گیاه بسفایج و فواید آن

به گزارش وبلاگ وردپرس، گیاه بسفایج از خواص دارویی و درمانی بسیار بالایی برخوردار است، بعلاوه استفاده از گیاه بسفایج برای سلامت بدن و درمان بعضی بیماری ها بسیار مناسب است.

گیاه بسفایج و فواید آن وقتی صحبت از سلامتی شما می گردد، طبیعت چیزهای زیادی برای ارائه دارد. اجداد ما مطمئنا مدتها قبل از ظهور طب مدرن چیزی در خصوص ارزش گیاهان و داروهای گیاهی می دانستند. ما در اینجا به استفاده از تعدادی از گیاهان با تمرکز سالم پرداخته ایم. بعضی از آنها شناخته شده و بعضی دیگر مبهم هستند. خانواده بسفایج ممکن است زیاد آشنا نباشند و بر سر زبان ها نیفتاده باشند؛ اما این نوع از گیاهان موارد بسیاری برای ارائه دارند. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در خصوص این گیاه و اینکه دقیقاً چه کارهایی برای سلامتی شما انجام می دهند؛ داشته باشید، پس به خواندن خواص گیاه داروئی بسفایج در این مطلب ادامه دهید.

حقایق کوتاه در خصوص گیاه بسفایجخانواده بسفایج ها به طور سنتی در پخت و پز و طب استفاده می شوند.

از ریزوم که طعم تلخی دارد، برای تهیه شیرینی مانند نگات (شیرینی بادامی) استفاده شده است.

ساپونینی به نام اوسلادین در این گیاه کشف شد. این ترکیب دارای شیرینی حدود 500 برابر بیشتر از قند است و مسئول طعم شیرین آن است.

این گیاه دارای خواص دارویی از جمله اقدامات آنتی اکسیدانی، ضدعفونی نماینده و تمیز نماینده به علت وجود داروهای مختلف فیتواکدیستروئیدی موجود در ریزوم است.

از ریزوم برای ساختن داروهای غالباً به صورت رنگ، عصاره مایع و جوشانده استفاده می گردد.

این گیاه به طور سنتی برای معالجه چندین بیماری از جمله نقرس، سل، سوء هاضمه و درد معده مورد استفاده قرار گرفته است.

زیستگاه این گیاهان:صخره ها، دیوارها و درختان و بعلاوه زمین، در انواع زیستگاه ها اما اکثرا در شرایط سایه ای مرطوب رشد می نمایند. این گیاه در بهار رشد میکند و در تابستان می رسد.

شکل ظاهری گیاه :گیاهی چند ساله دارای برگهای است که به قطعات کوچک تقسیم شده و بیضی مثلثی شکل به طول 25-20 سانتی متر و دارای دمبرگ دراز هستند. در قسمت قاعده برگ درازتر و درنوک برگ کوچکتر می شوند. ریشة این گیاه که بسفایج نامیده می گردد، ساقة زیرزمینی به رنگ خاکستری مایل به سیاه است که باریک و دارای گره های زیادی است. از هر گروه ریشکهای نازکی بیرون آمده و گیاه را در زمین مستقر می نماید. این گیاه از سرخسهاست یعنی از نهان زادان آوند دار است و بی گل می باشد.

قسمت های خوراکی بسفایج:ریشه بسیار شیرین، حاوی قند، تانن و روغن است. از این ماده به عنوان یک عامل شیرین نماینده استفاده می گردد. این ریشه در ابتدا بوی منحصر به فرد ، نسبتاً ناخوشایند و عطر و طعم شیرین دارد، اما می تواند به سرعت باعث تهوع گردد. ریشه حاوی 5/15٪ ساکاروز و 4.2٪ گلوکز است.

طبع گیاه بسفایجطبع آن گرم و خشک است و ضد بلغم و سودا می باشد.1

سلامتی تنفساعتقاد بر این است که بسفایج دارای خواص خلط آور است و این خاصیت آن را برای درمان طیف وسیعی از بیماری های تنفسی مفید ساخته است. برای درمان سرفه، زکام، برونشیت و احتقان می توان آن را به شکل چای نوشید. بسفایج غالباً با مارشمالو ترکیب می گردد، که یکی دیگر از مواد خلط آور طبیعی است.

سلامتی گوارشبسفایج بعلاوه ممکن است به تقویت سلامت دستگاه گوارش و تسکین تعدادی از شکایات متداول دستگاه گوارش یاری کند. اعتقاد بر این است که بسفایج فراوری صفرا را تحریک می نماید و ممکن است در درمان شرایطی مانند سوء هاضمه و بعلاوه تقویت اشتها مفید باشد. بسفایج بعلاوه ممکن است به عنوان یک ملین آرام و طبیعی عمل کند و اعتقاد بر این است که یک درمان طبیعی و طبیعی برای یبوست می باشد.

رفع رطوبت معدهبرای رفع رطوبت منجمده در معده یک مثقال گیاه بسفایج و هل قراب را بجوشانید و آبش را صبح ناشتا بنوشید.

دفع اخلاطبرای دفع اخلاط و تحلیل قولنج و نفخ شدید گیاه بسفایج را بجوشانید و با ماءالشعیر و یا آب و عسل مخلوط کرده و بنوشید.

رفع سرفهبرای رفع سرفه و تنگی نفس گیاه بسفایج ، ریشه شیرین بیان پوست گرفته و انیسونرا دم کنید و آب صاف کرده آن را بنوشید.

تحلیل باد و گاز بواسیربرای تحلیل باد و گاز بواسیر ، تسکین درد معده مزمن و درمان صرع مغز فلوس سائیده شده یا ترنجبین را در آب دم کرده گیاه بسفایج مخلوط کرده و بنوشید.

تباین گیاه بعلاوه به علت خاصیت ضد تب آن ممکن است به کاهش تب یاری کند. محققان دریافتند که عصاره بسفایج می تواند باعث کاهش تدریجی دمای رکتوم می گردد که چهار ساعت به طول انجامیده بود.

تسکین درد و روماتیسمبعلاوه بسفایج دارای خواص ضد درد در کاهش درد است و از آن به عنوان داروی طبیعی برای روماتیسم و آرتروز استفاده شده است. مطالغا اخیر نشان داد که موش هایی که عصاره بسفایج به آنها داده شد، به وسیله زمان واکنش بهبود یافتند.

درمان بواسیربرای درمان بواسیر دم کرده گیاه بسفایج و عناب را بنوشید.

سلامت پوستعلاوه بر کاربردهای داخلی آن، بسفایج می تواند بصورت موضعی برای درمان زخم های جزئی، بریدگی ها، گزش و خراش جزئی استفاده گردد. این گیاه دارای خواص ضد باکتریایی است که می تواند مانع از عفونت گردد و ضمناً می تواند به کاهش التهاب و سوزش و تسریع بهبود زخم نیز یاری کند. از این گیاه دارویی برای مقابله با شرایط التهابی شایع پوست مانند پسوریازیس و اگزما نیز بصورت موضعی استفاده شده است.2

موارد منع مصرفاین گیاه برای ریه مضر است به همین علت کسانی که بیماری های ریوی دارند حتما باید با پرسیاوشان مصرف گردد.

چون ساقط نماینده جنین است در زنان باردار اکیداً ممنوعیت مصرف دارد.

بهتر است در دوران شیردهی و بعلاوه در بچه ها زیر 6 سال مصرف نگردد.

شیوه استفادهجهت درمان بواسیر هر روز گیاه بسفایج را با عناب دم کنید و آب صاف کرده آن را بنوشید. براى افتادن دانه یا تکمه بواسیر بسیار مؤثر است.

گیاه بسفایج را با هل قراب از هرکدام یک مثقال بجوشانید و آبش را صبح ناشتا بنوشید رطوبت منجمده در معده را رفع مى سازد.

نوشیدن آب جوشانده گیاه بسفایج مخلوط با ماءالشعیر و یا آب و عسل براى تحلیل قولنج و نفخ شدید و دفع اخلاط بسیار نافع مى باشد.

گیاه بسفایج را با ریشه شیرین بیان پوست گرفته و انیسون دم کنید و آب صاف کرده آن را بنوشید. براى رفع سرفه و تنگى نفس نافع است.

اگر مغز فلوس سائیده شده یا ترنجبین را در آب دم کرده گیاه بسفایج مخلوط کرده و بنوشید. براى تحلیل باد و گاز بواسیر و تسکین درد معده مزمن و درمان صرع بسیار مجرب است.3

پی نوشت:

1.www.namnak.com

2.www.dingoland.ir

3.www.tabaye.ir

منبع: راسخون

به "گیاه بسفایج و فواید آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیاه بسفایج و فواید آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید