مواد غذایی تقویت کننده سیستم گوارشی

به گزارش وبلاگ وردپرس، مطالعات نشان می دهد تمام مسائل مربوط به سیستم گوارشی و اختلال در هضم غذا، به نوع تغذیه و عادت های غذایی مربوط است. معده و روده مانند بسیاری از اندام داخلی بدن، احتیاج به شستشو دارند و این پاکسازی با مصرف یا عدم مصرف و ترک عادت های غلط غذایی میسر است.

مواد غذایی تقویت کننده سیستم گوارشی بعضی مواد غذایی علاوه بر تقویت سیستم گوارشی، به سهولت هضم غذا یاری می نمایند. عملکرد صحیح سیستم گوارشی نه تنها بر سلامت عمومی بدن موثر است؛ بلکه تاثیر بسزایی در بهبود خلق و خو دارد. در ادامه به بعضی از این مواد غذایی اشاره شده است:

نعناعنعناع به صورت تازه یا خشک، یکی از مهمترین مواد غذایی برطرف نماینده سوء هاضمه است. نعناع بعلاوه به تقویت معده یاری می نماید و بهتر است به صورت ناشتا یا قبل از خواب استفاده گردد.

چای عسل و آبلیموترکیب یک قاشق چایخوری عسل، یک قاسق چایخوری آب لیموی تازه به همراه زنجبیل در چای، معجونی فوق العاده برای برطرف سوء هاضمه است. بهتر است این ترکیب به صورت ناشتا یا قبل از خواب استفاده گردد.

آب ولرمیکی از مهمترین روش های شستشوی معده و روده، آب رسانی مداوم به بدن است. کم آبی بدن اثرات مخربی بر عملکرد و سلامت تمام اعضای بدن، به ویژه روده، معده، کلیه، کبد و مغز دارد. بنابراین توصیه شده است روزی حداقل 8 لیوان آب نوشیده گردد، یک لیوان قبل از خواب و یکی به محض بیدار شدن از خواب باشد. نوشیدن آب نیم ساعت قبل از غذا توصیه شده است و صرف آب یخ یا آب حین غذا ممنوع است.

مطالعات تازه نشان می دهد آب ولرم علاوه بر شستشوی سیستم گوارشی، به سوخت و ساز بدن یاری می نماید و مهمترین روش برای مبارزه با گرفتگی و سوزش سر معده است.

لیمواضافه کردن آب لیموی تازه به غذا و سالاد، یکی از روش های فوق العاده دفع سموم بدن و یاری به هضم غذاست.

آلوئه ورانوشیدن عصاره آلوئه ورا به صورت ناشتا به هضم غذا و دفع سموم یاری می نماید.

مصرف میوه، سبزی و غلات کاملمصرف مواد غذایی حاوی فیبر یکی از فاکتورهای سلامت روده و معده است. میوه ها و سبزیجاتی مانند توت فرنگی، انبه، آووکادو، غلات سبوس دار، اسفناج، گل کلم، هویج، سبوس گندم، سیب، کلم بروکلی، لوبیا، انجیر، گلابی و کشمش و آلوی خشک حاوی مقادیر بالای فیبر هستند. بدن در روز به 20 تا 25 گرم فیبر احتیاج دارد. فیبر علاوه بر سهولت در عملکرد سیستم گوارشی، احتمال ابتلا به سرطان های مری، معده و روده را کاهش می دهد. مصرف سبزیجات با برگ تیره و سبزیجات زردرنگ نیز به سلامت روده و معده یاری می نماید.1

گوجه فرنگیبه عنوان سالم ترین ماده غذایی، معده را تمیز می نماید. گوجه فرنگی حاوی لیکوپن است که مانند آنتی اکسیدان روی بدن تاثیر می گذارد.

چای سبزاین نوشیدنی دارای خواص متعددی است که با چاقی مفرط و اضافه وزن مقابله می نماید. چای سبز غنی از آنتی اکسیدان است که به بدن در دفع رادیکال های آزاد یاری می نماید. رادیکال های آزاد دلیل اصلی بسیاری از بیماری هاست.

مرکباتاین میوه ها حاوی اسیدهای محلول در آب است که به معده در هضم بهتر غذا یاری می نماید. بعلاوه مصرف آن باعث می گردد هنگام هضم غذا، روده مواد مغذی را بهترجذب کند.

هویجمنبع عالی ویتامین A است. گفته می گردد مصرف روزی 2 عدد هویج، طول عمر را تا 10سال افزایش می دهد.

زنجبیلقرن هاست که خاصیت این گیاه بر فرایند هاضمه ثابت شده است. این گیاه از ایجاد گاز معده جلوگیری می نماید.

آب نارگیلاین میوه به طور موثر حرارت بدن را کاهش می دهد. علاوه بر آن، در بهبود عملکرد روده و معده موثر است.

سیرسیر، به بهبود عملکرد سیستم هاضمه یاری می نماید این گیاه حاوی ترکیب حیاتی به نام آلیسین است که به طور طبیعی سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید.

ماستاین ماده لبنی حاوی باکتری های سالم است که با باکتری ناسالم که باعث اختلال در هضم می گردد، مقابله می نماید.2

توصیه هایی برای عملکرد بهتر سیستم گوارشیسعی کنید مصرف غذاهای اسیدی را کاهش دهید یا با معده خالی خوراکی های بیش از حد اسیدی نخورید.

مرتب آب بنوشید و این آب را هم بیش از حد سرد یا گرم ننوشید . سعی کنید همواره آب ولرم بنوشید.

وقتی عجله دارید غذا نخورید. سریع غذاخوردن که اغلب با چاشنی استرس همراه است معده را شدیدا تحت فشار می گذارد.

غذاهای بیش از حد چرب مصرف نکنید.

اگر معده درد عصبی دارید حتما با پزشک متخصص مشورت نموده و تحت درمان باشید.

مصرف نوشیدنی های گازدار را به حداقل برسانید.

در وعده صبحانه کمتر خوراکی های محرک مصرف کنید.

با معده پر به خواب نروید.

شب ها روی شکم نخوابید.

سر خود داروهای معده مصرف نکنید و سعی کنید برای مصرف دارو با پزشک متخصص مشورت کنید.3

پی نوشت:

1.www.irna.ir

2.www.beytoote.com

3.www.eghtesadonline.com

منبع: راسخون

به "مواد غذایی تقویت کننده سیستم گوارشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی تقویت کننده سیستم گوارشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید