عجیب ترین پل های دنیا

به گزارش وبلاگ وردپرس، پل ها گذرگاه های زیبایی هستند که روی دره ها، رودخانه ها و حتی اقیانوس ها ساخته می شوند تا عبور و مرور را آسان نموده و راه را کوتاه تر نمایند اما این پل ها امروزه یکی از عوامل زیباسازی شهرهای ساحلی و کوهستانی هم به حساب می آیند.

عجیب ترین پل های دنیا

به گزارش وبلاگ وردپرس، در بین میلیون ها پلی که در سراسر دنیا ساخته شده است می توان عجیب ترین، منحصربه فردترین، بلندترین و طویل ترین پل ها را معرفی کرد. کافی است تصور کنید که می توانید با اتومبیل شخصی خود و بدون نیاز به کشتی از یک اقیانوس عبور کنید یا حتی تا ارتفاع بیش از 300 متر بالا بروید بدون اینکه به هواپیما نیاز داشته باشید. پل ها تنها راهکار شما هستند تا بتوانید از هر مسیری عبور کنید و حتی سریع تر به مقصد برسید.

پل آبی روی آب

یکی از پل های عجیب دنیا پل مدبورگ است که نه برای عبور انسان ها ساخته شده و نه اتومبیل، بلکه این پل که مانند یک رودخانه پر آب است، تنها برای عبور قایق و کشتی های کوچک ساخته شده است و جالب تر اینکه این پل آبی روی آب های رودخانه البی در آلمان ساخته شده است.

این پل که در اکتبر سال 2003 افتتاح شد، تنها مسیری است که دو کانال البی هاول و میتلاند را به هم متصل می نماید، در واقع این پل، ارتباطی میان آلمان غربی و شرقی است. این دو کانال در دو طرف رودخانه البی قرار دارند ولی چون در جهت عکس رودخانه هستند، تنها راه ممکن برای اتصال این دو کانال، ساخت پل آبی مدبورگ بود.

این پل با داشتن 918 متر طول، بلندترین پل آبی دنیا نیز محسوب می گردد، بعلاوه عرض این پل آبی یک کیلومتر است تا کشتی ها به راحتی رفت و آمد نمایند. طرح اولیه این پل در سال 1919 پایه ریزی شد و حتی راهی موقت نیز ساخته شد اما این راه بسیار باریک بود و تنها قایق ها می توانستند از آن عبور نمایند و تحمل کشتی ها را نداشت.

پل آبی مدبورگ، پلی ارتباطی است آلمان غربی را به آلمان شرقی متصل می نماید

در سال 1938 تصمیم گرفته شد تا این پل عریض شده و پایه های آن تقویت گردد. کار بازسازی تازه شروع شده بود که وقوع جنگ دنیای دوم باعث به تعویق افتادن آن شد. در این جنگ، آلمان به دو بخش تقسیم شد و مشکلاتی بین دو دولت برای ساخت این پل پیش آمد. بالاخره پل آبی در سال 1997 با هزینه ای بیش از 500 میلیون یورو و در عرض شش سال ساخته شد. این پل تا رود راین ادامه پیدا نموده و به برلین می رسد. برای ساخت پل آبی از 24 هزار تن استیل و 68 هزار متر مکعب بلوک بتونی استفاده شده است.

تا قبل از بازگشایی این پل نکته ای که توجه مردم را به خود جلب نموده بود، عبور ماهی های زیبای رودخانه ای از این پل بود. این پل از میانه راه از قسمت جنوب شرقی و تا 12 کیلومتر بعد از آن یعنی شمال شرق دارای یک مسیر انحرافی و پر پیچ و خم نیز هست. با اینکه این پل با دقت تمام ساخته و محکم کاری شده است باز هم از ورود کشتی های بسیار سنگین به آن جلوگیری می گردد. بعلاوه قایق های کوچک مسافربری نیز در این راه به جابه جا شدن مسافران یاری می نمایند.

پل گردان لندن

یکی از عجیب ترین و منحصربه فردترین پل هایی که تا به حال در دنیا ساخته شده است، پل گردان لندن است که به صورت دورانی جمع شده و هنگام استفاده باز می گردد. این پل در مرکز شهر لندن و روی رود پادینگتون واقع شده است و به همین نام نیز شناخته می گردد. پل گردان پادینگتون به دست توماس هیترویک، یکی از معروف ترین مهندسان و طراحان انگلیسی، طراحی و ساخته شده است.

یکی از عجیب ترین پل های دنیا پل گردان پادینگتون است که در زمان عبور قایق ها بسته و برای عبور مردم باز می گردد

طول این پل هنگامی که به طور کامل باز می گردد، 12 متر است ولی نکته جالبی که وجود دارد این است که هنگام جمع شدن به یک دایره تقریبا کوچک تبدیل می گردد. به خاطر اینکه معمولا قایق های زیادی در این رودخانه رفت و آمد می نمایند، این پل به این شکل ساخته شد تا هنگامی که قایقی در حال گذر است پل جمع گردد.

پل گردان پادینگتون دارای هشت اهرم ساخته شده از استیل است. به این خاطر، این اهرم ها از جنس استیل هستند تا به خاطر بارندگی های فراوان لندن آسیب نبینند. این اهرم ها یاری می نمایند تا پل به حالت افقی جمع گردد. اهرم های این پل از نوع هوشمند است که هم به صورت دستی و هم اتوماتیک کار می نمایند. البته نوع دستی آن فقط برای حالت اضطراری و زمانی استفاده می گردد که در سیستم هوشمند پل اختلالی پیش آمده باشد، در غیر این صورت پل با استفاده از حسگرهایی که روی آن نصب شده است، زمان عبور قایق را تشخیص داده و به طور اتوماتیک جمع می گردد و پس از گذر قایق دوباره برای رفت و آمد مردم باز می گردد.

مرتفع ترین پل دنیا

پل میلو که بر روی رودخانه تارن در جنوب فرانسه ساخته شده است با 343 متر ارتفاع بلندترین پل دنیا شناخته شده است. این پل آن قدر مرتفع است که دکل های آن در میان ابرها قرار گرفته و از پایین به خوبی دیده نمی گردد. پل میلو به وسیله ویر لوژ و نورمن فاستر طراحی و ساخته شد و در دسامبر سال 2004 به وسیله رئیس جمهور سابق فرانسه، ژاک شیراک افتتاح شد. طول این پل 2460 متر است که تماما از فولاد ساخته شده است.

ستون هایی که این پل را نگه داشته اند 32 متر عرض دارند و فاصله ستون ها از هم 340 متر است. در واقع تعداد این ستون های بتونی هفت عدد است که ارتفاع آنها از 77 متر تا 246 متر متغیر است. ضخامت این ستون ها در پایین 5/24 متر بوده و هرچه بالا می آیند نازک تر شده و در نهایت به 11 متر می رسند.

هریک از این ستون ها، دکلی 87 متری با وزن 700 تن را نگه می دارند. وزن طول جاده پل به تنهایی و بدون احتساب پایه ها 36 هزار تن است. این پل بعلاوه بلندترین پل کابلی دنیا نیز هست. به خاطر ایجاد زاویه دید بهتر برای رانندگان، این پل با سه درصد شیب از شمال به جنوب و انحنایی 20 کیلومتری ساخته شده است. پروژه ساخت این پل از 16 اکتبر 2001 شروع شده و در 16 دسامبر 2004 پس از سه سال کوشش مهندسان و کارگران به اتمام رسید.

هزینه ساخت این پل تا زمان افتتاح به 394 میلیون یورو رسید که شرکت فرانسوی ایفاج تمام این هزینه را پرداخت کرد تا در عوض به ازای این هزینه، به مدت 75 سال عوارض عبور اتومبیل ها را دریافت کند. مصالح استفاده شده در ساخت این پل 127 هزار متر مکعب بتون، 19 هزار تن فولاد برای بدنه و 5 هزار تن فولاد برای کابل ها بود که به گفته سازندگان، این سازه عمری برابر با 120 سال خواهد داشت.

طویل ترین پل دنیا

پل خلیج هانگ ژو طولانی ترین پلی است که تا به حال در دنیا ساخته شده است. این پل روی اقیانوس و در منطقه ساحلی شرق چین واقع شده است. قبل از ساخت این پل، پل دونگهای که آن هم در چین واقع شده است با 32 کیلومتر طول بلندترین پل دریایی دنیا بود. تا اینکه پل خلیج هانگ ژو در ماه می سال 2008 افتتاح شد و با داشتن طولی برابر با 35 کیلومتر لقب طولانی ترین پل دنیا را به خود اختصاص داد.

این پل برای اتصال دو شهر شانگهای و نینگبو ساخته شده و مسافت بین این دو شهر را از 400 کیلومتر به 280 کیلومتر و زمان این سفر را از چهار ساعت به دو ساعت و نیم کاهش داده است و در واقع نقش یک راه میانبر را دارد. پل هانگ ژو آن قدر بزرگ بود که 600 متخصص و طراح، بیش از یک دهه کوشش کردند تا بالاخره پل ساخته شد.

این پل یکی از جاذبه های جهانگردی چین به شمار میرود زیرا مسافرانی که به این کشور سفر می نمایند می خواهند طولانی ترین پل دنیا را از نزدیک ببینند. این پل آن قدر طولانی است که در بین راه استراحتگاه، رستوران و جایگاه سوخت در زمینی به مساحت 10 هزار متر مکعب ساخته شده بود اما این مراکز در 23 مارس 2010 بر اثر آتش سوزی در جایگاه سوخت تخریب شد و تا به حال بازسازی آن شروع نشده است.

برای محکم ساختن زیربنای این پل، ستون های آن تا 50 متر زیر زمین فرو برده شد. برای کار گذاشتن هر یک از این ستون ها در این عمق- آن هم زیر آب های اقیانوس - شش ماه زمان لازم بود و مساله ای که در ساخت این ستون ها از همه دشوارتر می نمود عمق اقیانوس بود که به علت متغیر بودن، ستون هایی با ارتفاع گوناگون لازم داشت.

پل فواره ای بانپو

پل بانپو یکی دیگر از جالب ترین پل هایی است که در سئول مرکز کره جنوبی و روی رودخانه هان ساخته شده است. در دو طرف این پل و در سراسر آن فواره هایی بزرگ تعبیه شده است که آب را با فشار بیرون می ریزند و با نورپردازی زیبا، یکی از قشنگ ترین گذرگاه های دنیا را به وجود می آورند.

رنگ چراغ ها و پایکوبی نورهای نصب شده در بین فواره ها در هر دقیقه تغییر می نماید و در کل 600 رنگ متفاوت و مجذوب کننده دارد. تعداد فواره های ساخته شده روی بدنه پل 380 عدد است که در هر 4/1کیلومتر قرار داده شده اند و هر کدام نیز دارای چندین انشعاب در جهات مختلف می باشند تا آب با پیچ و تاب بیرون بریزد. این فواره های بزرگ آنچنان قدرتی در پرتاب آب دارند که نمایی از یک آبشار را برای بیننده تداعی می نمایند.

پل بانپو 20 متر بالاتر از سطح آب ساخته شده است. پمپ اصلی نصب شده روی این پل 190 هزار لیتر آب را در هر دقیقه برای فواره ها رها نموده که از 10 هزار خروجی و از 380 فواره بیرون می ریزد. این پل در نهم سپتامبر سال 2008 افتتاح شد. شهردار کره هدف از ساخت این پل را جذب هر چه بیشتر جهانگرد به کره جنوبی اعلام نمود.

چانگ استیت طراح پل بانپو گفت: اجرای نورپردازی مابین فواره ها جزو آخرین طرح هایی بود که به ذهنمان رسید. فواره های چرخان بانپو نیز هرازگاهی موجی زیبا به آب داده و با هر تغییر رنگ جهت آب نیز تغییر می نماید. این فواره ها آب را از رود هان تامین نموده با پمپ بالا کشیده و دوباره پایین می ریزد. انرژی مورد نیاز برای روشنایی این پل به وسیله صفحه های خورشیدی گرفته می گردد ولی در روزهایی که آسمان ابری است و خورشید نمی تابد نیز این انرژی به وسیله برق تامین می گردد تا پل بانپو هیچ گاه خاموش نماند.

خطرناک ترین پل

دو پل فرسوده به نام پل هوساین که در پاکستان و روی رود بوریت ساخته شده لقب خطرناک ترین پل های دنیا را به خود اختصاص داده اند. این دو پل در کنار هم قرار دارند و تنها مسیر برای رفتن از دهکده به شهر بزرگ آن طرف رودخانه است.

پل قدیمی تر به علت قدمت زیاد و فرو ریختن چوب های آن در بیشتر مسیر و بعلاوه به خاطر رفت و آمد زیاد تحمل وزن چندین نفر را نداشت و باید همه منتظر می ماندند تا رهگذران یک نفر یک نفر از آن عبور می کردند و به همین دلیل تصمیم گرفتند تا پلی دیگر در کنار آن بسازند اما این پل نیز وضعیتی بهتر نداشته و در گذر ایام و استفاده مکرر مردم بیشتر چوب های آن فرو ریخته است. این پل ها از تکه های باریک چوب ساخته شده و به جای نرده، طنابی به عنوان دستگیره در دو طرف آنها واقع شده است که بسیار باریک و پوسیده است و تکیه گاه محکمی به نظر نمی رسد.

امروزه پل قدیمی به طور کامل و قسمت های زیادی از پل دیگر فرو ریخته و بسیار ناامن است. رودخانه بوریت نیز از جمله رودخانه هایی است که عمق بسیار زیاد و جریان آبی شدید دارد اما ساکنان منطقه چاره ای جز عبورکردن از این پل ندارند زیرا محل کار و تحصیل بیشتر اهالی دهکده در شهری است که آن طرف رودخانه واقع شده است و هر روز به اجبار باید از این پل خطرناک گذر نمایند.

امروزه نام این پل به عنوان خطرناک ترین پل دنیا معرفی شده است. ولی همین که نام خطرناک ترین پل دنیا روی هوساین گذاشته شد، این پل معروفیت دنیای پیدا کرد و حالا بازدیدنمایندگان زیادی برای دیدن و رد شدن از آن به پاکستان می روند.

منبع: همشهری آنلاین

به "عجیب ترین پل های دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عجیب ترین پل های دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید