این اعتیاد ممنوعه نیست! خواهشاً معتاد شوید!

به گزارش وبلاگ وردپرس، چه عاشق شوید و چه معتاد، حتماً باید منتظر عواقبش باشید. البته یک سری از اعتیادها نه تنها کشنده نیستند بلکه خیلی هم سالم و مفیدند. منتها در کشور ایران خیلی باب نیست و اگر کسی را پیدا کردید که چنین اعتیاد پیدا کرده، حتماً سلام ما را به او برسانید.

این اعتیاد ممنوعه نیست! خواهشاً معتاد شوید!

و این اعتیاد چیزی نیست جز اعتیاد به کتاب و مطالعه! تعجب کردید نه؟ این روزها خیلی کم پیش می آید دور و اطرافمان کسی را پیدا کنیم که کتاب در دست داشته و در حال خواندن باشد. بیشترِ دستگاه های الکترونیکی مانند تلفن همراه هوشمند و تبلت هستند که نه جایی برای کتاب ها باقی نمی گذارند نه زمانی برای مطالعه. البته بعضی ها هم هستند که اصولاً با مطالعه کردن و کتاب خواندن مشکل دارند. برای این دسته از افراد می خواهیم راهکارهایی ارائه دهیم که از مطالعه کردن لذت ببرند و این کار برایشان به منزله یک تفریح سالم باشد. مهم نیست که این مطالعه برای امتحانات مدرسه در دوران تحصیل است، آزمون رانندگی است یا مطالعه برای آزمون استخدامی. در هر حال، امیدواریم با خواندن این مقاله بتوانید به هر دلیلی که مطالعه می کنید عاشق مطالعه کردن شوید و حتی توصیه می کنیم تا سر حد اعتیاد هم پیش بروید. نترسید! کسی به شما خورده نمی گیرد و ناراحت نمی شود! اعتیاد شما ممنوعه نیست و کاملاً سالم است.

قسمت اول

خودتان را برای کِیف کردن آماده کنید

1- به فروشگاه لوازم التحریر سر بزنید. برای خودتان دفترهای بزرگ و مجذوب کنندهی بخرید که جملات یا نقل قول های زیبا و ساده در مورد زندگی روی آنها نوشته شده است، اتوماتیک رنگی بخرید، ماژیک شبرنگ بخرید، کاغذهای یادداشت برچسب دار بخرید.، استیکر بخرید، و از خرید هر چیز دیگری که برای مطالعه نیاز دارید دریغ نکنید. این یک عامل محرک برای بالا رفتن انگیزه شماست.

2- اتاقتان را مرتب کنید! از آن دسته افرادی هستید که اگر اتاقتان نامرتب باشد احتمالاً میل به مطالعه ندارید. درست است؟ خب، همین امر موجب حواسپرتی شما می شود. اتاقتان را تمیز کنید و میز کار و قفسه هایی که وسایل مطالعه شما روی آن است را مرتب کنید.

3- میزتان را در جای درست و مناسب قرار دهید. اگر سادگی را دوست دارید، چیزهای غیر ضروری را از روی میزتان بردارید. اگر دنبال جاهای دنج و ساده هستید، میزتان را با محتوایتان سامان دهید. مثلا، یک تخته نصب کنید و روی آن یادداشت های خود را بچسبانید.

4- کامپیوتر را خاموش کنید. یا تبلت، موبایل. اینترنت را هم به کل فراموش کنید. اگر بیش از مقدار آنلاین هستید، حساب های کاربری خود را حذف کنید. روی زندگی آینده خود و برنامه ها و رویاهایتان متمرکز شوید.

5- موسیقی را چاشنی مطالعه کنید. یک فهرست از آهنگ هایی که متن ندارند درست کنید؛ چیزهایی مثل الکترونیک/تکنو، کلاسیک/جاز و دیگر آلات موسیقی. بدون درست کردن فهرست پخش، سراغ مطالعه نروید چون گاهی لازم است آهنگ ها را عوض کنید یا بخواهید بعد از تمام شدن یک آهنگ، یک آهنگ مناسب دیگر پیدا کنید. موسیقی برای همه نیست. اگر این هم حواستان را پرت می کند، کلاً بی خیال موسیقی شوید.

قسمت دوم

عاشق زمان مطالعه شوید

1- برای خودتان یاد بگیرید نه برای امتحان. بیشتر دانش آموزان یا دانشجویان فکر می کنند مجبورند یاد بگیرند و الا از کار خبری نیست. یادتان باشد که این اولین اشتباه است. عاشق چیزهایی شود که در مدرسه یاد گرفتید. مثل گذشته، خیلی جالب می شود بدون فکر کردن به امتحان، به حرف معلمتان گوش دهید.

2- از موضوع متنفر نباشید. اگر ببینید مطلبی کسل کننده، سخت یا بی ربط است به راحتی از آن متنفر می شوید. با این حال، هر سوژه ای در انتظار کشف شدن است، لایه های بسیار زیادی دارد که باید باز شوند و اگر سعی نکنید این لایه ها را شخم بزنید و در آنها کندوکاو کنید، هرگز متوجه نخواهید شد که در قلب کتاب چه چیزی نهفته است و چقدر می تواند برای شما جالب و چالش برانگیز باشد. امتحان کنید، ضرر ندارد. هدفتان این باشد که جنبه مجذوب کننده و فریبنده هر سوژه را کشف کنید.

3- به فوایدی بیندیشید که در پس درک سودمند عاید شما می شود. شما انتخاب های زیادی برای زندگی و چیزی که دنبال می کنید دارید، ممکن است بالاترین رتبه کلاس را داشته باشید، چیزهای بیشتری بدانید و نسبت به زمانی که مطالعه نمی کردید درک و شناخت بهتری از دنیای پیرامون داشته باشید. هر بخش از یادگیری روی بخش قبلی چیده شده و شبیه یک پازل بزرگ کم کم شکل می گیرد و کامل می شود.

4- از اتوماتیکهای رنگی و استیکرها بهره ببرید. یادداشت های مهم روی کاغذهای چسبان بنویسید و آنها را روی دفترچه بچسبانید. روی یادداشت هایتان استیکرهای مرتبط بچسباند. رنگ ها به ما کمک می کند تا یادتان بماند و استفاده از آنها نیز خیلی سرگرم کننده است.

5- هنگام مطالعه، تنقلات و آبمیوه بخورید.

6- زمان مطالعه را سهیم شوید. اگر فکر می کنید مفید است و انگیزه می گیرید، می توانید با یکی از دوستانتان مطالعه کنید تا علاوه بر ترغیب شدن، کسی در کنارتان باشد و همیشه شما را حمایت کند. با این حال، اگر دوستان حواس شما را بیشتر پرت می کنند، یاد بگیرید بین زمان مطالعه و اوقات فراغت تمایز قایل شوید و این دو را به خوبی ساماندهی کنید.

7- هر از گاهی به خود جایزه بدهید. وقتی در حال تجربه یک ماراتن مطالعه هستید و می خواهید رکورد خودتان را بزنید، جایزه دادن اهمیت ویژه ای دارد؛ مثلاً قبل از امتحان یا وقتی تکالیفتان سر وقت تمام شد به خودتان جایزه دهید. حتی می توانید دو جایزه بدهید: یکی موقع یادگیری و قبول شدن و دیگری برای تعهد به قولی که به خودتان دادید.

جایزه یا پاداش می تواند شامل تماشای فیلم یا یک برنامه تلویزیونی، رفتن به پاساژ با دوستان، گردش با دوستان، تفریح و وقت گذرانی با حیوان خانگی تان و چیزهایی از این قبیل باشد. حتماً لازم نیست برای خرید یک چیز گران قیمت هزینه کنید.

8- کِیف کنید! مجبور نیستید یادگیری را از تفریح جدا کنید. نه، لازم هم نیست تماشای فیلم علمی-تخیلی را همه تفریح خود کنید. فقط هر روز سعی کند از یادگیری خود در زندگی روزمره تان بهره ببرید. نام یک گل را یاد بگیرید، در مورد تاریخ یک محل یا میراث فرهنگی اطلاعات کسب کنید. یادگیری همه جا هست!

نکات مهم:

اتاق و میز مطالعه را تمیز و مرتب کنید.

می توانید تصاویری در دفتر خود بکشید که موضوعی را شرح می دهد. مثلاً آناتومی بدن انسان را طراحی کنید و سیستم ها و اندام های مختلف را شرح دهید.

مطالعه با نور سفید خیلی بهتر از نور زرد است.

چراغ مطالعه مناسبی برای میز خود انتخاب کنید.

کمی تمرینات کششی یا ورزش های سبک برای شل کردن عضلات انجام دهید.

فلش کارت درست کنید و دوستان خود را بیازمایید.

به برنامه ها و رویاهای خود بیاندیشید و بر آنها متمرکز شوید.

مطالعه را به تعویق نیندازید.

میز مطالعه را پر از خرت و پِرت نکنید که حواستان پرت شود.

در کلاس به حرف های معلمتان گوش دهید. هر چیزی که سر کلاس یاد می گیرید، از مقدار چیزهایی که بیرون از کلاس باید یاد بگیرید کم می کند و شما می توانید از مطالب پایه و ابتدایی به چیزهای جالب و پیشرفته تر سوق پیدا کنید.

اینترنت موبایل یا وای-فای را خاموش کنید. اگر روشن بمانند، حواستان را پرت می کنند.

مطمئن شوید که سر کلاس هشیار و بیدار و آماده یادگیری هستید و چرت نمی زنید!

منبع: فوت و فن

به "این اعتیاد ممنوعه نیست! خواهشاً معتاد شوید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این اعتیاد ممنوعه نیست! خواهشاً معتاد شوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید