افزایش کفایت سرمایه نهادهای مالی پشتوانه سهامداران است

به گزارش وبلاگ وردپرس، فدایی با بیان اینکه یک شرکت سبدگردان موافقت اصولی تاسیس صندوق اهرمی را گرفت، گفت: افزایش کفایت سرمایه نهادهای مالی پشتوانه سهامداران است.

افزایش کفایت سرمایه نهادهای مالی پشتوانه سهامداران است
به گزارش روابط عمومی بازار سرمایه (سنا)، میثم فدایی مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان نمود: هدف از اجرای ابلاغیه افزایش حداقل سرمایه، الزام نهادهای مالی در توسعه و استفاده از کفایت سرمایه متناسب با شرایط روز و همچنین بازارگردانی اوراق دولتی با هدف تضمین نقدشوندگی است؛ اقدامی که در جهت حفظ منافع سرمایه گذاران و بازارسرمایه قلمداد می شود.

به تازگی سازمان بورس ابلاغیه ای در راستای افزایش حداقل سرمایه نهادهای مالی منتشر کرد، بر اساس مصوبه مورخ 24 آبان ماه، هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، با توجه به تغییر شاخص قیمت ها طی سال های اخیر، ریسک ها، نیازمندی ها و منابع مورد نیاز کسب و کار و خرید فضای اداری در خصوص افزایش حداقل سرمایه نهادهای مالی تغییری اعمال کرد.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: از آنجا که سازمان بورس، متولی نظارت بر نهادهای مالی است و این نهادها با پول مردم سروکار دارند، اگر اختلافی در فعالیت این نوع نهادها ایجاد شود به طور قطع با تبعات زیادی روبرو خواهیم شد؛ از طرفی دیگر اگر سرمایه شرکت های سبدگردان کفاف فعالیت هایشان را ندهد، با مسائل و خطرات اخلاقی رو به رو خواهند شد؛ بنابراین این ابلاغیه در راستای حمایت از حقوق سرمایه گذاران منتشر شده است.

فدایی، با اشاره به مسائل افزایش سرمایه در حوزه نهادهای مالی گفت: در خصوص شرکت های تامین سرمایه معضلی که با آن روبرو هستیم این است که بازار بدهی وسعت زیادی پیدا کرده، اما هنوز شرکت های تامین سرمایه به این میزان نرسیده اند.

وی اضافه کرد: با توجه به این که کفایت سرمایه تامین سرمایه ها تکمیل شده است، این شرکت ها تمایل زیادی به انجام فعالیت های نو و بیشتر ندارند. براین اساس نیاز به افزایش حداقل سرمایه در این شرکت ها بیش از گذشته وجود دارد. نکته دیگر این که در شرایط کنونی دولت به انتشار اوراق بدهی بدون بازارگردان تشویق شده، موضوعی که بازار اوراق بدهی را به بازاری بدون بازارگردان تبدیل کرده است.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با ارائه آماری از نهادهای مالی بازارسرمایه گفت: در حال حاضر 8 هزار و 48 سبد در بازارسرمایه وجود دارد که در حدود 36 هزار و 650 میلیارد تومان ارزش دارند. شرکت های مشاور سرمایه گذاری و سبدگردانی به ارزش 132 همت (هزار میلیارد تومان) دارای صندوق سرمایه گذاری هستند که 24 درصد از کل صندوق های سرمایه گذاری را تشکیل می دهند.

فدایی با اشاره به حجم بالای فعالیت نهادهای مالی، سرویس دهی مناسب آن ها را نیازمند وجود سرمایه هایی برای پوشش این فعالیت ها دانست و اضافه کرد: از بین 267 صندوق اوراق بهادارِ فعال، 142 صندوق معادل 53 درصد از کل صندوق های سرمایه گذاری به شرکت های سبدگردان اختصاص دارد. از سویی دیگر در حوزه صندوق های سهامی از 54 همت صندوق سهامی، 25 و نیم همت؛ همچنین در صندوق های با درآمد ثابت از 396 همت، 90 همت؛ و نیز در صندوق های کالایی از 2 هزار و 900 همت، 1200 همت یعنی معادل 41 درصد از آنها به شرکت های مشاوره و سبدگردانی تعلق دارد.

وی شرح داد: در بازار سرمایه با 4 موضوع در حوزه سبدگردانی رو به رو هستیم و از این رو لازم است در این حوزه نیز افزایش حداقل سرمایه صورت پذیرد. نخست این که با توجه به تعداد زیاد مجوزهایی که داده شده، افزایش رقابت بین سبدگردان ها وجود دارد. این موضوع سبب شده تا حاشیه سود بسیاری از سبدگردان ها کاهش پیدا کند.

فدایی ادامه داد: به دلیل شرایط نامناسب بازار سرمایه طی یک سال گذشته، برخی از سبدگردان ها زیان ده شده اند و احتمال دارد شرایط بازار تداوم داشته باشد. همچنین، با بالارفتن هزینه نیروی انسانی به دلیل تعداد مجوزهایی که داده شده با کاهش نیروی انسانی متخصص در بازار رو به رو هستیم، این موضوع به افزایش حقوق و دستمزد نیروی انسانی منجر شده است.

وی اضافه کرد: با وجود تورم کشور هزینه های عمومی اداری سبدگردان ها افزایش پیدا کرده است و براین اساس اگر شرکت های سبدگردان بخواهند با سرمایه اندک مجوز فعالیت بگیرند و در آینده و برای پوشش ریسک های خود افزایش سرمایه بدهند با اختلافات سهامداری رو به رو می شوند.

فدایی تاکید کرد: با توجه به عوامل یاد شده بالا، برای این که یک سبدگردان بتواند فعالیت های خود را تداوم دهد، و با چنین مسائلی رو به رو نشود، سرمایه شرکت های سبدگردانی را به مقدار 10 میلیارد تومان افزایش دادیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "افزایش کفایت سرمایه نهادهای مالی پشتوانه سهامداران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش کفایت سرمایه نهادهای مالی پشتوانه سهامداران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید