سهم محیط زیست از کل لایحه بودجه 1402 تنها دو دهم درصد

به گزارش وبلاگ وردپرس، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امورمجلس سازمان حفاظت محیط زیست با ارائه گزارشی از بودجه 1401 سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: برای اجرای قوانین و مقررات و حفاظت از منطقه ها چهارگانه احتیاج است که بودجه محیط زیست از 680 میلیاردتومان به 3700 میلیارد تومان و سهم بودجه محیط زیست از 18 صدم درصد به نیم درصد از کل بودجه افزایش یابد، اما بودجه پیشنهادی برای 1402 نیز تنها دو دهم درصد است.

سهم محیط زیست از کل لایحه بودجه 1402 تنها دو دهم درصد

به گزارش ایسنا، 21 دی رئیس جمهوری لایحه بودجه را تقدیم مجلس کرد. لایحه بودجه سال 1402 با سقف کلی 5261 هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم بسته شده که نسبت به امسال حدود 1502 هزار میلیارد تومان و معادل 40 درصد افزایش دارد. از این مقدار بودجه پیشنهادی برای کل کشور 1100 میلیارد تومان هم سازمان حفاظت محیط زیست است که به گفته معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امورمجلس سازمان حفاظت محیط زیست مقدار بودجه پیشنهادی محیط زیست به دو دهم درصد از بودجه کل رسیده و این مقدار بسیار کم است و نظام برنامه ریزی کشور متاسفانه به محیط زیست کمتر توجه می نماید.

رضا انجم شعاع با بیان اینکه طی چهار ماه گذشته ستاد برنامه و بودجه در سازمان حفاظت محیط زیست فعال و اقدامات کارشناسی نیز اجرا شده است، اظهار کرد: در نتیجه شکل گیری این ستاد به نتیجه رسیدیم که در سال 1402 برای انجام وظیفه بهتر سازمان، اجرای قوانین و مقررات و انجام بهتر پایش ها و... و بتواند از منطقه ها چهاگانه به خوبی محافظت کند، سازمان باید به سامانه های به روز جهان و بهره وری از فناوری های به روز جهان مجهز گردد.

وی با تاکید بر این که روش های عملکرد کنونی احتیاج به یک تحول اساسی دارد، اظهار کرد: پیش بینی شده است که طی سال 1402 سامانه های سازمان حفاظت محیط زیست طبق الگویی هوشمند شوند و با رعایت همه موازین دولت الکترونیک بتواند فعالیت کند. بهره گیری از فناوری ها و سامانه های روز برای حفاظت از منطقه ها چهارگانه و پایش ها بسیار احتیاج است؛ بنابراین در مجموع احتیاج است که بودجه 680 میلیاردتومانی به 3700 میلیارد تومان افزایش یابد و سهم سازمان حفاظت محیط زیست از کل بودجه کشور که در حال حاضر حدود 18 صدم درصد است به نیم درصد افزایش یابد این در حالیست که سهم بودجه محیط زیست در بسیاری از کشور ها یک درصد است.

انجم شعاع ادامه داد: برای اینکه طی سال 1402 سهم بودجه محیط زیست به نیم درصد افزایش یابد، به 3700 میلیارد تومان منبع مالی احتیاج است که هم برنامه اکوسیستم ها به طور قابل قبولی در شان مردم اجرا گردد و هم برنامه آلاینده ها و آموزش که به شدت به آن احتیاج است تقویت گردد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سهم بودجه محیط زیست در لایحه بودجه 1402 افزایش یافته و به نیم درصد مورد هدف رسیده است یا خیر؟ اظهارکرد: سهم بودجه محیط زیست از کل بودجه عمومی در بودجه پیشنهادی سال 1402 دو دهم درصد است. درواقع مقدار بودجه پیشنهادی محیط زیست با رشد خیلی جزئی همراه بوده است و باز هم توجه کافی به بودجه محیط زیست نشده است و باید کوشش بیشتری در این زمینه گردد.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امورمجلس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه کوشش های لازم باید در مجلس انجام گردد و کوشش می کنیم بودجه پیشنهادی در مجلس اصلاح گردد، گفت: امیدوارم که در مجلس مواردی به بودجه اضافه گردد چراکه ما در پی بودجه نیم درصد تا یک درصد بودیم، درحالی که سهم در نظر گرفته شده در بودجه 1402 تنها دو دهم درصد است. بسیاری از کشور ها که در زمینه محیط زیست پیروز هستند، حداقل یک درصد از بودجه عمومی آن ها به محیط زیست اختصاص می یابد، ولی ایران تازه به دو دهم درصد رسیده و این مقدار بسیار کم است و نظام برنامه ریزی کشور متاسفانه به محیط زیست کمتر توجه می نماید.

وی ادامه داد: ما اقتصاد برنامه و بودجه را آنالیز کردیم. بودجه پیشنهادی ما برای حداقل احتیاج های اجتناب ناپذیر در سال 1402 رقم 7800 میلیارد تومان برآورد شد که از این مقدار 4000 میلیارد تومان اعتبار هزینه ای و 3800 میلیارد تومان برای اعتبار تملک دارایی و عمرانی برآورد شده است، اما از این مقدار نیز تنها 50 درصد در لایحه بودجه پیش بینی شده است. درصورتی که این مقدار نیز احتیاج حداقلی و اجتناب ناپذیر محیط زیست و اعداد واقعی بود نه اعداد زیاد و غیرواقعی. احتیاج بود سازمان حفاظت محیط زیست بودجه خود را در لایحه بودجه سال 1402 در حد قدرت خرید سال 1400 بتواند نگه دارد.

انجم شعاع با اشاره به مقدار تخصیص بودجه گفت: کل بودجه تملک دارایی و عمرانی امسال 690 میلیارد تومان است که دربرابر وظایف زیادی که سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه های قانون هوای پاک، قانون حفاظت از خاک، قانون حفاظت و بهسازی و قوانین متعدد دیگر بعلاوه تامین احتیاج های متفاوت دارد، عدد و رقم بزرگی نیست، اما تا به امروز که 11 ماه از سال 1401 می گذرد بودجه اختصاصی به 40 درصد نرسیده این در حالیست که تنها یک ماه دیگر از امسال به جای مانده است و اگر طی این یک ماه نیز بودجه ای تخصیص یابد در نهایت به 50 درصد می رسد بنابراین برای سال آینده نیز به طور خوشبینانه از 1100 میلیارد تومان، می تواند تنها 50 درصد اختصاص یابد.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امورمجلس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از صحبت های خود درباره بودجه سازمان حفاظت محیط زیست در سال 1401 اظهار کرد: طی سال 1401 حدود 680 میلیارد تومان بودجه متعلق به سازمان تملک دارایی عمرانی سازمان محیط زیست و حدود1700میلیارد تومان نیز بودجه کارکنان این سازمان است؛ که مجموع این مقدار بودجه نیز 2400 میلیارد تومان از بودجه سازمان حفاظت محیط زیست در سال 1401 است. درقالب طرح های تملک دارایی های سرمایه ای، سازمان حفاظت محیط زیست یک برنامه بسیار مهم تحت عنوان برنامه اکوسیستم ها دارد که در آن پنج طرح بسیار مهم و اساسی اجرا می گردد.

وی اضافه کرد: ازجمله طرح های این برنامه حفاظت از تالاب های کشور است که از مهم ترین وظایف سازمان حفاظت محیط زیست محسوب می گردد که هم وظیفه پیگیری حق آبه تالاب ها و هم حفاظت از آن ها را برعهده دارد. تالاب ها اکوسیستم های بسیار مهمی در کشور هستند. تعدادی از آن ها جزو تالاب های بین المللی هستند و ثبت بین المللی شده اند. علاوه بر حفاظت تالاب ها، حفاظت از منطقه ها چهارگانه نیز در برنامه کاری است. وسعت منطقه ها چهارگانه ما چیزی حدود 19 میلیون هکتاراست که در قالب این طرح حفاظت از منطقه ها چهارگانه را انجام می دهیم که این برنامه حفاظتی پارک های ملی، منطقه ها شکارمحور و منطقه ها طبیعی را شامل می گردد.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امورمجلس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: یکی دیگر از برنامه های بسیارمهم سازمان حفاظت محیط زیست، حفاظت از منطقه ها چهارگانه است چرا که عمده ذخایر ژنتیکی کشور در این منطقه ها قرار گرفته است و باید محافظت شوند. در این ذخایر ژنتیکی، گونه هایی وجود دارند که بسیاری از آن ها در جهان بی نظیر و کم نظیر هستند بنابراین حفاظت از گونه های گیاهی و بومی که بسیاری از آن ها جزو گونه های بومی کشور هستند اهمیت بالایی دارد.

وی اضافه کرد: از دیگر برنامه های مهم تامین تجهیزات و ایستگاه های محیط بانی است. هم اکنون درکشور حدود 670 ایستگاه محیط بانی داریم که همکاران محیط زیست در آن ها مستقر هستند. برای حفاظت از منطقه ها چهارگانه باید تجهیزات مورد احتیاج را تامین کنیم که در قالب طرح های تملک دارایی انجام می گردد.

انجم شعاع در ادامه گفت: یکی از برنامه های اصلی سازمان، برنامه پایش و مدیریت آلاینده هاست. در حوزه منابع زیست انسانی مسئله پایش صنایع یکی از کار های بسیار اساسی سازمان حفاظت از محیط زیست برای ارائه راه حل ها و دستورالعمل هایی است که با همکاری سایر دستگاه ها منجر به کاهش و پیشگیری از آلودگی هوا، آب، خاک و صوت در حوزه محیط زیست انسانی خواهد شد و در کنار این فعالیت ها، ارزیابی اثرات زیست محیطی طرح ها و پروژه ها بعلاوه نحوه استقرار صنایع، کارخانجات و سایر واحد های تولیدی با رعایت ضوابط زیست محیطی اجرا می گردد که البته برای اجرای این برنامه ها در سال 1401، سه طرح تملک دارایی با اعتباری حدود 80 میلیارد تومان پیش بینی و برنامه های اجرایی برای تقویت منابع اعتباری این برنامه در سال آینده ارائه شده است.

وی با اشاره به بودجه های حوزه های دیگر محیط زیست اظهار کرد: یک برنامه برای آموزش و فرهنگ سازی و ارزش گذاری اقصادی محیط زیست داریم. در این حوزه 54 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است. سازمان حفاظت محیط زیست علاوه بر اینکه یک سازمان حاکمیتی و حفاظتی است، یک سازمان آموزشی و فرهنگی نیز محسوب می گردد. عمدتا ارتباط با مردم و سازمان های مردم نهاد ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و آموزش مردم به طور مستمر در دستور کار سازمان است. این برنامه های آموزشی با بودجه 54 میلیاردتومانی در سال 1401 اجرا شد.

وی درباره نقش و عملکرد مجلس در امور محیط زیستی اظهار کرد: مجلس در محیط زیست اهمیت بسیار بالا و همکاری و تعامل مناسبی نیز با سازمان حفاظت محیط زیست دارد. کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس کمیسیون تخصصی ما است و پس از شکل گیری فراکسیون محیط زیست مجلس ارتباط تنگاتنگی با آن داریم. مجلس در حوزه نظارت و تقنین دو ماموریت بسیار مهم را برعهده دارد.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امورمجلس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در حوزه تقنین، لوایحی در مجلس داریم و تعدادی طرح نیز در دست پیگیری است و به صورت دائم در کمیسیون های مختلف مجلس حضور داریم و مجلس و نماینده ها نیز بسیار یاری می نمایند. درحوزه نظارت نیز مسئله ملاقات با نمایندگان و پیگیری هایی که نمایندگان مجلس انجام می دهند وجود دارد. از ابتدای سال تا کنون حدود 700 مکاتبه با نمایندگان مجلس داشتیم و انتظار ما از مجلس این است که طبق روال گذشته که حامی محیط زیست بودند، در طرح ها و لوایحی که در مجلس داریم نیزقانون بودجه لایحه دولت و محیط زیست را حمایت کند.

انجم شعاع در خاتمه توضیح داد: اعتقاد ما بر این است که مجلس و نمایندگان مجلس به علت حضور در کنار مردم، می توانند در حوزه مسئله یابی به سازمان حفاظت محیط زیست بسیار یاری نمایند. سازمان حفاظت محیط زیست نیز به علت اینکه یک نهاد کارشناسی است می تواند در زمینه های علمی و کارشناسی یاری کند؛ بنابراین با در کنار هم قرار گرفتن این دو بخش، بدنه کارشناسی و علمی نیز پیشرفت می نماید. چرا که بخش کارشناسی و مسئله یابی در کنار یکدیگر می توانند تاثیرگذار باشند. مجلس و دولت لازم و ملزوم و مکمل یکدیگر هستند.

منبع: فرارو

به "سهم محیط زیست از کل لایحه بودجه 1402 تنها دو دهم درصد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم محیط زیست از کل لایحه بودجه 1402 تنها دو دهم درصد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید