این موجودات سفید روی گیاهم چه هستند؟!

به گزارش وبلاگ وردپرس، یکی از رایج ترین آفات گیاهان خانگی و بیرونی، موجوداتی آرد آلود و پنبه مانند، دشمن جدی گیاهان ما، معرفی می کنم شپشک آرد آلود! چگونه از شر آنها خلاص شویم؟

این موجودات سفید روی گیاهم چه هستند؟!

آنها درست مانند یک گلوله پنبه دست و پا دار هستند! اما خسارتی که می توانند به گیاهان ما بزنند، جدی است. شپشک ها مانند دیگر دوستان شان، سفید بالک ها و سپر داران، به گیاهان و گل های زینتی بسیاری، از طریق خوردن شیره آنها و دعوت کردن بیماری های گیاهی، به گیاه خسارت می زنند. کشاورزانی که به کشاورزی ارگانیک روی آورده اند، از راه های ارگانیک و غیر شیمیایی با این آفات مبارزه می کنند.

قدم اول برای مبارزه با هر آفت یا بیماری، شناسایی دقیق و درست آن است.

شکل شپشک آرد آلود و خسارتی که به گیاه می زند

شپشک های آرد آلود حشرات کوچکی در حدود 3 میلی متر هستند اما ساختار بدنی، رنگ و اینکه همیشه به صورت گروهی دور هم جمع می شوند، تشخیص و دیدن آنها را روی گیاه آسان می کند. بیشتر شپشک های آرد آلود سفید هستند و انگار تار و پودی بدن شان را پوشانده است و باعث می شود ظاهری کرکی و مودار پیدا کنند. یکی از گونه های شپشک آرد آلود، که شما کمتر هم با آن سر و کار پیدا خواهید کرد، به رنگ صورتی - قهوه ای است.

این آفت ساختار دهانی خود را درون شاخ و برگ گیاه فرو می برد و شیره گیاهی را می مکد. برگ های آسیب دیده ظاهری چروکیده پیدا می کنند. شپشک بعد از مدتی شروع به تولید ساختاری تار عنکبوت مانند می کند و کیسه تخم هایش را در بین این تارها قرار می دهد.

شپشک همچنین باعث انتقال ویروس ها و بیماری های گیاهی، به گیاه تان می شود.

برنامه مدیریت آفات برای شپشک آرد آلود

شاید تا به حال نام حشرات پارازیتوئید (پارازیته کننده) به گوش تان نخورده باشد. این حشرات به طرق مختلف با آفات مبارزه می کنند. کشاندن این حشرات به داخل باغچه یا باغ تان می تواند تا حد زیادی شپشک و دیگر آفات را کنترل کند و از بین ببرد. یکی از این حشرات زنبورهای پارازیتوئید هستند. با کاشت گل هایی با شهدهای زیاد در باغچه تان این زنبورها را به باغچه بکشانید تا با آفات مبارزه کنند.

گونه هایی از خانواده سوسک ها هم این کار را انجام می دهند.

البته این روش بیشتر به درد کشاورزان تجاری و باغ داران می خورد!

اسپری ارگانیک برای مبارزه با شپشک آرد آلود

مانند بقیه آفات نرم تن، شپشک آرد آلود هم به اسپری صابون آفات حساس است. این اسپری را از فروشگاه های لوازم کشاورزی یا گلفروشی ها تهیه کنید و آن را مستقیما روی بدن شپشک بپاشید تا غشاهای سلولی بدن حشره را پاره کند و شپشک را بکشد. پس همانطور که فهمیدید، این اسپری برای جلوگیری از حمله آفت و پیشگیری از استقرار آن روی گیاه، کاری انجام نمی دهد!

بزرگ ترین مسئله ای که این صابون ها ایجاد می کنند این است که می توانند گیاه را بسوزانند و خود به آن خسارت وارد کنند! برای جلوگیری از این مشکل، گیاه را هنگام عصر و بعد از ظهر با این صابون سم پاشی کنید و صبح هنگام آن را با آب غبار پاشی کنید. و حواستان به این نکته هم باشد که درجه حرارت بالا و نور آفتاب، باعث شدید تر شدن صدمه صابون به گیاه می شود.

در خانه سم ارگانیک درست کنید!

شاید این بهترین گزینه برای افرادی است که هم نمی خواهند از سموم شیمیایی استفاده کنند و هم به فکر سلامت گیاه و محیط زیست هستند. با موادی ساده و دم دستی، سمی مهلک برای شپشک ها و شته ها درست کنید.

برای شروع یک حبه سیر و یک پیاز میانه را ریز خرد کنید. یک لیتر آب روی آنها بریزید، یک ساعت صبر کنید سپس 1 قاشق چای خوری فلفل قرمز و 1 قاشق غذا خوری صابون مایع به مخلوط اضافه کنید. حالا می توانید، بدون اینکه نگران آسیب رساندن به گیاهان تان باشید، آنها را با این سم ارگانیک سم پاشی کنید. این سم ارگانیک در صورت نگهداری در یخچال تا یک هفته خواص حشره کشی خود را حفظ می کند.

منبع: فوت و فن

به "این موجودات سفید روی گیاهم چه هستند؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این موجودات سفید روی گیاهم چه هستند؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید