مزایا و معایب پژو 3008؛ شاسی بلند پر فروش
به گزارش وبلاگ وردپرس، وب سایت یک پزشک - میثاق محمدی زاده: در دو سال اخیر خودروی شاسی بلند اندازه متوسط پژو 3008 مدل 2018 در اروپا فروش بسیار خوبی داشته و یکی از پرسروصداترین مدل های این شرکت محسوب می شود. این خودرو یک بار به عنوان خودروی سال اروپا معرفی شده است.
اگرچه خودروهای فرانسوی همیشه عجیب و غریب هستند و در بازار برای رقابت با مدل های معروف در هر کلاس جدی گرفته نمی شوند ولی پژو 3008 یک وزنه در کلاس خودروهای SUV اندازه متوسط محسوب می شود.
شما می توانید چندین ساعت به طور پیوسته این خودرو را در حالت کنترل پدال ترمز و گاز به طور اتوماتیک قرار دهید تا با رعایت میزان سرعت مجاز از جریمه شدن نجات پیدا کنید.
جذاب تر، رقابتی تر
تغییرات پژو 3008 بیشتر از یک خودروی جدید است و از نگرش تازه و تحولات بزرگ این خودروساز برای جلب توجه گروهی از مشتریان در یک کلاس پر طرفدار حکایت دارد.
این خودرو هم از نظر ظاهری و هویتی و هم از نظر موتوری و سیستم محرکه با نسل پیشین خود تفاوت های بزرگی دارد که باعث شدند با خودروهای مهمی همچون فولکس واگن تیگوان، مزدا CX-5 و همچنین خودروی تویوتا RAV4 به رقابت بپردازد.
طراحی ظاهری و بیرونی پژو 3008 به همراه طراجی درون کابین آن بسیار مدرن تر از رقبا است و همین موضوع باعث جذابیت بیشتر آن شده است.
در قسمت جلوی آن شاهد یک جلو پنجره بزرگ با حاشیه های کرومی هستیم و در اطراف آن هم چراغ های پیشانی متفاوت در نظر گرفته شده است که خط بالای آن را چراغ های LED نواری شکل تشکیل می دهد. در اطراف سپر خودرو دو ورودی هوا تعبیه شده است تا هم به خنک کاری بهتر پیشرانه کمک کند و هم چهره اتومبیل را جذاب تر و اسپرت نشان دهد.
طول این خودرو نسبت به مدل های پیشین نزدیک به 80 میلی متر بیشتر شده ولی ارتفاع کابین تا حدودی کاهش پیدا کرده است. البته، این کاهش اندازه کابین طوری نیست که مزاحم سرنشین ها شود و هنوز می توانند از یک فضای بزرگ و مناسب در داخل خودرو سود ببرند.
غنی ترین کابین
طراحی داخل کابین پژو 3008 تحت عنوان i-Cockpit یکی از غنی ترین کابین هایی است که در خودروهای پژو شاهد هستیم. طراحی این کابین روی پژو 5008 نیز پیاده سازی شده است و از جدیدترین فناوری های موجود در صنعت خودروسازی سود می برد.
طراحی این کابین روی پژو 508 نیز استفاده شده و در سال 2017 به عنوان بهترین طراحی انتخاب شده است.
در پشت غربیلک فرمان شاهد استفاده از یک صفحه کیلومتر بزرگ 12.3 اینچی کاملا دیجیتال هستیم که بزرگ ترین مزیت این خودرو نسبت به رقبایش به شمار می رود.
رعایت ارگونومی در این کابین کمی ناخوشایند است و شما نمی توانید کل صفحه نمایش کیلومتر را از داخل غربیلک فرمان و یا از بالای آن تماشا کنید، اما دیگر قسمت های کابین به خوبی طراحی شده و دسترسی شما به کلیدها و تجهیزات را آسان کرده است.
شاید در روزهای اول خرید پژو 3008، احساس کنید سوار یک شاسی بلند عجیب و غریب شدید ولی به تدریج از آن لذت خواهید برد. از دیگر مزیت های طراحی داخل کابین، کلیدهای تعبیه شده روی کنسول مرکزی هستند که به شکل کلیدهای پیانو طراحی شدند.
امکانات جانبی
در بالای کنسول مرکزی، شاهد به کارگیری یک صفحه نمایشگر 8 اینچی لمسی خازنی برای سیستم سرگرمی اتومبیل هستیم. صندلی های اتومبیل به طرز ماهرانه ای ساخته شده است تا راننده بتواند تا 500 کیلومتر بدون توقف، در راحتی کامل رانندگی کند.
در بخش عقبی کابین، شاهد افزایش فضای پای سرنشینان هستیم. فضای بار اتومبیل هم نسبت به نسل قبل حدود 90 لیتر افزایش پیدا کرده است تا حالا در حالت استاندارد به عدد 520 لیتر برسد. اگر صندلی های عقب خودرو را جمع کنید؛ فضای بار به 1580 لیتر می رسد.
سیستم مسیریاب ماهواره ای با قابلیت تشخیص صدا، اپل کارپلی، آندروید، سیستم تهویه مطبوع 2 کاناله، سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب 180 درجه، چراغ های LED مخصوص روز، چراغ های اتوماتیک، آینه های الکتریکی مجهز به گرمکن، سقف ساخته شده از آلیاژهای آلی از دیگر امکانات شاسی بلند پژو 3008 هستند.
موتور و سیستم محرکه
پژو 3008 با دو پیشرانه بنزینی 1.6 لیتری توربوشارژ و 2 لیتری 4 سیلندر توربودیزل روانه بازار شده است. هر دوی این پیشرانه ها از یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک سود می برند.
پیشرانه بنزینی دارای 162 اسب بخار قدرت در 6 هزار دور در دقیقه و 240 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 1400 است. در پیشرانه دیزلی شاهد 178 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور در 2 هزار دور در دقیقه هستیم.
تنها به صورت محور جلو ساخته شده است و از 5 سطح مختلف رانندگی شامل مودهای عادی، برف، گل، شن و ماسه و ESP خاموش سود می برد تا انعطاف پذیری کاملی به خریداران بدهد.
بیشترین سرعت 205 کیلومتر بر ساعت با شتاب 9 ثانیه و مصرف سوخت 6 لیتر در 100 کیلومتر را به دست می دهد.
نکات منفی
با همه مزایا و جذابیت هایی که شاسی بلند پژو 3008 دارد؛ شاهد چندین نکته منفی در آن هستیم.
فناوری های به روز و شگفت انگیزی در این خودرو استفاده شده است ولی در مدل پایه و متوسط، قابلیت ترمز اتوماتیک در زمان های اضطراری (AEB) را ندارد. برای خودرویی که در سال 2017 معرفی شده است؛ این موضوع یک نکته منفی بزرگ است.
به نسبت کراس اوورهای بازار در این رده و کلاس، قیمت بیشتری دارد ولی گارانتی و خدمات پشتیبانی طولانی مذتی از پژو نمی گیرد. سه سال گارانتی برای یک خودرو نسبتا گران قیمت در بازار عملا یک سطح حداقلی است.
حرف آخر
پژو 3008 از آن دسته خودروهای کراس اوور یا شاسی بلند اندازه متوسط است که فقط باید با آن رانندگی کرده و لذت ببرید. چه زمانی که درون خودرو نشسته و دارید از طراحی کابین لذت می برید و چه زمانی که دارید از بیرون به آن نگاه می کنید؛ حس خوب همراه با شور و شوقی به دست خواهید آورد.
منبع: برترین ها