با خواص چای موز و روش تهیه آن آشنا شوید

به گزارش وبلاگ وردپرس، موز میوه محبوب و پر مصرفی در دنیا محسوب می گردد. این میوه بسیار مغذی است، طعم شیرین و فوق العاده ای دارد و حتی به عنوان یک ماده اصلی در تهیه بسیاری از دسرها و غذاها نیز استفاده می شوند. جالب است بدانید که در بعضی از کشورها از موز یک چای آرامش بخش درست می نمایند. در این مقاله خواص و روش تهیه چای موز را آنالیز خواهیم کرد.

با خواص چای موز و روش تهیه آن آشنا شوید

چای موز چیست؟

چای موز از میوه موز تهیه می گردد که بومی استرالیا و مناطقی از اقیانوس آرام جنوبی است. رایج ترین گونه ها Musa balbisiana و Musa acuminata هستند و این گونه ها در سراسر دنیا فراوری می شوند که مهمترین آنها در کارائیب و بعلاوه آمریکای مرکزی و جنوبی است.

چای موز با استفاده از موز یا پوست موز تهیه می گردد اما به صورت چای پوست موز آماده نیز یافت می گردد که پوست آن هنگام تهیه این نوشیدنی بی نظیر روی آن به جای مانده است. پوست موز به طور معمول به عنوان زباله دور ریخته می گردد اما در واقع حاوی غلظت متراکمی از مواد مغذی از جمله پتاسیم و فیبر غذایی است. اگرچه بعید به نظر می رسد که مردم به طور کامل موز را بخورند و پوست آن را نیز دور نریزند اما چای با پوست موز در حال محبوب شدن و فراگیر شدن در دنیاست. بیشتر مزایای سلامتی از جمله پکتین، ویتامین B6، ویتامین B12، ویتامین C، پتاسیم، منگنز و منیزیم را داراست.1

ارزش غذایی چای موزاطلاعات دقیقی در خصوص ارزش غذایی چای موز در دسترس نیست. با این وجود از آنجا که این نوشیدنی از موز و آب تهیه می گردد، به احتمال زیاد حاوی بعضی از مواد مغذی محلول در آب است که در موز وجود دارد. این مواد مغذی عبارتند از:

ویتامین B6

پتاسیم

منیزیم

منگنز

مس

از آنجا که بیشتر افراد پس از دم کردن این چای موز داخل آن را کنار می گذارند، این نوشیدنی حاوی کالری زیادی نیست. اگر چه جوشاندن موز باعث آزاد شدن بعضی از مواد مغذی مانند ویتامین B6 و پتاسیم در آب می گردد، اما نباید انتظار داشته باشید که چای موز مانند خود موز حاوی مواد مغذی باشد. هر چه زمان جوشاندن موز در آب بیشتر باشد؛ غلظت مواد مغذی موجود در چای نیز بیشتر می گردد.2

خواص چای موزدر طب عامه، نوشیدن چای موز برای افرادی که از انواع مختلفی از بیماری ها از جمله بی خوابی، افسردگی، اضطراب مزمن، سیستم ایمنی ضعیف، فشار خون بالا، چاقی، شرایط التهابی و سوزش پوستی رنج می برند، توصیه می گردد.

حاوی آنتی اکسیدان استموز به طور طبیعی دارای آنتی اکسیدان های محلول در آب از جمله دوپامین و گالوکاتچین است که ممکن است به مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن یاری نموده و از ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی جلوگیری نمایند.

با این حال پوست این میوه حاوی آنتی اکسیدان های بیشتری نسبت به گوشت آن است. بنابراین افزودن پوست موز به این چای در زمان دم کردن ممکن است اندازه جذب این مولکول ها را افزایش دهد.

اگر چه موز به طور طبیعی از نظر ویتامین C سرشار است اما چای موز منبع خوبی از این آنتی اکسیدان نیست. زیرا ویتامین سی به گرما بسیار حساس است و به احتمال زیاد هنگام دم کردن بخش اعظمی از ویتامین C موجود در موز از بین می رود.

از نفخ جلوگیری می کندچای موز سرشار از پتاسیم است. پتاسیم یک ماده معدنی و الکترولیتی محسوب می گردد که برای تنظیم تعادل مایعات در بدن، ثابت نگه داشتن فشار خون و انقباضات عضلانی مهم است.

پتاسیم برای تنظیم تعادل مایعات در سلول ها با سدیم همکاری نزدیکی دارد. سدیم ماده معدنی و الکترولیت دیگری است که برای بدن حیاتی محسوب می گردد. با این وجود مصرف مواد غذایی که سدیم بیشتری نسبت به پتاسیم دارند ممکن است موجب احتباس مایعات و نفخ در بدن گردد. وجود پتاسیم و آب در چای موز می تواند با ارسال سیگنال به کلیه ها باعث گردد که سدیم مازاد بدن دفع شده و نفخ و احتباس آب از بین برود.

این چای بسیار کم قند استاین نوشیدنی ممکن است جایگزینی مناسبی برای نوشیدنی های شیرین و قندی باشد. فقط میزان کمی از قند موجود در موز هنگام دم کردن، وارد آب می گردد. این میزان قند به عنوان یک شیرین نماینده طبیعی، فقط کمی مزه چای را تغییر می دهد. امروزه بیشتر افراد با مصرف نوشیدنی های شیرین قند زیادی را وارد بدن می نمایند. این عادت غذایی موجب شده که بیماری هایی مانند چاقی، بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 در دنیا رواج پیدا نمایند.

بنابراین انتخاب نوشیدنی های بدون قند مانند چای موز می تواند راهی آسان برای کاهش مصرف قند در طول روز باشد.2

کاهش فشار خوندر این میوه عناصر مهمی وجود دارد که بدون تردید برجسته ترین آنها پتاسیم می باشد. جالب است بدانید که موز مهم ترین منبع دریافت پتاسیم به صورت طبیعی محسوب می گردد. این عنصر می تواند به کاهش فشار خون یاری کند. معمولاً با انباشته شدن پلاک و رسوب چربی ها در رگ ها، جریان خون با اختلال ایجاد می گردد. قلب در چنین شرایطی مجبور می گردد فشار بیشتری به خود بیاورد تا خون به خوبی پمپاژ گردد. فشار بالا به قلب می تواند شانس بیماری های مختلفی مانند سکته مغزی و مسائل قلبی را افزایش بدهد. مصرف چای موز به علت پتاسیم بالای خود باعث می گردد که رگ های خونی شما گشاد شده و در نتیجه فشار خون پایین بیاید.

تنظیم خواببررسی ها نشان می دهد که مسائل خواب در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. کارشناسان اعتقاد دارند که این موضوع به علت تغییر عادت های زندگی می باشد. یکی از مهم ترین موادی که می تواند به شما در این زمینه یاری کند، چای موز نام دارد. سطوح بالای تریپتوفان، سروتونین و دوپامین موجود در این نوشیدنی به صورت مستقیم با بهبود خواب، کاهش اندازه بیخوابی و عموماً خواب آرام و بی وقفه ارتباط دارد. داشتن خواب منظم به جلوگیری از آلزایمر منجر می گردد چرا که عدم خواب کافی موجب افزایش سطح بتا آمیلوئید در مغز شده که با وقوع این بیماری همراه است.

رهایی از افسردگیروانشناسان باور دارند که در بسیاری از موارد بروز افسردگی با ترشح بعضی از هورمون ها در بدن ارتباط دارند. به عنوان مثال آنها اعتقاد دارند که افسردگی فصلی به علت کاهش ترشح سروتونین به وجود می آید. همان طور که در بالا نیز اشاره شد، در این چای سطوح بالای تریپتوفان، سروتونین و دوپامین وجود دارد. سروتونین و دوپامین باعث می شوند که احساس رضایت و خوشی در شما افزایش پیدا کند. بعلاوه جالب است بدانید که تریپتوفان هم قادر است سطوح استرس و اضطراب که به عنوان محرک های اصلی افسردگی به شمار می فرایند را کاهش بدهد.

تقویت سیستم ایمنی بدنیکی از مهم ترین ویتامین هایی که در چای موز یافت می گردد، ویتامین C می باشد. شواهد حاکی از این است که این ویتامین در بدن نقش آنتی اکسیدانی دارد. این بدان معنی است که مصرف آن می تواند به شما در مقابله با بیماری های مزمن و رادیکال های آزاد یاری کند. علاوه بر این، این ویتامین به صورت مستقیم با ساخت گلبول های سفید ارتباط دارد. همان طور که می دانید این گلبول ها به عنوان اصلی ترین بخش های دفاعی بدن شناخته می شوند.3

چگونه چای موز درست کنیم؟شما می توانید چای موز را به راحتی در خانه تهیه کنید. تمام آنچه شما احتیاج دارید یک موز ارگانیک، آب گرم و شیرین نماینده ای مانند عسل و طعم دهنده ای همانند دارچین است.

چای موز برای زمان خواباین چای موز یک راه عالی برای استراحت و آرامش قبل از خواب است!

زمان تهیه: 15 دقیقه

مواد لازم1 عدد موز ارگانیک

2 فنجان آب

1 عدد چوب دارچین

1 قاشق غذاخوری عسل

طرز تهیهآب و چوب دارچین را درون یک ظرف بریزید و آن را به جوش بیاورید.

موز را خرد نموده و درون آب جوش قرار دهید. در صورت تمایل می توانید موز را پوست بگیرید. با این حال، پوست آن دارای بسیاری از مواد مغذی است.

بگذارید موز به مدت 10 دقیقه جوش بخورد و سپس از روی حرارت بردارید.

یک صافی را بالای لیوان مورد علاقه خود قرار دهید و محتوا را درون آن بریزید. می توانید موز جوشانده را کنار بگذارید تا از آن برای پودینگ یا فرنی بهره ببرید.

عسل را برای دادن مزه اضافه کنید.

نکتهشما همواره بهتر است از موزهای آلی بهره ببرید زیرا به جای مانده سموم دفع آفات روی پوست آن وجود نخواهد داشت. اگرچه این سموم دفع آفات کشنده نیست اما می تواند باعث ایجاد سم در بدن گردد بنابراین بهتر است از این احتمال جلوگیری کنید.

به جای چوب دارچین می توانید از پودر دارچین نیز بهره ببرید. بعد از دم کردن چای موز، 1/4 قاشق چایخوری پودر دارچین را به آن اضافه کنید.1

پی نوشت:

1.www.7ganj.ir

2.www.payamesalamat.com

3.www.asanteb.com

منبع: راسخون

به "با خواص چای موز و روش تهیه آن آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با خواص چای موز و روش تهیه آن آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید