2 مدل طرز تهیه آش دوغ قزوین سنتی با گوشت و بدون گوشت

به گزارش وبلاگ وردپرس، آش دوغ قزوین یکی دیگر از خوشمزه ترین انواع آش دوغ ایرانی است که در عین خوشمزگی، بسیار مقوی است. هر چند طرز تهیه آش دوغ قزوین بسیار ساده است، اما پیشنهاد می گردد اگر گذرتان به این شهر افتاد حتما یک کاسه آش دوغ اصیل در این شهر میل کنید و طعم واقعی آش دوغ قزوینی را بچشید. در این مقاله از در می توانید با طرز تهیه آش دوغ قزوینی و کالری آش دوغ قزوینی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص طرز تهیه آش دوغ قزوینی پاسخ خواهیم داد.

2 مدل طرز تهیه آش دوغ قزوین سنتی با گوشت و بدون گوشت

طرز تهیه آش دوغ قزوین

مدت زمان آماده سازی: 25 دقیقه

مدت زمان پخت: 90 دقیقه

کالری 100 گرم آش دوغ قزوین: 190 کالری

مواد لازم برای تهیه آش دوغ قزوینی

  • برنج: 1/5 لیوان فرانسوی دسته دار
  • نخود: 1 لیوان فرانسوی دسته دار
  • سبزی آش: 750 گرم
  • سیر داغ: 1/3 لیوان فرانسوی دسته دار
  • پیاز داغ: 1/2 لیوان فرانسوی دسته دار
  • نعناع داغ: 1/3 لیوان فرانسوی دسته دار
  • پودر آویشن: 1 قاشق مرباخوری
  • آب گوشت یا قلم: 2 لیوان فرانسوی دسته دار
  • ماست چکیده محلی: 1 کیلوگرم
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم
  • زردچوبه: 2 قاشق مرباخوری

مراحل طرز تهیه آش دوغ قزوین

آش دوغ قزوین که بعضی به آن آش ماست قزوینی هم می گویند، یک تفاوت بزرگ با سایر آش دوغ ها دارد و آن هم این است که دوغ به آش اضافه نمی گردد، بلکه بعد از پخت آش هر فرد به مقدار ای که دوست دارد ماست چکیده رقیق شده به آن اضافه می نماید.

از طرف دیگر استفاده از آب گوشت یا به همراه و فراوان نیز موجب می گردد طعم این آش به طرز شگفت انگیزی خوشمزه باشد. در ادامه می توانید با مراحل طرز تهیه آش دوغ قزوینی آشنا شوید.

مرحله اول؛ نیم پز کردن برنج

در اولین مرحله از طرز تهیه آش دوغ قزوین باید برنج را بشویید و به مدت 1 شب در آب بخیسانید. سپس برنج را همراه با آب در قابلمه بریزید و اجازه دهید برنج نیم پز گردد.

مرحله دوم؛ اضافه کردن آب گوشت و ادویه ها به برنج

بعد از این که برنج نیم پز شد، باید آب گوشت یا آب قلم را همراه با مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید. سپس شعله گاز را روی حرارت میانه تنظیم کنید و صبر کنید تا برنج شما کاملا بپزد و له گردد. می توانید در صورت تمایل ، ، و را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های زنجیره ای تهیه کنید.

مرحله سوم؛ اضافه کردن نخود با آش دوغ

نخود مهم ترین حبوبات در این سبک آش دوغ قزوینی است که در بیشتر شهرها نیز از آن استفاده می گردد. قبل از اضافه کردن نخود به آش دوغ باید آن را برای حدود 1 شبانه روز در آب بخیسانید و چندین بار آب آن را عوض کنید.

این کار هم به پخت سریع تر نخود یاری می نماید و هم موجب از بین رفتن نفخ آن می گردد. سپس نخود را با آب در یک قابلمه جداگانه بریزید تا نیم پز گردد. درنهایت آن را به قابلمه آش اضافه کنید.

در صورت تمایل می توانید را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های همیشه تخفیف بخرید.

مرحله چهارم؛ اضافه کردن سبزی به آش

در این مرحله از روش تهیه آش دوغ قزوین باید سبزی ها را به خوبی بشویید و به صورت نسبتا درشت خرد کنید و سپس داخل قابلمه آش بریزید. شعله گاز را کم کنید و صبر کنید تا سبزی با حرارت ملایم بپزد و به خوبی جا بیفتد. می توانید را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های بخرید.

مرحله پنجم؛ اضافه کردن سایر مواد به آش

در این مرحله از روش تهیه آش دوغ قزوین و بعد از اضافه کردن سبزی آش، باید پودر آویشن و پیاز داغ را به آش اضافه کنید. به خاطر داشته باشید که نیمی از پیاز داغ را برای تزیین روی آش نگه دارید. برای تهیه و و می توانید خرید خود را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های انجام دهید.

مرحله ششم؛ سرو کردن آش دوغ

بعد از این که آش دوغ آماده شد، آن را داخل ظرف مورد نظر بریزید. روی آش را با مقدار زیادی ماست چکیده، سیر داغ، پیاز داغ و نعناع داغ تزیین کنید. به جای مانده ماست محلی را با نمک ترکیب کنید و خوب با چنگال هم بزنید و کنار آش بگذارید. هر کسی موقع ریختن آش در کاسه می تواند به مقدار دلخواه ماست ترش به آن اضافه کند و بعد از ترکیب کردن آش آن را میل کند.

می توانید، و مثل پودر نعنا را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های تهیه کنید.

طرز تهیه آش دوغ قزوینی با گوشت قلقلی

مدت زمان آماده سازی: 30 دقیقه

مدت زمان پخت آش دوغ قزوین با گوشت: 120 دقیقه

مواد لازم برای تهیه آش دوغ قزوینی با گوشت قلقلی

  • نخود: 1/2 لیوان فرانسوی دسته دار
  • لوبیا: 1/2 لیوان فرانسوی دسته دار
  • عدس: 1/3 لیوان فرانسوی دسته دار
  • برنج: 1 لیوان فرانسوی دسته دار
  • پیاز داغ، سیر داغ و نعناع داغ: به مقدار لازم
  • سیر تازه: 1 بوته
  • گوشت چرخ نموده: به مقدار لازم
  • پیاز: 1 عدد
  • سبزی آش خرد شده: 1 لیوان فرانسوی دسته دار
  • دوغ یا ماست چکیده محلی: 1 کیلوگرم
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه آش دوغ قزوینی با حبوبات و گوشت

در یکی دیگر از سبک های متفاوت آش دوغ قزوینی که اتفاقا طعم بسیار لذیذی هم دارد، از ترکیب حبوبات و گوشت قلقلی استفاده می گردد. در ادامه می توانید با روش تهیه آش دوغ قزوینی با حبوبات و گوشت آشنا شوید.

مرحله اول؛ پختن حبوبات

در اولین مرحله از روش تهیه آش دوغ قزوین باید حبوبات را به صورت جداگانه برای 1 روز در آب بخیسانید و سپس در قابلمه های جدا بپزید. می توانید انواع مثل و را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های بخرید.

مرحله دوم؛ اضافه کردن پیاز و سیر و برنج به آش

در این مرحله باید حدود 6 قاشق پیاز داغ، مقداری سیر تازه خرد شده و سیر سرخ شده به قابلمه اضافه کنید. سپس همه حبوبات پخته شده را همراه با برنج و آب به آن اضافه کنید. شعله گاز را روشن کنید و اجازه دهید برنج کاملا بپزد و نرم گردد.

مرحله سوم؛ اضافه کردن سبزی و ادویه ها

بعد از این که برنج نرم و شل شد، سبزی آش را اضافه می کنیم و از این مرحله دائما آش را هم می زنیم تا برنج کاملا مثل له گردد. این مرحله حدود 1 ساعت طول می کشد.

مرحله چهارم؛ آماده کردن گوشت قلقلی

در این مرحله باید پیاز را رنده کنید و سپس با گوشت چرخ نموده و مقداری نمک و فلفل سیاه ترکیب کنید. گوشت را برای چند دقیقه ورز دهید. سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید. گوشت ها را به صورت قلقلی درست کنید و در روغن سرخ کنید.

می توانید و را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه های بخرید.

مرحله چهارم؛ آماده کردن آش

در آخرین مرحله از طرز تهیه آش دوغ قزوین به سبک سنتی باید نمک، فلفل و زردچوبه تفت داده شده را همراه با مقداری از قلقلی ها به آش اضافه کنید. کمی هم در آش بریزید. ماست چکیده ترش را با کمی آب و مقداری نمک ترکیب کنید.

سپس آش را در ظرف مورد نظرتان بریزید و ماست را در کنار آن سرو کنید. برای تزیین روی آش می توانید از به جای مانده گوشت قلقلی، پیاز داغ، سیر داغ و نعناع داغ همراه با ماست بهره ببرید.

نکات و فوت و فن های آش دوغ قزوینی

*در طرز تهیه آش دوغ قزوینی باید از سبزی هایی مثل تره، اسفناج، شوید و جعفری بهره ببرید.

*به خاطر داشته باشید که آش دوغ قزوینی باید غلیظ باشد، بنابراین زیاد به آش آب اضافه نکنید و اجازه دهید کاملا غلیظ گردد.

*در صورت تمایل می توانید از حبوباتی مثل لوبیا چیتی و عدس نیز در آش دوغ قزوینی بهره ببرید.

*مردم قزوین آش دوغ را در ماه رمضان و در وعده سحری و افطار نیز سرو می نمایند.

*مقدار پیاز داغ و سیر داغی که در آش دوغ قزوینی استفاده می گردد، کاملا سلیقه ای است، بنابراین می توانید بنا به سلیقه خودتان مقدار آن را کم یا زیاد کنید.

*برای تهیه آش دوغ قزوین باید ماست را کمی با آب رقیق کنید تا راحت تر با آش ترکیب گردد، اما به خاطر داشته باشید که ماست باید هنوز بافت سفتی داشته باشد.

*قبل از اضافه کردن دوغ به آش صبر کنید تا آش شما کمی خنک گردد. این کار از بریده شده دوغ در آش جلوگیری می نماید. را از بخرید، آنلاین، حضوری یا تلفنی.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش دوغ همدانی به چند روش

سوالات متداول

برترین دوغ برای تهیه آش دوغ قزوین چه دوغی است؟

برای تهیه این آش از ماست خیلی ترش یا خیلی شیرین استفاده نکنید. ماست مورد استفاده برای آش دوغ قزوینی باید تازه و کمی ترش و ملس باشد. سپس آن را با کمی آب رقیق کنید و کنار آش قرار دهید.

چه زمانی دوغ را به آش دوغ قزوینی اضافه کنیم؟

دوغ یا ماست رقیق شده آش دوغ قزوینی باید بعد از پخت غذا و زمانی که آش کمی سرد شد، به آن اضافه گردد.

منبع: افق کوروش

به "2 مدل طرز تهیه آش دوغ قزوین سنتی با گوشت و بدون گوشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 مدل طرز تهیه آش دوغ قزوین سنتی با گوشت و بدون گوشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید