فوت و فن آنالیز سیم کشی خانه

به گزارش وبلاگ وردپرس، اگر قرار است خانه جدیدی خریداری کنید یا رهن و اجاره کنید باید یادتان بماند که هزینه تعمیر تأسیسات ساختمانی به صورت کلی بالاست. بعلاوه اگر سیم کشی محلی که قرار است برای زندگی تان انتخاب کنید به شکل صحیح انجام نشده باشد، علاوه بر هزینه، ممکن است خطرات جانی هم برای افراد خانواده در پی داشته باشد پس حتما باید قبل از خرید یا اجاره خانه باین مورد را به دقت آنالیز کنید. اگر تا به امروز بابت این مسئله ضرر نموده اید و مجبور شده اید بعد از جا به جایی هزینه های زیادی را برای به روزرسانی سیستم سیم کشی خانه متحمل شوید، بهتر است این راهنما را بخوانید و با ساده ترین راهی که پیش روی شماست تا حدودی سیستم تأسیسات سیم کشی خانه را رصد کنید و بعد برای خرید یا اجاره تصمیم بگیرید.

فوت و فن آنالیز سیم کشی خانه

آنالیز نقشه سیم کشی ساختمان

قبل از هر چیزی باید به نقشه سیم کشی ساختمان نگاه کنید. شاید این مورد بیشتر به درد کسانی بخورد که قصد خرید خانه را دارند زیرا این افراد بیشتر از مستأجران احتیاج دارند که سیستم برق کشی خانه شان را بشناسند. از فروشنده یا مهندس ناظر خانه بخواهید نقشه سیم کشی را به شما نشان بدهد. اگر سیستم برق کشی به صورت تک خطی نباشد، ممکن است شما سال ها با مشکل اتصالی برق رو به رو شوید و به وسایل خانه تان آسیب وارد گردد.بعلاوه اگر کلید و پریزها به شکل درست و در ارتفاع اصولی نصب نشده باشند شما را به دردسر می اندازد. مثلا پریز برق یخچال و فریز باید از سطح زمین تا 120 سانتیمتر فاصله داشته باشد، اگر این فاصله رعایت نگردد برای وصل کردن یخچال با مشکل رو به رو می شوید.

در بعضی موارد برای تغییرات برقی یا اضافه کردن تجهیزات، احتیاج به آنالیز جهت سیم در وبلاگ وردپرسها دارید. در ویدیوی زیر، نکات مهم در پیدا کردن جهت سیم در وبلاگ وردپرس را ببینید.

فرسودگی سیم کشی

قدم بعدی برای آنالیز سیم کشی ساختمان، چک کردن این مسئله است که آیا سیم کشی محل مورد نظر شما فرسوده است یا نه؟ در سیم کشی های فرسوده، محتمل ترین خطری که زندگی شما را تهدید می نماید آتش سوزی است. برای چک کردن سیم کشی اول از همه برق را قطع کنید، با پوشیدن یک جفت دستکش و یک جفت دمپایی پلاستیکی که برق را از خود عبور نمی دهند، یکی از پریزهای برق را بیرون بیاورید و به دقت به سیم هایش نگاه کنید؛ سیم ها باید از نظر ظاهری سالم باشند. البته این نکته قطعا تمام ماجرا نیست. با استفاده از سیم لخت کن، یکی از سیم ها را لخت کنید. مفتول های مسی رسانای سیم باید کاملا سرخ باشند. اگر احساس کردید سیم ها رنگ پریده اند یا زنگ زدگی دارند، نشان دهنده این است که سیم کشی ایراد دارد و باید تعویض گردد. همه کلید و پریزها را چک کنید که سالم باشند، هر کدام از کلید و پریزها که کار نکرد، باید به قطعی در سیستم سیم کشی شک کنید.

فیوز کلید مانیتوری

بهتر است خانه مجهز به جعبه فیوز کلید مینیاتوری باشد. این جعبه کوچک کاربردهای زیاد و مؤثری دارد، ساده ترینش این است که مدارهای الکترونیکی و تجهیزات خانه را کنترل می نماید و هر زمان که جریان برق بیش از حد مجاز باشد مدار برق را قطع می نماید تا به تجهیزات آسیبی وارد نگردد. چه چیزی از این بهتر که یک جعبه کوچک بتواند نگهبان وسایل برقی خانه شما باشد؟

جعبه تقسیم جداگانه

اگر خانه ای که قصد سکونت در آن را دارید به شیوه قدیمی جعبه تقسیم، برق کشی شده نیز باید به این نکته توجه کنید که هر قسمت از خانه از آشپزخانه گرفته تا پذیرایی و اتاق خواب ها یک جعبه تقسیم داشته باشد. روش اصولی این است که برای هر کدام از این قسمت ها جعبه برق جداگانه ای تعبیه شده باشد تا اگر سیستم برق خانه تان مشکل داشت با استفاده از این جعبه های تقسیم ، که برای انشعاب گرفتن از جهت لوله ها استفاده می گردد، بتوانید سیستم برقی خانه را عیب یابی کنید. این جعبه های تقسیم به دو شکل روکار و توکار در خانه وجود دارند و با جنس پلاستیکی و فلزی در بازار به فروش می رسند. با این نکات ساده تا حدودی می توانید سیستم سیم کشی خانه را آنالیز و عیب یابی کنید و اگر همه چیز طبق برنامه پیش رفت، برای خرید یا اجار ه خانه اقدام کنید. بعلاوه می توانید قلق های آنالیز سایر بخش های یک ساختمان، نظیر موتورخانه، لوله کشی، استخر و جکوزی و سایر تأسیسات را نیز یاد بگیرید تا با استفاده از آن ها بخش های مختلف خانه ای که قصد دارید خریداری کنید یا اجاره کنید مورد آنالیز قرار دهید.

شدت جریان برق در خروجی ها

یکی دیگر از نکات مهمی که باید در نظر بگیرید آنالیز شدت جریان برق در خروجی هاست. اگر این مورد به درستی انجام نگردد، نه تنها وسایل برقی شما دچار آسیب می شوند، بلکه احتمال آتش سوزی هم وجود دارد. در پریز های ما یک جریان برق شهری و یک جریان ضعیف تر وجود دارد که معمولا برای تلفن استفاده می گردد.

آنالیز و تقویت اتصالات

اتصالات را قوی کنید. در جهت جریان برق بین سیم ها و پریزها، اتصالاتی وجود دارد که اگر محکم نباشند، احتمال آتش سوزی و اتصالی وجود دارد. بنابراین هر جایی که دسترسی دارید آنالیز کنید تا این اتصالات قوی باشد و از طرف دیگر اگر جایی سیم ها روکش ندارند، اتصال آن ها را با چسب برق محکم کنید.

آنالیز فیوز

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید، این است که همه چیز از سیم ها و پریزها آغاز نمی گردد. گاهی ممکن است فیوز یا جعبه کلید مینیاتوری دچار مشکل شده باشد. حتما این قسمت ها را آنالیز کنید، ولی اگر فکر می کنید در توان شما نیست، حتما سراغ یک متخصص بروید تا خطری تهدیدتان نکند.

در ویدیوی زیر، تجربه یک اصلاح و تعمیر مشل برقی را می بینید که با آنالیز دقیق سیم کشی اجرا شده است.

آنالیز و برطرف اتصال ها

یکی از موارد بسیار مهم، پیدا کردن و برطرف اتصالی های خانه است. این اتصالی ها می تواند به لوازم برقی، سیم کشی ساختمان و تجهیزات مختلف آسیب جدی وارد گردد و احتمال آتش سوزی افزایش پیدا کند. برای این منظور اول باید ببینیم دلایل اتصالی برق چیست؟

  • خرابی فیوز: اگر فیوز خراب باشد، قطع و وصل جریان درست اتفاق نمی افتد و منجر به قطعی برق می گردد. برترین کار این است که با خارج کردن فیوز، آنالیز کنید که درست می نماید یا نه. اگر خراب بود آن را با یک نمونه مشابه جایگزین کنید.
  • سوختن سیم کشی: بر اثر اتصالی و مسائل موجود، این احتمال وجود دارد که سیم ها دچار سوختگی شوند. هر جایی که توانستید آنها را پیدا کنید، خیلی زود با سیم نو جایگزین کنید.
  • اتصالی سیم ها: اگر سیم ها روکش درستی نداشته باشند یا درست در جای خودشان قرار نگرفته باشند، باعث اتصالی می گردد. اگر فیوز شما دائما در حال پریدن باشد، قطعا جایی اتصالی دارید.
  • خرابی منابع متصل به جریان: در خانه، دستگاه های مختلفی وجود دارد که با برق کار می نمایند. اگر هر کدام از آنها مشکل داشته باشد، به محض اینکه آن را به برق بزنید اتصالی می نماید و فیوز می پرد.
  • فرسودگی و ضعف سیم کشی ها: یکی از مهم ترین مواردی که باعث اتصالی می گردد، مشکل در سیم ها و پوسیدگی آنهاست. طبیعی است که ما به همه جهت سیم کشی دسترسی نداریم، ولی معمولا جاهایی که تعیین هستند دچار فرسودگی می شوند که می توانید آنها را تعویض کنید.

جمع بندی

مسائل سیم کشی داخل ساختمان مسئله ای شایع است که می تواند پیامدهای جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. بسیاری از آتش سوزی ها از فرسودگی و مشکل در سیم کشی به وجود آمده است که خیلی راحت می شد جلوی آنها را گرفت.

اما آنالیز سیم کشی ساختمان کار هر کسی نیست و اگر قرار است خودتان دست به کار شوید، باید نکات مهمی را بدانید. در این مطلب درباره این نکات کاربردی صحبت کردیم و از فوت وفن هایی گفتیم که اگر بدانید خیلی به شما یاری می نماید.

منبع: بلاگ دیوار

به "فوت و فن آنالیز سیم کشی خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوت و فن آنالیز سیم کشی خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید