80 درصد اقتصاد تربت حیدریه وابسته به حوزه کشاورزی است

به گزارش وبلاگ وردپرس، مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه گفت: 80 درصد اقتصاد تربت حیدریه وابسته به حوزه کشاورزی و مشاغل مرتبط با آن است.

80 درصد اقتصاد تربت حیدریه وابسته به حوزه کشاورزی است

به گزارش وبلاگ وردپرس به نقل از ایسنا، محمدرضا عباس پور اظهار کرد: تربت حیدریه در استان خراسان رضوی با دارا بودن 15 هزار هکتار اراضی باغی و 21 هزار هکتار اراضی کشاورزی با 23 هزار نفر بهره بردار یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه زعفران، پسته، سیب زمینی و چغندرقند در استان محسوب می شود.

وی ادامه داد: هشت هزار و 800 هکتار از این اراضی زیر کشت زعفران است که میانگین تولید آن چهار کیلو زعفران در هر هکتار بوده و سالانه 40 تن زعفران برداشت می شود. امسال از آغاز طرح خرید حمایتی زعفران تاکنون پنج تن از این محصول تایید شده است.

وی بیان نمود: همچنین 2 هزار هکتار زیر کشت پسته است که سالانه 400 تن پسته خشک شامل 80 درصد پسته سفید، 10 درصد احمدآقایی و 10 درصد از ارقام دیگر برداشت می شود.

در ادامه مسئول زراعت جهاد کشاورزی تربت حیدریه نیز گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و کمبود آب، کشاورزان این منطقه با آموزش های لازم به سمت محصولات باغی و گلخانه ای سوق داده شده اند.

عبدالحمید حسنی اظهار کرد: محصولات کم آب طلب مانند سیب زمینی، جو، هندوانه بذری، زعفران و پسته در راستای مصرف بهینه آب و جلوگیری از هدر رفت این سرمایه ملی کاشته می شوند و جایگزین محصولات پرآب طلب شده اند.

وی با اشاره به اقدامات موثر در این زمینه اضافه کرد: توسعه آبیاری تحت فشار، ترویج آبیاری قطره ای، توسعه استخرهای ذخیره آب و لوله گذاری و توسعه کشاورزی حفاظتی از مهم ترین اقداماتی بوده که در این زمینه اجرا شده است.

حسنی بیان نمود: آبیاری به شیوه سنتی، اجرای عملیات کشاورزی با روش های قدیمی و کاشت محصولات با نیاز آبی بالا باعث هدر رفت آب شده که در سال های اخیر با حمایت دولت و وزارت جهاد کشاورزی برای کشاورزانی که برای اجرای شبکه نوین آبیاری و افزایش بهره وری آب اقدام کنند، سیاست های تشویقی و یارانه، در نظر گرفته شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "80 درصد اقتصاد تربت حیدریه وابسته به حوزه کشاورزی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "80 درصد اقتصاد تربت حیدریه وابسته به حوزه کشاورزی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید