طرز تهیه آش دوغ ارومیه مجلسی و خوشمزه

به گزارش وبلاگ وردپرس، آش دوغ ارومیه یک پیش غذا و در بعضی مواقع غذای آبدار و سبک مناسب شام در شهر ارومیه به شمار میرود. حتما می دانید که آش دوغ را در بیشتر شهرهای ایران از جمله سرعین، تبریز، اردبیل، شیراز، ارومیه، رشت، مازندران و… می توانید پیدا کنید. اما طرز تهیه آش دوغ ارومیه تفاوت های جزئی با دیگر شهرها مثل دارد. بد نیست بدانید آش دوغ یکی از و جزو است. در این مطلب از ، طرز تهیه آش دوغ ارومیه را به روش سنتی و اصیل و فوت و فن های طرز تهیه آن را یاد بگیرید. با سرویس همراه باشید.

طرز تهیه آش دوغ ارومیه مجلسی و خوشمزه

درباره آش دوغ ارومیه بیشتر بدانید

آش دوغ ارومیه یک غذای مقوی و پر از خاصیت است که از چند ماده اصلی تشکیل شده است، یعنی دوغ، نخود و سبزی آش. اما سبزی آش دوغ ارومیه چیست؟ سبزی آش دوغ ارومیه شامل تره، جعفری و شوید است که به طور مساوی خرد و ساطوری شده اند.

ما همین جا بهتان می گوییم دوغی را هم که در طرز تهیه آش دوغ ارومیه استفاده می کنید، ترجیحا محلی باشد و از نوع خیلی شیرین و خیلی ترش انتخاب نکنید. اگر دوغ محلی ندارید از دوغ های پاستوریزه هم می توانید یاری بگیرید. از طرفی در صورتی که فشارخون بالا دارید، از سیر بیشتر و دوغ کمتری بهره ببرید.

بیشتر بخوانید: خواص سیر و طبع و مصلح آن

طرز تهیه آش دوغ ارومیه

مدت زمان آماده سازی مواد: 10 دقیقه

مدت زمان پخت: 40 دقیقه

مقدار کالری در 100 گرم آش دوغ ارومیه: 118 کالری

مواد لازم برای تهیه آش دوغ ارومیه

  • دوغ: 2 لیتر
  • سیر: 2 عدد
  • برنج: 1 لیوان دسته دار فرانسوی
  • سبزی آش: 700 گرم
  • نخود: 250 گرم
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه آش دوغ ارومیه

مرحله اول: مواد آش دوغ را آماده کنید و بپزید

مثل طرز تهیه آش دوغ اردبیل ابتدا نخودها را از شب قبل خیس کنید تا علاوه بر اینکه نفخ آنها گرفته گردد، کمی هم نرم تر شوند. در این مدت چند بار آب نخودها را عوض کنید. برنج را هم از چند ساعت قبل در مقداری آب و نمک بخیسانید. در یک قابلمه مقداری آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. نخود را در آب بریزید و بعد از اینکه آب جوش آمد، درب ظرف را بگذارید.

مرحله دوم: برنج و سبزی را اضافه کنید

15 دقیقه بعد برنج را اضافه کنید. اجازه دهید تا همه مواد آش دوغ ارومیه به طور کامل بپزند. سبزی ها را ساطوری خرد کنید و بعد از پخت کامل برنج و نخود، به آش اضافه کنید. درب قابلمه را نیمه باز یا کاملا باز بگذارید تا سبزی ها تغییر رنگ ندهند و تیره نشوند. بگذارید سبزی ها هم کمی نرم شوند.

مرحله دوم: دوغ و ادویه ها را اضافه کنید

دوغ را 15 دقیقه بعد اضافه کنید. بعد از اضافه کردن دوغ، آش را به هم بزنید تا بریده نگردد. در قابلمه را باز بگذارید چون در این صورت دوغ می برد و آش دوغ خراب خواهد شد. 10 تا 15 دقیقه بعد، نمک و فلفل را اضافه کنید. سیر خیلی ریز خرد کنید و در یک تابه با مقداری روغن سرخ کنید. بعد از اینکه آش دوغ ارومیه به غلظت مناسب رسید، آن را در یک ظرف سرو و رویش را با تزیین کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش رشته مجلسی

فوت و فن های طرز تهیه آش دوغ ارومیه

*دوغ و سیر، هر دو فشار خون را پایین می آورند، پس در مصرف آن زیاده روی نکنید با بعد از خوردن آش دوغ ارومیه، چای نبات بخورید تا فشارتان نیفتد.

*در دستور پخت آش دوغ ارومیه می توانید به میزان 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی، جو پرک هم به مواد در حال پخت اضافه کنید.

*به جای برنج می توانید از بلغور گندم هم بهره ببرید یا اینکه برنج و بلغور را هر دو در طرز تهیه آش دوغ به کار ببرید.

*می توانید در آش دوغ ارومیه یک پیمانه کلم پیچ سفید خرد شده هم بهره ببرید تا طبع آن از سردی بیرون بیاورید. فلفل هم از سردی آش دوغ ارومیه کم می نماید.

*طرز تهیه آش دوغ شیرازی و آش دوغ کردستان هم پرطرفدار است.

سوالات متداول

چه کار کنیم که دوغ در آش دوغ بریده نگردد؟

بعد از اضافه کردن دوغ، آن را به هم بزنید تا بریده نگردد. درب قابلمه را باز بگذارید چون در این صورت دوغ می برد و آش دوغ خراب خواهد شد. بعلاوه می توانید قبل از اضافه کردن دوغ، یک تخم مرغ خام را در دوغ بزنید و بعد اضافه کنید تا دوغ بریده نگردد.

سبزی آش دوغ ارومیه چیست؟

در طرز تهیه آش دوغ، از سبزی آش شامل جعفری، تره، گشنیز به نسبت مساوی و کمی اسفناج برای لعاب دادن به آش می گردد. می توانید به جای اسفناج از برگ چغندر هم بهره ببرید. در این آش می توانید کمی کلم برگ هم به کار ببرید.

منبع: افق کوروش

به "طرز تهیه آش دوغ ارومیه مجلسی و خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آش دوغ ارومیه مجلسی و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید