سیسالگی تلسکوپ هابل

به گزارش وبلاگ وردپرس، این تلسکوپ که هر 90 دقیقه یک بار دور زمین می چرخد، دو دوربین اصلی دارد که اعماق فضا را به شیوه ای که از روی زمین ممکن نیست، رصد می نماید. این تلسکوپ همچنین به تجهیزاتی برای ثبت طیف های نوری ماورا بنفش و مادون قرمز هم مجهز است.

سیسالگی تلسکوپ هابل

آژانس فضایی آمریکا، ناسا، به مناسبت سی امین سال شروع به کار تلسکوپ هابل 30 عکس جدید از اعماق فضا منتشر نموده است. تلسکوپ هابل در بهار 1990 در مدار زمین نهاده شد و از آن موقع مشغول عکاسی و رصد اعماق فضاست.

عکس های جدیدی که ناسا به مناسبت سی سالگی هابل منتشر نموده است همگی متعلق به کاتالوگ کلدول است که مجموعه ای از 109 خوشه ستاره ای، سحابی و کهکشان است که بین چند هزار تا چند میلیون سال نوری با زمین فاصله دارند. این عکس ها در طول دوران کاری هابل برای اهداف تحقیقاتی گرفته شده اند، ولی پیش از این منتشر نشده بودند.

طی سه دهه گذشته تلسکوپ هابل به دانشمندان برای شناسایی سحابی ها، سیاه چاله ها و تاریخ کهکشان ها یاری فراوانی نموده است.

این تلسکوپ که هر 90 دقیقه یک بار دور زمین می چرخد، دو دوربین اصلی دارد که اعماق فضا را به شیوه ای که از روی زمین ممکن نیست، رصد می نماید. این تلسکوپ همچنین به تجهیزاتی برای ثبت طیف های نوری ماورا بنفش و مادون قرمز هم مجهز است.

از جمله مهم ترین دستاورد های علمی که بر اساس اطلاعات ارسالی از تلسکوپ هابل به دست آمده، می توان به معین دقیق قدمت دنیا (13.8 میلیارد سال)، کشف دو قمر پلوتو و معین نرخ دقیق انبساط و عظیم شدن دنیا اشاره نمود.

تلسکوپ هابل طی سی سالی که از شروع به کارش در مدار زمین می گذرد، نخستین عملیات تعمیر تنها سه سال بعد از شروع به کار تلسکوپ و هنگامی بود که ارسال نخستین عکس ها نشان داد مشکل فنی در آینه تلسکوپ باعث محوی تصاویر شده است.

آخرین عملیات تعمیر و به روزرسانی هم در سال 2009 انجام شد که در جریان آن یک دوربین و یک طیف سنج نوری جدید روی هابل نصب شد.

منبع: فرادید

به "سیسالگی تلسکوپ هابل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیسالگی تلسکوپ هابل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید