شارژ سریع با کاهش ظرفیت باتری گوشی چه ارتباطی دارد؟

به گزارش وبلاگ وردپرس، اگر پیگیر خبرهای مربوط به گوشی های هوشمند باشید، احتمالا متوجه شده اید که گوشی های مبتنی بر قابلیت شارژ سریع از باتری های کوچک تری استفاده می کنند. در این زمینه شرکت های سازنده اطلاعات چندانی ارائه نداده اند و به همین علت سایت GSMArena برای بررسی این موضوع دست به کار شده است.

شارژ سریع با کاهش ظرفیت باتری گوشی چه ارتباطی دارد؟

برای بررسی این موضوع، تعداد از گوشی هایی که تقریبا هم زمان با یکدیگر عرضه شده اند، ابعاد نسبتا مشابهی دارند ولی از سرعت شارژ متفاوتی بهره می برند، انتخاب شده اند. هدف اصلی از بهره گیری این روش این است که تا حد امکان متغیرها کاهش پیدا کنند. با بررسی 12 گوشی که با استفاده از این روش انتخاب شده اند، به نظر می رسد بهره گیری از شارژ سریع منجر به کاهش 10 درصدی اندازه باتری می گردد. به عنوان مثال یک گوشی شاید از باتری 5000 میلی آمپر ساعتی بهره می برد ولی یک گوشی مشابه با سرعت شارژ بیشتر با باتری 4500 میلی آمپر ساعتی راهی بازار می گردد. به زبان ساده هرچقدر سرعت شارژ بیشتر باشد، ظرفیت باتری گوشی کمتر می گردد.

این نتیجه گیری تمام داستان را بیان نمی کند. به نظر می رسد گوشی هایی که با سرعت نسبتا پایین (18 وات) شارژ می شوند، بدون فدا کردن ظرفیت زیاد می توانند از سرعت بیشتری بهره ببرند. به عنوان مثال مدل هندی ردمی نوت 9 پرو به غیر از دوربین تفاوتی با مدل جهانی همین گوشی ندارد. مدل هندی از شارژ 18 واتی پشتیبانی می کند ولی مدل جهانی مبتنی بر شارژ سریع 30 واتی است. هر دو گوشی هم مبتنی بر باتری 5020 میلی آمپر ساعتی هستند و از نظر وزن و طول و عرض هم تفاوتی با هم ندارند. گوشی پوکو M2 پرو هم با وجود بهره گیری از باتری 5020 میلی آمپر ساعتی از شارژ سریع 33 واتی بهره می برد. گوشی های اوپو F17 پرو و اوپو A93 هم اگرچه از باتری های هم اندازه استفاده می کنند، اما به ترتیب با شارژ 18 و 30 واتی راهی بازار شده اند.

با توجه به این بررسی ها، سرعت بیش از 25 تا 33 وات فرایند کاهش ظرفیت باتری را آغاز می کند. این یعنی عملا شارژ سریع بین 18 تا 33 وات هیچ تاثیری بر اندازه و ظرفیت باتری ندارد. با بررسی گوشی های مبتنی بر شارژ سریع تر، می توانیم فرایند کاهش ظرفیت باتری را ببینیم.

طبیعتا هر چقدر سرعت شارژ گوشی بیشتر باشد، گوشی سریع تر شارژ می گردد. به عنوان مثال مدل جهانی ریلمی 7 از سرعت شارژ 30 وات بهره می برد و شارژ کامل باتری را در عرض 1 ساعت و 5 دقیقه انجام می گردد. اما گوشی ریملی Narzo 20 Pro با سرعت شارژ 65 واتی در عرض 45 دقیقه به طور کامل شارژ می گردد. اما آیا این تفاوت 20 دقیقه ای در شارژ گوشی ارزش کاهش ظرفیت باتری را دارد؟ در ضمنً باید خاطرنشان کنیم کمتر کاربری باتری گوشی خود را به طور کامل خالی می کند. همچنین همان طور که می دانید، باتری گوشی با سرعت یکسانی شارژ نمی گردد و هرچقدر شارژ باتری افزایش پیدا کند، سرعت این فرایند هم کمتر می گردد. به همین علت زمانی که باتری گوشی تقریبا خالی است، بیشترین سرعت شارژ را تجربه می کنید.

از سوی دیگر ظرفیت باتری این دو گوشی ریلمی فقط 11 درصد تفاوت دارند که رقم قابل توجهی محسوب نمی گردد. با افزایش سرعت شارژ، زمان لازم برای شارژ باتری هم به طور قابل توجهی کمتر می گردد. مثلا مدل چینی ردمی نوت 11 پرو با شارژ 67 واتی برای شارژ کامل به 43 دقیقه زمان نیاز دارد. اما برای شارژ ردمی نوت 11 پرو پلاس با سرعت 120 وات فقط باید 15 دقیقه منتظر بمانید که این یعنی تقریبا 3 برابر سرعت بیشتری دارد.

باید خاطرنشان کنیم باتری مدل پرو پلاس با 660 میلی آمپر کاهش ظرفیت باتری روبه رو شده که به معنای کاهش 15 درصدی در ظرفیت باتری است. در همین رابطه می توانیم به شیائومی 11i و شیائومی 11i HyperCharge 5G اشاره کنیم که به ترتیب از باتری 5160 میلی آمپر ساعتی و سرعت 67 وات و باتری 4500 میلی آمپر ساعتی و سرعت 120 وات بهره می برند. در حالی که شارژ باتری مدل HyperCharge در عرض 15 دقیقه از 0 به 100 درصد می رسد، شارژ باتری معمولی در عرض 13 دقیقه از 0 به 50 درصد می رسد. این یعنی در تقریبا همان زمانی که باتری یکی از مدل ها به طور کامل شارژ می گردد، شارژ باتری مدل دیگر به نصف می رسد. بار دیگر باید خاطرنشان کنیم این دو گوشی از باتری یکسانی بهره نمی برند و به همین علت سرعت شارژ آن ها نمی توانیم به طور مستقیم با یکدیگر مقایسه کنیم.

از سوی دیگر برخی کاربران ممکن است بگویند که اگرچه مدل 11i از باتری بزرگ تری بهره می برد و در نتیجه کمتر به شارژ شدن نیاز پیدا می کند، اما برای شارژ کردن باتری آن باید مدت بیشتری منتظر بمانید. این در حالی است مدل HyperCharge با سرعت بسیار بیشتری شارژ می گردد و در نتیجه لازم نیست برای مدت طولانی آن را به شارژر وصل کنید.

روی هم رفته در بین گوشی ها دو دسته مهم دیده می گردد. دسته اول گوشی هایی هستند که با سرعتی در حدود 30 وات شارژ می شوند که این فرایند حدود یک ساعت طول می کشد. از سوی دیگر باید به گوشی های مبتنی بر شارژ با سرعت بیشتر از 100 وات اشاره کنیم. اگرچه تعداد این گوشی ها چندان زیاد نیست، اما برای کاربران حرفه ای که می خواهند گوشی خود را با سرعت زیادی شارژ کنند یک ویژگی مهم محسوب می گردد.

در این میان گوشی های مبتنی بر سرعت شارژ حدود 60 واتی هم وجود دارند. اگرچه این نوع گوشی ها نسبت به شارژرهای 30 وات سریع تر شارژ می شوند، ولی برخی کاربران می گویند که تفاوت سرعت آن ها چندان قابل توجه نیست و این موضوع به اولویت های کاربران برمی گردد. به نظر شما یک گوشی هوشمند باید از چه سرعتی برای شارژ سریع بهره ببرد؟ سرعت دلخواه خود را در بخش کامنت ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

منبع: GSM Arena

منبع: دیجیکالا مگ

به "شارژ سریع با کاهش ظرفیت باتری گوشی چه ارتباطی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شارژ سریع با کاهش ظرفیت باتری گوشی چه ارتباطی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید