انتقاد از تصمیم مالی دولت رئیسی؛ این کار طغیان ایجاد می نماید

به گزارش وبلاگ وردپرس، روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: لایحه بودجه 1401 که اکنون در انتظار آنالیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، ایراد های زیادی دارد که انتظار می رود با تشریک مساعی دولت و مجلس رفع شوند و به یک بودجه مناسب برای کشور در شرایط خاص این مقطع تبدیل گردد.

انتقاد از تصمیم مالی دولت رئیسی؛ این کار طغیان ایجاد می نماید

حرف اصلی دولت سیزدهم برای توجیه لایحه بودجه کل کشور در سال 1401 اینست که این بودجه بتواند زمینه خنثی کردن تحریم ها را فراهم نماید. برای تحقق این هدف، در لایحه بودجه 1401 حذف ارز 4200 تومانی و مالیات بر دارائی گنجانده شده که اقدامی غیرکارشناسانه و حتی بسیار خطرناک است. این قبیل اقدامات مستقیماً بر معیشت مردم اثر منفی می گذارند و سفره کوچک اقشار فقیر را کوچک تر می نمایند.

نویسندگان بودجه 1401 برای توجیه حذف ارز ترجیحی، سخن از یارانه ای تازه تحت عنوان کارت اعتباری به میان می آورند، تجربه ای که در طول دو دهه گذشته با پرداخت انواع یارانه هاعدم کارائی و حتی فسادزا بودن آن به اثبات رسیده است.

به نظر می رسد گروه مالی دولت سیزدهم، از تجربه تلخ پرداخت یارانه در سال های گذشته و عوارض منفی آن از تبعیض گرفته تا تورم زائی و همینطور زیان های مستمر اقشار ضعیف جامعه از کاهش ارزش پول ملی غفلت نموده اند. احتمال دیگر اینست که، چون بودجه نویسان، خودشان از اقشار ضعیف نیستند، با مسائل این اقشار آشنائی ندارند و بدون آنکه به عوارض منفی این قبیل تصمیمات توجه داشته باشند به سوی چنین طرح هائی کشیده می شوند.

مالیات گرفتن از دارائی ها با این فرمان که در لایحه بودجه 1401 در نظر گرفته شده اگر اجرائی گردد، علاوه بر اینکه نوعی بدعت در اخذ مالیات است، مسائل زیادی برای عموم مردم به وجود خواهد آورد که چه بسا به یک انفجار اجتماعی بزرگ و غیرقابل کنترل منجر گردد.

مالیات را از عایدی می گیرند نه از دارائی. اگر سازوکاری وجود داشته باشد که جمع آوری دارائی با پرداخت مالیات همراه باشد، اقدامی منطقی است. این، روشی است که در دنیا امروز مرسوم است و در ایران ما تا به امروز به صورت ناقص اجرا شده است. اجرای صحیح و کامل این روش، می تواند عایدی مالیاتی دولت را حتی به همان اندازه افزایش 61 درصدی پیش بینی شده در لایحه بودجه 1401 محقق سازد، ولی گرفتن مالیات از دارائی موجود، نه منطقی است و نه ممکن.

کارمندی را در نظر بگیرید که با زحمت زیاد در سال های قبل از بی ارزش شدن پول ملی با قناعت و به صورت اقساطی خانه ای خریده و حالا در اثر سقوط پول ملی همان خانه 20 میلیارد تومان قیمت گذاری می گردد و صاحبخانه با حقوق کارمندی یا بازنشستگی با قناعت، روزگار می گذراند. شما چگونه می خواهید از خانه این کارمند مالیات بگیرید؟ او این مالیات را از کجا بیاورد؟ ماندازه مالیاتی را مگر نمی شناسید که به استدلال ها و آه و ناله های افرادی که واقعاً نمی توانند چنین مالیات هائی را پرداخت نمایند اصولاً توجه نمی نمایند؟ آیا می دانید چنین روشی در گرفتن مالیات، چه طغیانی را در جامعه به راه می اندازد؟

روشن است که این روش ها به جای آنکه تحریم ها را خنثی نمایند، به خنثی سازی مردم منجر خواهند شد. دولت چرا برای شهرداری ها بودجه در نظر گرفته است؟ چرا می خواهد به دستگاه های آویزان و بی خاصیت بودجه بدهد؟ این بودجه ها را حذف کنید تا مجبور نشوید ارز ترجیحی را حذف کنید و یا از دارائی مردم مالیات بگیرید. نمایندگان مجلس برای تصحیح لایحه بودجه 1401 وظیفه ای سنگین برعهده دارند.

منبع: فرارو

به "انتقاد از تصمیم مالی دولت رئیسی؛ این کار طغیان ایجاد می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد از تصمیم مالی دولت رئیسی؛ این کار طغیان ایجاد می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید