تاثیر چرت کوتاه نیمروزی بر افزایش خلاقیت

به گزارش وبلاگ وردپرس، کاتلین اصفهانی، نویسنده این مطالعه از دانشگاه MIT، گفت: ما به تأثیر قوی خواب بر خلاقیت پی بردیم.

تاثیر چرت کوتاه نیمروزی بر افزایش خلاقیت

اصفهانی شرح داد که آغاز خواب به اولین مرحله خواب اشاره دارد، زمانی که افراد از حالت بیداری به خواب می روند.

برای این تحقیق تازه، محققین تصمیم گرفتند به دو سوال اصلی پاسخ دهند: آیا چرت زدن واقعاً خلاقیت را افزایش می دهد و آیا می توان این خلاقیت ناشی از چرت را با افزودن پیشنهادات صوتی شکل داد و تقویت کرد؟

در این آزمایش از یک دستگاه دست پوش به نام دورمیو استفاده شد که تیم در طی تحقیقات قبلی آن را توسعه داده بود.

این دستگاه که به عنوان یک دستکش پیشرفته طراحی شده است، سه نشانگر آغاز خواب را ارزیابی می نماید: تغییرات شرایط عضلانی، ضربان قلب و شرایط برانگیختگی که با فعالیت الکتریکی پوست (رسانایی پوست) میزان گیری می گردد. این دستکش داده های مربوط به هر سه نشانگر را در زمان واقعی به یک گوشی هوشمند یا برنامه رایانه ارسال می نماید.

محققان 49 بزرگسال سالم (میانگین سنی 27 سال) را با دستکش Dormio تجهیز کردند. سپس آن ها را به چهار گروه تقسیم کردند: یک گروه خواب با هدایت صوتی؛ گروه خواب بدون هدایت؛ گروه غیر خواب با هدایت صوتی و گروه غیر خواب بدون هدایت.

پس از آغاز خواب، افرادی که در اولین گروه خواب / هدایت بودند، اجازه داشتند فقط 1 تا 5 دقیقه قبل از بیدار شدن چرت بزنند. در آن مرحله، از شرکت کنندگان خواسته شد تا هر رویایی را که دیده اند، به خاطر بیاورند، قبل از اینکه به آن ها گفته گردد که دوباره بخوابند.

گروه دوم منهای دستورالعمل، همین روند را طی کردند. گروه سوم هرگز نخوابیدند، بلکه به آن ها گفته شد که برای مدت کمی بیش از 7 دقیقه افکار خود را به خاطر بیاورند. گروه چهارم از الگوی گروه سوم پیروی کردند، بدون هیچ هدایت.

پس از 45 دقیقه، از همه شرکت کنندگان خواسته شد داستانی بنویسند که شامل کلمه درخت باشد.

اصفهانی گفت: چرت زدن با یا بدون هدایت صوتی بلافاصله پس از آن در مقایسه با بیدار ماندن با خروجی خلاقانه تری مرتبط بود.

داستان های نوشته شده به وسیله کسانی که می خوابیدند و هدایت صوتی دریافت می کردند 78 درصد خلاق تر از داستان هایی بودند که به وسیله افراد غیرمعمولی که هیچ هدایت دریافت نکردند، و 43 درصد خلاق تر از کسانی که بدون هدایت چرت زدند، بود.

منبع: مهر

منبع: فرارو

به "تاثیر چرت کوتاه نیمروزی بر افزایش خلاقیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر چرت کوتاه نیمروزی بر افزایش خلاقیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید