هشدار تابش اشعه UV حتی در سایه ، آسیب های اشعه ماورای بنفش بر بدن ، این 4 ساعت در معرض نور خورشید قرار نگیرید

به گزارش وبلاگ وردپرس، مدیر برنامه بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت ضمن تاکید بر لزوم توجه به مقوله پیشگیری در عین حال در تشریح آثار مضر اشعه UV برای سلامت گفت: سرطان پوست، پیرپوستی زودرس، مسائل بینایی و ... از عوارض قرارگیری طولانی مدت در معرض این اشعه است.

هشدار تابش اشعه UV حتی در سایه ، آسیب های اشعه ماورای بنفش بر بدن ، این 4 ساعت در معرض نور خورشید قرار نگیرید

به گزارش وبلاگ وردپرس، مهندس علی گورانی با اشاره به ریشه دار بودن باورهای درمان محور در میان مردم و سهل انگاری در اقدامات پیشگیرانه، گفت: این درحالی است که اگر به موضوع پیشگیری اهمیت بیشتری داده گردد دیگر لازم نیست تا این حد درمان پررنگ گردد. علی رغم خود مردم، شرایط دیگری هم در شکلگیری نگاه درمان محور موثر بودند چراکه درمان ملموس تر و بسیار زود بازده تر از پیشگیری است؛ در حالی که بازدهی تغییر سبک زندگی، بلندمدت باشد. ضرورت دارد با آموزش علمی و مستمر نسبت به تغییر این باورها کوشش جدی گردد.

وی اضافه نمود: این درحالی است که نگاه جهان هم به مقوله سلامت تغییر نموده است و بزرگراه مهم تامین سلامت، پیشگیری است تا با سرمایه گذاری کمتر بر این بخش، از بروز حجم عظیمی از بیماری ها جلوگیری گردد. بنابر گزارش سازمان بهداشت جهانی بیش از 80 درصد بیماری ها ریشه محیطی دارند و این یعنی اگر سرمایه گذاری درستی بر بخش بهداشت صورت گیرد می توان تا 80 درصد بیماری ها را کاهش داد.

انواع طیف های تشعشعات نور خورشید

او با اشاره به اینکه یکی از عوامل محیطی موثر بر سلامت، تشعشعات است، شرح داد: تشعشعات انواع مختلف یون ساز و غیریون ساز دارد که اشعه ماوراءبنفش غیریون ساز است و در دسته تشعشعات طبیعی قرار می گیرد که از نور خورشید می آید و خود مشتمل بر سه طیف A، B، C است. طیف C پرخطر است و تقریبا به وسیله لایه ازن حذف می گردد، طیف B میزان بیشتری نسبت به طیف C به زمین می رسد و طیف A که کم انرژی تر است با طول موج بلندتر می تواند از لایه ازن عبور نموده و نه تنها به سطح زمین برسد بلکه از پوست موجودات هم عبور کند و در صورت مواجهه زیاد حتی مشکلاتی نظیر سرطان بدخیم پوست ایجاد کند.

سرطان پوست جزو 5 سرطان اول در کشور

مدیر برنامه بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت با بیان اینکه سرطان پوست جزو 5 سرطان اول در کشور است، توضیح داد: بیش از 85 درصد علت بروز سرطان پوست مرتبط با پرتوگیری از نور خورشید است. این موضوع بسیار پر اهمیت است به شکلی که سازمان بهداشت جهانی یکی از اهداف 17 گانه توسعه پایدار خود تا سال 2030 را کنترل خطر تشعشعات و آسیب های ناشی از نور خورشید قرار داده است. عمده علت بروز سرطان پوست را نیز به آفتاب گیری ناخواسته در زمان کودکی و نوجوانی نسبت می دهند.

او به شاخص دیگر سازمان بهداشت جهانی اشاره نمود و گفت: این سازمان اعلام می نماید که اگر هر نفر در طول زندگی خود 5 بار سابقه سوختگی پوست به علت نور آفتاب را در فکر دارد در ریسک بالای ابتلای به سرطان پوست خواهد بود.

آسیب های اشعه ماوراءبنفش بر بدن

وی با تاکید بر اینکه اشعه ماوراءبنفش تنها سبب بروز سرطان پوست نمی گردد و آسیب های دیگری هم در پی دارد، ادامه داد: پیرپوستی زودرس نیز عارضه دیگر اشعه ماوراءبنفش است. از سوی دگیر اشعه ماوراءبنفش می تواند به شدت به چشم آسیب برساند و سبب بروز آب مروارید و سرطان های چشمی گردد.

سامانه استاندارد بین المللی پرتوهای ماوراءبنفش

وی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی یک سامانه شاخص پرتوهای ماوراءبنفش (UVI) ایجاد نموده است، اظهار کرد: آزمایشات این سامانه در نیم کره شمالی زمین صورت گرفته است و هم اکنون این سامانه در اختیار همه افراد قرار گرفته است و افراد می توانند خود را از این خطر محافظت نمایند. شاخص پرتوهای ماوراءبنفش (UVI) یک استاندارد بین المللی است که عددی بین یک تا 11 دارد که در هر یک از این سطوح یازده گانه معین شده است که چقدر انرژی به ما تابیده می گردد و برای سالم و ایمن ماندن لازم است چه کارهایی انجام دهیم؛ به عنوان مثال اگر شاخص پرتوهای ماوراءبنفش (UVI) عدد 3 را نشان دهد اقدامات حفاظتی معینی دارد که با شاخص 9 فرق دارد؛ به شکلی که اگر شاخص پرتوهای ماورابنفش (UVI) عدد 11 را نشان دهد دیگر اعلام می گردد که افراد نباید از خانه خارج شوند.

تا حد امکان ساعات 11 تا 15 در معرض نور خورشید قرار نگیرید

گورانی با بیان اینکه اکنون سازمان هواشناسی اقدام به اعلام شاخص پرتوهای ماورابنفش (UVI) در کشور می نماید، توضیح داد: اما متاسفانه به علت آموزش پایین شاید خیلی از مردم از تعریف پرتوهای ماوراءبنفش و عوارض آن مطلع نیستند و این درحالی است که آموزش، بنیان تغییر رفتار است. شاخص پرتوهای ماوراءبنفش (UVI) در هر نقطه از کشور بسته به محل قرارگیری فرق دارد؛ اما می توان گفت در کشور ما هم بویژه در فصل تابستان کل اعداد طیف از یک تا 11 این شاخص مشاهده می گردد به شکلی اعلام می گردد افراد سعی نمایند ساعات بین 11 تا 15 تا حد امکان در معرض نور خورشید قرار نگیرند.

خطر تابش اشعه UV حتی در سایه

وی با اشاره به افزایش سفرها به شمال کشور در فصل تابستان، بیان نمود: زمانی که هوا ابری است افراد تصور می نمایند در کنار ساحل دیگر اشعه UV به آنها تابیده نمی گردد؛ درحالی که در شرایط ابری و حتی قرارگیری در سایه بیش از 50 درصدUV به بدن تابیده می گردد. سطح تابش UV به سطح محیط اطراف هم وابسته است؛ به این منظور که هرچه سطح صیقلی تر باشد بازتابش اشعه و مقدار پرتوگیری هم افزایش می یابد؛ مثلا اگر سطح اطرف سنگ ریزه باشد اشعه بیشتری تابیده می گردد؛ به همین علت اعلام می گردد در روزهای آفتابی کنار سواحل حداقل 140 درصد پرتوگیری UV داریم (100 درصد مستقیم و 40 درصد بازتابش از شن و ماسه ها) که به شکل مستقیم و از سطوح است. یا در مثال دیگر کوهنوردانی که در زمستان به کوه می روند تا 180 درصد پرتوگیری دارند که 100 درصد مستقیم و 80 درصد هم غیرمستقیم ناشی از بازگشت اشعه از دانه های برف است.

چگونه آسیب های ماوراءبنفش را به حداقل برسانیم؟

وی با تاکید بر اینکه پرتوهای ماوراءبنفش یکی از عوامل خطری است که مردم روزانه با آن سر و کار دارند، اظهار کرد: برای به حداقل رساندن این آسیب راهکارهای ساده وجود دارد. در این بین بعضی به موضوع دریافت ویتامین D از نور خورشید اشاره می نمایند که این فرایند در مدت زمان کوتاهی قابل دریافت است، ضمن اینکه ویتامین D عمدتا از مواد غذایی دریافت می گردد و اینکه برای دریافت این ویتامین مقابل نور خورشید قرار گیریم رفتار پرخطری است.

گورانی ادامه داد: تردد و قرارگیری در سایه، پوشیدن لباس های با فاکتور حفاظتی ماورابنفش (UPF) مناسب بویژه برای کسانی که قرار است زمان طولانی خارج از منزل باشند، لازم است. این فاکتور باید به گونه ای باشد که از نفوذ نور خورشید جلوگیری کند. از سوی دیگر برای قسمت های بدون پوشش بدن مانند سر، صورت، دست ها و... باید از کرم های ضدآفتاب استفاده گردد اما بازهم برترین کرم های ضدآفتاب بیش از 80 درصد محافظت نمی نماید و حتی نحوه و میزان کرم زدن نیز معین نماینده است تا حفاظ فیزیکی بر پوست ایجاد گردد. در صورتی که میزان کرم یا کیفیت آن مناسب نباشد حفاظت کمتر می گردد.

وی اضافه نمود: استفاده از عینک های آفتابی که این توانایی را داشته باشند که از ورود اشعه UV تا طیف 400 نانومتر جلوگیری کند مهم است که این هم مشکل بزرگی است چون عامه مردم شناخت خوبی از عینک ها ندارند. از طرفی استفاده از کلاه بویژه برای کسانی که در معرض نور خورشید کار می نمایند مانند کشاورزان و کارگران مزارع، لازم است. این کلاه باید 7 سانت لبه داشته باشد و صورت را پوشش دهد.

وی با اشاره به اینکه اشعه UV برای کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، خطرناک تر است، توضیح داد: به عنوان مثال کسانی که عمل پیوند اعضا داشته اند در برابر UV آسیب پذیرتر هستند. بعلاوه اشعه UV برای کسانی که به شکل ژنتیکی پوستشان کک و مک دارند و یا پوست روشنی دارند خطرناک تر است. به طور کلی در خصوص محافظت در برابر اشعه UV آموزش خود مراقبتی بسیار مهم است.

وی اضافه نمود: کسانی که بین 50 تا 100خال غیرعادی داشته باشند باید سریعا نسبت به سرطان شک نمایند و یکی از اصول خود مراقبتی این است که فرد مرتبا پوست خود را کنترل نمایند و به محض تماشا هر عارضه غیرعادی به پزشک مراجعه نمایند.

او نسبت به استفاده از دستگاه های برنزه نماینده بدن هشدار داد و تاکید نمود: این دستگاه ها به شدت خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند به همین علت سازمان بهداشت جهانی استفاده از این دستگاه ها را ممنوع اعلام نموده است؛ زیرا آسیب های جدی به بدن وارد می نماید؛ این درحالی است که آفتاب گرفتن عادی هم می تواند همین آسیب ها را ایجاد کند بویژه اینکه اگر ساعات 11 تا 15 عصر بتابد.

منبع: همشهری آنلاین

به "هشدار تابش اشعه UV حتی در سایه ، آسیب های اشعه ماورای بنفش بر بدن ، این 4 ساعت در معرض نور خورشید قرار نگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار تابش اشعه UV حتی در سایه ، آسیب های اشعه ماورای بنفش بر بدن ، این 4 ساعت در معرض نور خورشید قرار نگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید