نماید
به گزارش وبلاگ وردپرس، محققان با مطالعه کشتی غرق شده قرون وسطا در جنوب انگلستان به اطلاعات زیادی درباره تجارت و ساخت وساز دست یافته اند.
باستان شناسان زیرآب با مطالعه کشتی باستانی مورتار به اطلاعات تازه از تجارت انگلستان در قرون وسطا دست یافتند.
باستان شناسان دانشگاه بورنموث یک کشتی غرق شده از قرن سیزدهم را در سواحل دورست در جنوب انگلستان کشف و مطالعه نموده اند. بر اساس این مطالعات از شبکه های تجاری قرون وسطا که در ساخت بعضی از نمادین ترین بناهای مذهبی انگلستان نقش داشته، اطلاعات تازه ای به دست آمده است.
این کشتی که اکنون به نام مورتار شناخته می گردد، حامل محموله ای ارزشمند از سنگ پوربک (Purbeck) بوده است. این سنگ نوعی از سنگ آهک است از جزیره پوربک استخراج می گردد. این سنگ به علت قابلیت صیقل پذیری به شکلی از سنگ شبیه به مرمر معروف بوده است.
انگلستان در قرن سیزدهم، با صلح نسبی و ثبات مالی شاهد ساخت پروژه های ساختمانی از جمله کلیسای جامع سالزبری و کلیسای وست مینستر بوده است. این پروژه ها به مقادیر زیادی از مصالح ساختمانی احتیاج داشتند و حمل و نقل این مصالح به شدت به شبکه های تجاری گسترده ای وابسته بود که معادن، کارگاه ها و سایت های ساختمانی را در سراسر کشور متصل می کردند. با وجود اهمیت این شبکه ها، بسیاری از آن ها به علت کمبود شواهد باستان شناسی از این دوره ناشناخته به جای مانده اند.
تام کوزینز، محقق دانشگاه بورنموث و نویسنده اصلی مطالعه ای که در مجله Antiquity منتشر شده است، می گوید:
هزاران تن محموله روزانه در سواحل و رودخانه های انگلستان در این دوره حمل می شده است. اگرچه غرق شدن کشتی ها و از دست دادن محموله ها رایج بوده، شواهد باستان شناسی بسیار کمی از کشتی ها و شبکه های تجاری به جای مانده است.
کشتی مورتار که در سال 2019 شناسایی و در سال 2022 به عنوان یک کشتی تاریخی ارزشمند ثبت شد، یکی از معدود شواهد به جای مانده از آن دوره است. این کشتی مربوط به سال 1250 میلادی حامل مرمر پوربک بود؛ ماده ای ارزشمند که به طور گسترده در ساخت و تزیین ساختمان های مذهبی در سراسر انگلستان و منطقه ها دیگر استفاده می گردد.
این مرمر با رنگ تیره و صیقل پذیری خاص خود، برای ساخت اشیاء تزیینی مانند سنگ های قبر، قالب های معماری و کف پوش های ساختمانی، بسیار مورد تقاضا بوده است. کشف سنگ های قبر ناتمام در میان محموله کشتی نشان می دهد که احتمالا کشتی در راه یک محوطه ساختمانی بزرگ یا یک کارگاه تخصصی در لندن بوده؛ جایی که صیقل نهایی سنگ ها انجام می گردد. این نشان دهنده وجود شبکه های تجاری پیچیده و چند مرحله ای است که در توزیع و پردازش چنین موادی نقش ویژه ای داشتند.
سفر کشتی از بندر پول (Poole) با محموله های ارزشمند از معادن محلی، اهمیت مالی حمل و نقل دریایی در این دوره را نشان می دهد. حمل و نقل دریایی بخش حیاتی از اقتصاد قرون وسطا بود که بر اساس آن کشتی ها کالاهای سنگین مانند سنگ را بسیار مقرون به صرفه تر و کارآمدتر از مسیر زمینی حمل می کردند. تجارت سنگ به ویژه نقش حیاتی در اقتصاد داشت؛ به طوری که هزینه حمل و نقل سنگ اغلب با قیمت خود سنگ رقابت می کرد.
کشتی مورتار یک سایت باستان شناسی منحصربه فرد است که زندگی روزمره، تجارت و فناوری در قرن سیزدهم را به تصویر می کشد. این کشتی شواهد نادری از لجستیک حمل و نقل قرون وسطا، از جمله منبع یابی، حمل و نقل و کار با مصالح ساختمانی که برای میراث معماری انگلستان حیاتی بودند، ارائه می دهد.
منبع: کجارو / archaeologymag.com