سوزش دهان از پیشگیری تا درمان

به گزارش وبلاگ وردپرس، اصطلاح سوزش دهان اساسا جهت وصف شکایت از احساس سوزشی خاص در زبان، کام یا لب ها به کار می رود. سوزش دهان غالبا زنان را مبتلا می کند ولی در مردان هم رخ می دهد. نسبت زن به مرد تقریبا 7 به 1 است و معمولا سالمندان بیشتر دچار این بیماری می شوند و اوج بروز آن دهه 5 زندگی است. معاینه مخاط دهان در این بیماران عموما از پیدا

سوزش دهان از پیشگیری تا درمان

سوزش دهان از پیشگیری تا درمان

نویسنده:دکتر جلیل مومن بیت اللهی*

اصطلاح سوزش دهان اساسا جهت وصف شکایت از احساس سوزشی خاص در زبان، کام یا لب ها به کار می رود. سوزش دهان غالبا زنان را مبتلا می کند ولی در مردان هم رخ می دهد. نسبت زن به مرد تقریبا 7 به 1 است و معمولا سالمندان بیشتر دچار این بیماری می شوند و اوج بروز آن دهه 5 زندگی است. معاینه مخاط دهان در این بیماران عموما از پیدا کردن مورد غیرطبیعی ناکام می ماند و در واقع معاینه مخاطی این بیماران کاملا طبیعی است.

بعضی بیماران به نقاطی از دهان اشاره می کنند و آن را عامل مسبب مشکل می دانند ولی این نقاط اصولا تنوعات طبیعی مخاط دهان مثل پاپی های زبان یا غدد چربی هستند.

بیماران مبتلا به سوزش دهان عموما یکی از سه الگوی سوزش را ذکر می کنند:

نوع یک: سوزش هنگام بیدار شدن از خواب وجود ندارد ولی با گذشت روز پدید می آید.

نوع دوم: سوزش در موقع بیدار شدن هست و تا به خواب رفتنی بیمار پا برجا می ماند.

نوع سه: سوزش فقط به تناوب ظاهر می شود و مکان های غیر عادی نظیر گلو و کف دهان را گرفتار می کند.

سندرم سوزش دهان بیماری چند عاملی است که دارای تعدادی عامل مشارکت کننده شناخته شده می باشد. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

کمبود ویتامین از جمله ویتامین B1 ، B2 ، B4 و B12 ، کمبود آهن، کمبود اسید فولیک، دیابت قندی، عفونت قارچی دهان، خشکی دهان، اضطراب، افسردگی و حساسیت.

آزمایش کامل خون جهت آنالیز کمبودهای تغذیه ای و یا دیابت قندی لازم است. حضور عفونت قارچی در دهان را می توان با انجام آزمایشات مربوطه تشخیص داد.

پروتزهای بیمار (دست دندان های کامل یا تکه ای) را باید از نظر طرح مناسب ، نقاط تحریک کننده مخاط و هم جنس آلیاژ و سایر مواد متشکله آنالیز کرد. مقدار ترشح بزاق دهان باید سنجیده شود. بعلاوه وجود ناراحتی مثل جویدن مخاط یا زبان و سایش دندان ها هم باید به وسیله دندانپزشک و یا متخصص بیماری های دهان ارزیابی شود. بعضی بیماران ممکن است به علت ابتلا به اضطراب و یا افسردگی به سوزش دهان مبتلا شوند لذا ارزیابی بیمار از نظر ابتلا به بیماری های روحی روانی بسیار لازم است. در بیماران با سابقه کمبودهای تغذیه ای حسب مورد ویتامین B1 یا B6 تجویز می شود. اگر اشکالاتی در طرح پروتز بیمار موجود باشد باید پروتز تازه ساخته شود. بیمار باید پس از4 هفته معاینه شود که نتایج آزمایش خون و میکروب شناسی و یا سایر آزمایشات در دسترس باشد.

دارو درمانی در معالجه بیماران دچار سوزش دهان نقش دارد به شرط آنکه همه عوامل ایجاد کننده دیگر ابتدا کنار گذاشته شوند.

پی نوشت ها :

] *متخصص بیماری های دهان

منبع: http://www.salamat.comaeمنبع: راسخون

به "سوزش دهان از پیشگیری تا درمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوزش دهان از پیشگیری تا درمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید