اگر می خواهید سازه ای بی دردسر بسازید به ساندویچ پانل احتیاج دارید ، پانل تونیکس

به گزارش وبلاگ وردپرس، همان طور که از عنوان این مقاله پیداست، در این مطلب قرار است راجع به ساخت وساز صحبت کنیم؛ اما نه هر ساخت وسازی بلکه ساخت وساز با مصالحی همانند ساندویچ پانل. اگر با این مصالح آشنایی نداشته باشید حتماً از خود می پرسید که چه نام عجیبی برای آن انتخاب شده است؛ اما علت آن این است که شکل ظاهری و ساختار این مصالح کاملاً شبیه به ساندویچ بوده و با این ساختار ساده بسیاری از مسائل ساخت وساز را برای سازندگان، کارفرمایان و پیمانکاران حل نموده است.

اگر می خواهید سازه ای بی دردسر بسازید به ساندویچ پانل احتیاج دارید ، پانل تونیکس

ساندویچ پنل یا ساندویچ پانل راه حلی بود که در دهه 1930 برای مقابله با شرایط آب وهوایی سخت و سرما به وجود آمد و در سال 1970 بود که اولین مدل ها به بازار عرضه شد. پس با این سابقه و رزومه ای که ساندویچ پنل ها دارند در میان انبوه مواد و مصالح ساختمانی نوظهور یا غریبه نیستند. این مصالح در اوایل دهه 1370 هم وارد بازار ایران شد، در عرصه ساخت وساز خودنمایی کرد و گوی رقابت را از رقبای قدیمی خود ربایید.

قطعاً می دانید در هر زمینه ای کیفیت و کارآمد بودن محصول حرف اول را می زند بعضی مواقع محصولات جدیدتر به مقدار محصولات قدیمی کارایی و کیفیت ندارند؛ اما ساندویچ پانل این گونه است در حقیقت ساندویچ پانل باهدف برطرف نواقص مصالح ساختمانی سنتی روی کار آمده است.

برای مثال ساندویچ پانل ها در برابر عوامل و شرایط نابسامان و غیرمترقبه بیرونی مقاومت بسیار بالایی دارند، نه تنها مقاومت بالایی دارند؛ بلکه سبب حفظ و پایداری شرایط داخلی سازه نیز می شوند. اگر بخواهیم وارد جزئیات ساندویچ پانل شویم و به مزایای این نوع مصالح ساختمانی پیش ساخته اشاره کنیم باید در ابتدا ساختار و بیس آن را توضیح دهیم.

ساندویچ پانل صد گام جلوتر از مصالح سنتی

ساندویچ پنل ها از سه لایه تشکیل شدند، لایه وسط یک لایه فوم عایق است که به دولایه ورق فلزی از دو طرف چسبیده است. همین؟ حتماً از خود می پرسید از این ساختار ساده آن قدر تعریف و تمجید می کنی؟

عجله نکنید هنوز تمام نشده. همین ساختار ساده ساندویچ پانل ها یکپارچه و سبک بوده در نتیجه حمل ونقل و نصب بسیار راحتی دارد. گذشته از آن ساندویچ پانل به واسطه داشتن یک لایه فوم عایق در بین دولایه ورق فلزی در برابر انتقال حرارت، برودت و انرژی بسیار مقاوم است؛ این مسئله در بسیاری از سازه ها و ساختمان ها مانند سردخانه ، کوره یا اتاق تمیز بسیار حائز اهمیت است.

ساندویچ پانل، یک سازه سبک با مقاومتی همانند بتن

علاوه بر این سرعت ساخت وساز با ساندویچ پنل ها بسیار بالاست به گونه ای که شما یک سوله 1000 متری را در بازه زمانی 2 الی 2.5 ماه می توانید احداث کنید؛ اما همین سازه را با استفاده از مصالحی همانند سیمان و آجر حداقل باید در یک بازه زمانی 6ماهه سازه خود را احداث کنید.

علاوه بر این ساندویچ پانل ها به علت داشتن وزن سبک در برابر زلزله نیز مقاومت بالایی دارند و در صورت سقوط خسارات کمتری نسبت به مصالحی همانند آجر بر جای می گذارند. اما نوع مواد اولیه ای که در ساختار ساندویچ پنل ها به کاررفته نیز هرکدام ویژگی خاصی دارد که برای یک نوع کاربری مناسب است.

به عنوان مثال ورق به کاررفته در ساختار ساندویچ پنل ها تنها از 3 نوع ورق گالوانیزه، آلوزینک و یا آلومینیوم است. ورق گالوانیزه در همان ورق آهنی با روکشی از عنصر روی است که در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد. ورق آلوزینک یک ورق آهنی با روکشی از عنصر روی و آلومینیوم است که این نوع ورق بیشتر برای مکان هایی با رطوبت بالا مورداستفاده قرار می گیرد چرا که در برابر رطوبت، خراشیدگی و پوسیدگی مقاومت بسیار بالایی دارد.

نوبتی هم باشد نوبت فوم به کاررفته در ساندویچ پانل هاست. به صورت کلی 4 نوع فوم در ساندویچ پانل ها مورداستفاده قرار می گیرد البته تنوع فوم های ساندویچ پنل بیشتر از این است؛ اما در بازار ایران این تعداد محدود است. فوم های به کاررفته شامل فوم پلی استایرن، فوم پلی اورتان، xps و فوم پشم سنگ است که باز هم هرکدام از این فوم ها خصوصیت منحصربه فردی دارند. مثلاً فوم پلی استایرن یا همان یونولیت یک فوم بسیار سبک بوده که در برابر صوت عملکرد بسیار خوبی دارد؛ اما در برابر حرارت و رطوبت عایق چندان خوبی نیست. فوم xps نیز یک فوم منسجم تر نسبت به یونولیت بوده و عایق بهتری در برابر حرارت است. اما فوم پشم سنگ بالاترین مقاومت را در برابر آتش سوزی دارد به گونه ای که تا دمای 750 درجه سانتی گراد را به خوبی تحمل می نماید. بعد از فوم پشم سنگ، فوم پلی اورتان بالاترین مقاومت را در برابر انتقال حرارت و رطوبت دارد.

باتوجه به این تفاسیر استفاده از ساندویچ پانل ده ها مزیت نسبت به استفاده از مصالح ساختمانی سنتی دارد.

تا به اینجا با مزایا و ساختار ساندویچ پانل ها آشنا شدید؛ اما ساندویچ پانل ها به صورت کلی در دودسته ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی طراحی و فراوری می شوند. علاوه بر این از آن جایی که ساندویچ پانل ها به تنهایی به عنوان عضو باربر ساختمان به کار نمی روند شما برای احداث یک سازه با ساندویچ پانل احتیاج به زیرسازی و شاسی کشی با استفاده از تیرآهن، قوطی و انواع پروفیل دارید.

ضمن اینکه برای نصب ساندویچ پانل ها به متعلقاتی همانند آبرو، فلاشینگ، پیچ، فیتر احتیاج دارید که باید آن ها را به صورت جداگانه تهیه کنید.

اما شما برای تهیه ساندویچ پانل باید به یکسری مشخصات فنی ساندویچ پانل اشراف داشته باشید. مثلا عرض ساندویچ پانل ها به صورت ثابت بوده و هر شرکت فراوری کننده ای با توجه به دستگاه هایی که در اختیار دارد یک متراژ ثابت را برای عرض مفید و غیر مفید ساندویچ پانل ها در نظر می گیرد. برای مثال ساندویچ پانل تونیکس با عرض مفید 1 متر و عرض غیر مفید 1.7 فراوری می گردد.

ضخامت ساندویچ پانل ها نیز برای ساندویچ پانل های دیواری و سقفی متفاوت خواهد بود. ساندویچ پانل های دیواری معمولا با ضخامت 2 الی 15 سانتی متر و ساندویچ پنل های سقفی با ضخامت 4، 6 و 8 سانتی متر فراوری می شوند. البته ناگفته نماند که ورق به کار رفته در ساندویچ پانل ها نیز ضخامتی بین 0.4 تا 0.7 میلی متر دارد.

فاکتور مهم دیگر در خصوص مشخصات فنی ساندویچ پنل ها مقدار چگالی یا همان دانسیته فوم است. دانسیته فوم پلی اورتان بین 35 تا 40 کیلوگرم بر متر مکعب است یعنی مقدار جرم به حجم فوم در هر متر مکعب 40 کیلوگرم است. به عبارتی فومی با دانسیته 40 کیلوگرم نسبت به فومی با دانسیته 35 کیلوگرم از انسجام و تراکم بیشتری برخوردار است.

به همین ترتیب دانسیته فوم XPS معادل 15 کیلوگرم و دانسیته پشم سنگ 120 کیلوگرم بر متر مکعب است.

کاربرد ساندویچ پانل

با وجود این همه مزیت نتیجه می گیریم که از ساندویچ پانل در بسیاری از سازه ها استفاده می گردد که باید بگویم دقیقا همین طور است. در ادامه قصد داریم درباره به چند نمونه از کاربرد ساندویچ پانل اشاره کنیم. از ساندویچ پانل معمولا در ساخت سازه های زیر استفاده می گردد:

  • انواع سوله
  • انواع کانکس
  • اتاق حمل بار یخچالی
  • اتاق تمیز
  • سردخانه
  • سازه های chp

حال هر کدام از موارد نام برده شده خود به زیر مجموعه های مختلفی تقسیم بندی می گردد برای مثال سازه ای مثل کانکس بالای 10 نوع کاربری مختلف دارد.

پس با توجه به عنوان مقاله نتیجه می گیریم که ساخت و ساز با ساندویچ پانل دردسرهای ساخت با مصالح ساختمانی سنتی را ندارد و شما در این فرایند احتیاج به نیروی انسانی زیاد برای حمل و نقل و نصب ندارید. ضمن اینکه در ساخت و ساز با ساندویچ پانل، دردسرهای فراوری نخاله و ضایعات را نیز نخواهید داشت.

پانل تونیکس

شما می توانید پیش از خرید ساندویچ پانل موردنظر خود، نمونه ای از ساندویچ پانل را به مرکز پژوهش متالورژی رازی بفرستید در این مرکز خدمات مهندسی مواد بر روی فلزات، پلیمرها، سرامیک ها، مواد نانو و… صورت می گیرد. بعلاوه در این مرکز به آنالیز علل تخریب و شکست قطعات صنعتی، مشخص طول عمر به جای مانده، آنالیز علل خوردگی، آزمون پژوهشی عملکرد قطعات و اجزای متشکله مکانیزم های صنعتی نیز می پردازند. اما در این آزمایشگاه چه چیزی آنالیز می گردد؟

  • مقدار مقاومت فشاری ساندویچ پانل ها
  • مقدار مقاومت کششی پانل ها به منظور ارزیابی کیفیت چسبندگی فوم به ورق رویی و زیرین
  • تست های مشخص ضریب انتقال حرارت فوم
  • تست شعله
  • تست های کنترل کیفی مثل مشخص عدد هیدروکسیل پلی ال، مقدار آب موجود در پلی ال که در فوم پلی اورتان وجود دارد، مشخص دانسیته پلی ال و ایزوسیانات و مشخص درصد ncoموجود در ایزوسیانات

ساندویچ پانل تونیکس یکی از برترین برندهای فراوریکننده ساندویچ پانل در بازار ایران است که ساندویچ پانل های خود را با استفاده از فوم فولکسر ترکیه فراوری می نماید و بر روی محصولات خود 5 سال ضمانت ارائه می نماید. اگر قصد خرید ساندویچ پانل دارید و یا در خصوص مشخصات فنی ساندویچ پانل ها و نصب ساندویچ پانل ها سؤالی دارید می توانید به وسیله راه های ارتباطی موجود در سایت پانل تونیکس با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل نمایید.

منبع: فوت و فن

به "اگر می خواهید سازه ای بی دردسر بسازید به ساندویچ پانل احتیاج دارید ، پانل تونیکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر می خواهید سازه ای بی دردسر بسازید به ساندویچ پانل احتیاج دارید ، پانل تونیکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید