نگاهی به کاربرد پزشکی الفانتوپوس

به گزارش وبلاگ وردپرس، این گیاه در ویتنام به عنوان مدر در نظر گرفته شده و در هنگام زایمان تجویز می گردد. جوشانده مجموع قسمت های گیاه رفع کننده سرفه است و از آن برای درمان بیماری های ریوی و جرب استفاده می گردد.

نگاهی به کاربرد پزشکی الفانتوپوس

نویسندگان: کوهویی لینگ، چوا تانگ کیان، تان چای هون

مترجمان: دکتر حسین حسین زاده، دکتر محسن ایمن شهیدی، دکتر رامین رضایی

نام علمی (خانواده):

Elephantopus scaber L. (Compositae)

نام انگلیسی:

Elephants Foot, Turup Bumi, Tapak Sulaiman

نام فارسی:

الفانتوپوس

مشخصات:

Elephantopus scaber L. گیاهی گرمسیری است که می تواند تا ارتفاع 30-60 سانتی متر رشد کند. برگ ها یک تکه و بدون گوشوارک هستند و پس از رشد کامل، یک گرد خوشه تشکیل می دهند. این گیاه در ویتنام به عنوان مدر در نظر گرفته شده و در هنگام زایمان تجویز می گردد. جوشانده مجموع قسمت های گیاه رفع نماینده سرفه است و از آن برای درمان بیماری های ریوی و جرب استفاده می گردد. پهنه برگ، بیضی رو به پایین یا مستطیل با گوشه های گرد، کرک دار و بزرگ، به ابعاد 5-10 در 1/2-3 سانتی متر است. دمبرگ ها کوتاه، کرک دار و اغلب به صورت مجتمع در پایه ساقه هستند. گل ها کوچک و صورتی مایل به سفید هستند.

منشأ:

بومی افریقا، نواحی گرمسیری و معتدل آسیا و استرالیا.

ترکیبات شیمیایی:

مولفانتین، کرپیسید E، داکسی الفانتوپین، استیگماسترول، استیگماستریل، اسکابرتوپین، لوپئول و ترکیبات دیگر.

کاربرد در طب سنتی:

این گیاه در ویتنام به عنوان مدر در نظر گرفته شده و در هنگام زایمان تجویز می گردد. جوشانده مجموع قسمت های گیاه رفع نماینده سرفه است و از آن برای درمان بیماری های ریوی و جرب استفاده می گردد. در هند به عنوان مقوی، مسهل، ضد درد، تعریق آور و برای درمان التهاب کاربرد دارد. در فیلیپین، این گیاه را تب بر، مدر و ملین می دانند. در مالزی، از آن به عنوان داروی پیشگیری نماینده از بارداری، برای دفع کرم های روده ای، برای سرفه و بیماری های آمیزشی استفاده می گردد. در طب چینی، از آن برای درمان بیماری dumpheat که علائم آن شامل سوء هاضمه، تورم پا و از دست دادن اشتها می باشد، استفاده می گردد. در اندونزی، در موقع خروج ترشحات زرد رنگ از واژن، از این گیاه استفاده می گردد آن ها بعلاوه این گیاه را مدر و ملین می دانند و از آن برای رفع کردن بی ادراری و سوزاک، ترشحات واژینال، آنمی، تب، التهاب و به عنوان گندزدا استفاده می نمایند. جوشانده مجموع قسمت های گیاه برای آبسه، سرماخوردگی، اسهال خونی، ادم، التهاب معده و روده، سوزاک، آنفولانزا، گلودرد و مارگزیدگی استعمال می گردد. در میانمار، از جوشانده ساقه و برگ گیاه، در اختلالات قاعدگی استفاده می گردد. ریشه گیاه برای تب بچه ها، کورک، زخم های دام، به عنوان سقط آور، برای شکایت های ادراری، اسهال آمیبی و دیگر اختلالات گوارشی استفاده می گردد

بیشتر بخوانید: مواد غذایی ضد سرطان

آثار دارویی:

ضد باکتری، ضد سرطان / ضد نئوپلازی، ضد التهاب، ضد ویروس و محافظ کبد.

مسمومیت زایی:

ماده مولفانتین (molephantin) جدا شده از گیاه، اثر سمیت سلولی نشان داده است.

پی نوشت:

برای مشاهده پی نوشت های این کتاب به منبع مقاله مراجعه گردد.

منبع مقاله :

لینگ، کوهویی - تانگ کیان، چوا - چای هون، تان؛ (1392)، راهنمای گیاهان دارویی: مصور و با رویکرد علمی و دارویی، مترجمان: دکتر حسین حسین زاده - دکتر محسن ایمن شهیدی، دکتر رامین رضایی، مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "نگاهی به کاربرد پزشکی الفانتوپوس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به کاربرد پزشکی الفانتوپوس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید