میکروبلاگینگ یا وبلاگ نویسی کوچک چیست؟ راهنمای خلق قصه های 50 کلمه ای

به گزارش وبلاگ وردپرس، حقیقت این است که مردم دیگر وقت کافی برای مطالعه یک مقاله 2500 کلمه ای یا بیشتر را ندارند، به این معنی که پست های کوتاه تر و مختصرتر به یک گزینه ترجیحی در بین مخاطبان شبکه های اجتماعی و فضای مجازی تبدیل شده است. اما علت این اتفاق چیست و واکنش دنیای فناوری به این خواسته نوظهور بشر چیست؟

میکروبلاگینگ یا وبلاگ نویسی کوچک چیست؟ راهنمای خلق قصه های 50 کلمه ای

میکروبلاگ ها (مثل توییتر، اینستاگرام، لینکدین و فیس بوک) در واقع نسخه های مختصر و کوتاه شده ای از وبلاگ های سنتی هستند که احتیاجهای اطلاعاتی جمعیت عظیمی از افراد پرمشغله را در دنیای امروز برآورده می نمایند. مخاطبین اصلی میکروبلاگ ها افرادی هستند که به خاطر شرایط زندگی شان زمان یا تمرکز لازم برای خواندن مطالب تشریحی طولانی را ندارند. وبلاگ ها هم در مقابل سایت ها و نشریات آنلاینی هستند که می توانند در جهت اهداف شخصی یا حرفه ای و برای به اشتراک گذاشتن افکار، ایده ها، تبلیغ محصولات یا خدمات و بسیاری از اشکال دیگر ارتباطات استفاده شوند.

هدف میکروبلاگ ها جلب توجه محدود و مختصر آن دسته از کاربران رسانه های اجتماعی است که دوست دارند یک کلیک ساده، تمام اطلاعات مورد احتیاج خود را در قالبی ساده و کوتاه دریافت نمایند. بیشتر میکروبلاگ ها در قالب هر مطلب (پست) بیش از سیصد کلمه را بیان نمی نمایند و در کنار رسانه متنی به مقدار کافی از گرافیک و سایر اشکال یاری بصری مثل نمودار، اینفوگرافی و عکس استفاده می نمایند.

میکروبلاگ ها به ویژه در حوزه روابط عمومی ابزاری مفید و کارا هستند، به این شکل که به وسیله آن ها یک شرکت یا سازمان رابطه ای مؤثر با مشتریان، همکاران و عموم جامعه برقرار می نماید که برای همه افراد درگیر سودمند است.

میکروبلاگینگ چیست؟

میکروبلاگینگ نوع خاصی از وبلاگ نویسی است که محتوا را در قالب کوتاه تری ارائه می دهد. در واقع این یک روش قابل مدیریت تر برای همگون سازی و توزیع محتوا است، زیرا در آن انواع مختلف اطلاعات در حجم مشخصی فراوری و ارائه می شوند. بسیاری از کارشناسان میکروبلاگینگ را ترکیبی بین وبلاگ نویسی معمولی و سیستم های پیغام رسانی فوری توصیف می نمایند.

میکروبلاگ ها که پست های کوچک نیز نامیده می شوند، به افراد، کسب وکارها، کارآفرینان یا هر کسی که به میکروبلاگینگ علاقه مند است اجازه می دهد تا محتوا را در قالب واحدهای کوچکی از متن، ویدئو یا تصاویر به اشتراک بگذارد.

زمانی که این اصطلاح برای اولین بار ابداع شد، وب سایت هایی مانند توییتر (Twitter)، تامبلر (Tumblr) و پلورک (Plurk) با هدف میکروبلاگینگ ایجاد شده بودند، اما امروزه بیشتر پلتفرم های رسانه های اجتماعی (اینستاگرام، فیس بوک، لینکدین و غیره) بخش میکروبلاگینگ را به خدمات ارائه شده به وسیله خودشان اضافه نموده اند.

به عنوان مثال، در فیس بوک، شما یک بخش تحت عنوان (?Whats on your mind) دارید که در آن اساساً می توانید یک پست میکروبلاگ ایجاد کنید. در اینستاگرام، می توانید تصاویری همراه با متن های کوتاه مرتبط با تصویر ارسال شده اضافه کنید. همه این نوع پست ها می توانند با تجربه میکروبلاگینگ شما مرتبط باشند.

با این حال، بدون شک، توییتر با 206 میلیون کاربر فعال در روز و قابلیت کسب عایدی در سراسر دنیا، محبوب ترین پلت فرم میکروبلاگینگ محسوب می گردد.

بنابراین اگر کسب و کار شما در رسانه های اجتماعی فعالیت دارد، به احتمال زیاد شما یا تیم بازاریابی شما حداقل چند میکروبلاگ ایجاد نموده اید. این پست ها معمولاً شامل به روزرسانی شرایط کسب وکار شما (مانند زمانی که می خواهید یک محصول خاص را مجدداً ارائه کنید)، یک پیغام تبلیغاتی یا یک مقاله تنظیم شده می باشد.

تاریخچه میکروبلاگ ها

شاید خیلی از ما تصور کنیم عمر میکروبلاگ ها خیلی زیاد است ولی حقیقت اینجاست که اولین گونه میکروبلاگ در سال 2007 راه اندازی شد. در آن موقع بود که توییتر در صحنه ارتباطات مجازی ظاهر شد و به مردم بستری داد تا افکار خود را در حدبیشتر 140 کاراکتر یا کمتر بیان نمایند.

توییتر در واقع نوعی همگرایی بین مفاهیم پیغام کوتاه، پیغام رسانی فوری و فناوری تلفن همراه بود. در واقع قابلیت ارسال پیغامک جای خود را به فناوری های نوین تری داد. این پیغام های متنی تازه توانایی انتشار در سایت های اجتماعی را داشتند و به وسیله عموم قابل مشاهده بودند. این گونه بود که اولین گونه میکروبلاگ در سطح دنیا به وجود آمد.

در حقیقت توییتر، بیش از هر شبکه اجتماعی دیگری، به عنوان یک سرویس میکروبلاگینگ که محدودیت های مشخصی در خصوص تعداد کلمات و کاراکترهای هر مطلب دارد، شناخته می گردد. در سرویس میکروبلاگینگ توییتر، کاربران در خصوص حجم به اشتراک گذاری مطالب خود محدود هستند. سایر رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک و اینستاگرام نیز به عنوان سرویس های میکروبلاگینگ شناخته می شوند، اگرچه می توانید در هر یک از این محیط ها بسیار بیشتر از آنچه توییتر اجازه می دهد مطلب بنویسید.

میکروبلاگینگ در مقابل وبلاگ نویسی سنتی

میکروبلاگینگ با وبلاگ نویسی سنتی تفاوت های بنیادین دارد زیرا محتوای آن به طور کلی از نظر مقدار و حجم کوچک تر است. یک سرویس میکروبلاگ به کاربران خود اجازه می دهد تا تکه های کوچکی از محتوا مانند جملات کوتاه، تصاویر منحصر به فرد و لینک های ویدئویی را به اشتراک بگذارند. یک پست کوچک، اگرچه معمولاً کمتر از 200 کلمه است، اما همچنان باید معنایی در زیرساخت محتوایی خود داشته باشد. این مسأله به این معنی است که کلمات کلیدی و بهینه سازی شده باید در هنگام نگارش یک پست میکروبلاگی در نظر گرفته گردد.

برخلاف وبلاگ نویسی سنتی، میکروبلاگینگ معمولاً با موضوعات ساده ای سر و کار دارد، مانند آنچه در فکر شماست یا اینکه من در حال حاضر چه کار می کنم. هنگامی که از سایت های میکروبلاگینگ به درستی استفاده می گردد، این امر می تواند به افزایش مطلعی از برند و توسعه ترافیک وب سایت شما نیز یاری کند. در دنیای کسب و کار هدف از پست میکروبلاگی این است که به مشتریان/مشتریان بالقوه خود اطلاع دهید که در هر لحظه در دنیای کسب و کار شما چه می گذرد. مزایای میکروبلاگینگ برای سازمان های تجاری می تواند توسعه فروش و بازاریابی محصولات یا حتی دریافت بازخورد از مشتریان باشد.

مزایای میکروبلاگینگ

میکروبلاگینگ افراد را در سطح شخصی تری به هم متصل می نماید، این پدیده حس آشنایی بین مردم و سازمان ها یا دیگر نهادهای تجاری فراوری نماینده محتوا ایجاد می نماید که به راحتی به وسیله دستگاه های یک تلفن همراه، لپ تاپ یا تبلت قابل دسترسی است. میکروبلاگینگ به مردم اطلاعاتی را که احتیاج دارند به زبانی ساده و با فرمتی ساده و قابل پیگیری می دهد که به خواننده اجازه می دهد مطالبی را که می خوانند به سرعت هضم کند و جریان تعامل با فراورینماینده محتوا را ادامه دهد.

در حالت کلی می توانیم مزایای میکروبلاگینگ را در قالب موارد زیر خلاصه کنیم:

1- زمان کمتری می گیرد

جای تعجب نیست که میکروبلاگ ها از نویسنده و خواننده زمان بسیار کمتری نسبت به وبلاگ های معمولی می گیرند. بسته به طول پست و تحقیقاتی که در پشت آن انجام می گردد، نوشتن یک پست وبلاگ معمولی ممکن است تا هشت ساعت طول بکشد.

اما ایجاد پست های میکروبلاگی بسیار ساده تر است. به طور کلی، میکروبلاگ ها کمتر از 300 کلمه دارند، بنابراین تحقیق در خصوص موضوعات، ایجاد تصاویر و نوشتن یک پست میکروبلاگی باید یک ساعت یا کمتر طول بکشد.

2- تعداد پست ها افزایش می یابد

با توجه به اقداماتی که برای ایجاد پست های وبلاگ معمولی انجام می گردد، این نوع محتوا یک بار در هفته یا حتی یک بار در ماه منتشر می گردد.

از آنجایی که پست های میکروبلاگی می توانند بسیار سریع تر ایجاد و توزیع شوند، فرکانس فراوری محتوای میکروبلاگینگ می تواند بسیار بیشتر باشد. شما در واقع می توانید هر روز و گاهی اوقات چندین بار در روز در پلتفرم های مختلف محتوا فراوری کنید.

اگر در رسانه های اجتماعی فعال هستید و انواع محتوا را فراوری می کنید، می توانید با دو پست میکروبلاگی در هفته آغاز کنید و بر اساس پاسخی که از مخاطبان خود دریافت می کنید، تعداد آن ها را افزایش دهید.

به این ترتیب، می توانید دائماً با مخاطبان خود در ارتباط باشید و مطمئن شوید که آنها شما را فراموش نمی نمایند.

3- به اشتراک گذاری اطلاعات آسان تر است

از آنجا که میکروبلاگینگ ترکیبی از وبلاگ نویسی و سیستم های پیغام رسان فوری است، پست های میکرو شما در کمترین ممکن زمان به مخاطبان شما می رسد.

بنابراین اگر اطلاعات فوری یا حساس به زمان یا به روزرسانی هایی درباره کسب وکار، محصولات یا خدمات خود دارید، می توانید بلافاصله آن اطلاعات را با ایجاد یک میکروبلاگ به اشتراک بگذارید.

فرض کنید یک طرح فروش فوری دارید و می خواهید مشتریانتان در خصوص آن بدانند. یک راه عالی برای اطلاع رسانی به آنها، ایجاد یک میکروبلاگ با این اطلاعات و پیوند به وب سایت شما است.

4- شما با مشتریان خود در ارتباط هستید

پست های وبلاگی می توانند دارای بخش های نظرات باشند و کاربران می توانند مطالب شما را به اشتراک بگذارند، اما با وجود میکروبلاگ ها، در ارتباط ماندن با مخاطبان بسیار راحت تر است.

با توجه به اینکه بیشتر میکروبلاگ ها به طور کلی در رسانه های اجتماعی هستند، تماشا واکنش مخاطبان شما به یک پست خاص آسان تر است. به وسیله کامنت، تعداد اشتراک گذاری و لایک، یا حتی پیغام های دایرکت شما می توانید واکنش مخاطبان را بسیار بهتر ارزیابی کنید و پست های آینده را بر اساس آن تطبیق دهید.

5- می توان سیستم های میکروبلاگینگ را اتوماتیک کنید

این مورد احتمالاً یکی از برترین دلایلی برای انتخاب سیستم های میکروبلاگینگ است.

در واقع شما با استفاده از ابزاری مانند (SocialBee)، می توانید فرآیند ارسال پست را اتوماتیک کنید و در فواصل زمانی منظم، پست های کوچکی را در تمام حساب های رسانه های اجتماعی شما ارسال کنید. به این ترتیب، می توانید زمینه های بیشتری را پوشش دهید و اطمینان حاصل کنید که تا آنجا که ممکن است مخاطبان، پست های شما را می بینند.

با ایجاد پست با ابزار (SocialBee) و استفاده از آن برای به اشتراک گذاری پست ها، در زمان و هزینه صرفه جویی بیشتری خواهید کرد.

چگونه اولین میکروبلاگ خود را راه اندازی کنیم؟

اکنون که جزئیات کلیدی در خصوص میکروبلاگینگ را می دانید، بیایید ببینیم چگونه می توانید میکروبلاگ خودتان را راه اندازی کنید:

مرحله 1: پلتفرم خود را انتخاب کنید

انتخاب پلتفرم (یا پلتفرم هایی) که می خواهید میکروبلاگ ها را در آن به اشتراک بگذارید بسیار مهم است. علت این امر بسیار ساده است: هر پلتفرم دارای الزامات و شیوه های بسیار متفاوتی است.

شما باید بدانید که چه چیزی باعث موفقیت پست ها در هر پلتفرم می گردد و پست های میکروبلاگ خود را مطابق با استانداردهای رسانه های اجتماعی سفارشی سازی کنید.

در اینجا چند نکته اساسی وجود دارد که باید در خصوص پلتفرم های رسانه های اجتماعی بدانید:

اینستاگرام

بیشتر بر جنبه بصری محتوای شما تمرکز دارد

  • بیشترین جمعیتی که از اینستاگرام استفاده می نمایند، افراد بین 18 تا 34 سال هستند
  • محدودیت کاراکتر 2200 کاراکتر است
  • هشتگ ها بسیار مهم هستند (حدبیشتر تعداد هشتگ ها 30 است، اما برترین روش انتخاب 11 هشتگ با تمرکز بالا است.)
  • برترین زمان برای پست گذاشتن در اینستاگرام چهارشنبه ها از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر است

فیس بوک

  • یکی از محبوب ترین پلتفرم های موجود در اینترنت در نظر گرفته می گردد
  • بیشترین جمعیتی که از فیس بوک استفاده می نمایند، کاربران مرد بین 25 تا 34 سال هستند
  • محدودیت کاراکتر 63206 کاراکتر است
  • اگرچه هشتگ ها در فیس بوک رایج نیستند، اما در صورت لزوم می توان از آنها استفاده کرد (یک یا دو مورد حالت استاندارد است.)
  • برترین زمان برای ارسال پست در فیس بوک، روزهای سه شنبه و پنجشنبه، از ساعت 8 صبح تا 12 بعد از ظهر است

توییتر

  • بیشتر به خاطر توزیع سریع اطلاعاتش معروف است
  • بیشترین جمعیتی که از توییتر استفاده می نمایند، کاربران 25 تا 34 ساله هستند
  • محدودیت کاراکتر 280 کاراکتر است
  • هشتگ ها در توییتر اهمیت قابل توجهی دارند (برترین روش استفاده از دو هشتگ است که در بدنه میکروبلاگ ادغام می کنید.)
  • برترین زمان برای ارسال پست در توییتر روزهای دوشنبه و پنجشنبه ساعت 8 صبح است

لینکدین

  • محیطی ایدئال برای ارتباط با متخصصان مشاغل مختلف
  • بیشترین جمعیتی که از LinkedIn استفاده می نمایند، افراد شاغل بین 25 تا 34 سال هستند
  • محدودیت کاراکتر 3000 کاراکتر است
  • درست مانند بیشتر پلتفرم های رسانه های اجتماعی، می توانید از هشتگ ها در لینکدین نیز بهره ببرید (باید در هر پست از دو تا شش هشتگ بهره ببرید.)
  • برترین زمان برای ارسال پست در لینکدین، روزهای سه شنبه و چهارشنبه حدود ساعت 9 صبح است

مرحله 2: نوع محتوا را انتخاب کنید

شما می توانید هر نوع محتوایی را در میکروبلاگ خود ارسال کنید. مطمئناً، شما بعلاوه می توانید محتوای خود را تبلیغاتی کنید، یا اینکه محتوایی طراحی کنید که فالوورهای شما را مطلع و سرگرم کند.

در اینجا چند نمونه محتوا وجود دارد که می تواند برای شما مفید باشد:

  • به روز رسانی شرایط (استاتوس) - می توانید اخبار مربوط به پروژه تازهی که روی آن کار می کنید، اخبار فروش یا راه اندازی یک سرویس تازه و غیره را به اشتراک بگذارید.
  • میم ها - می توانید میم هایی را ایجاد کنید که مختص زمینه کاری یا تخصصی شما هستند
  • نقل قول ها - می توانید نقل قول هایی را که الهام بخش شما برای بهتر شدن هستند به اشتراک بگذارید
  • اینفوگرافیک - محتوای آموزشی با هدف ارائه زمینه ای یا اطلاعات اضافی به مخاطبان شما
  • ویدیوها - این ویدیوها می توانند اطلاعات متنی را که به اشتراک می گذارید تکمیل نمایند یا می توانند مستقل باشند
  • پیوندها - این پیوندها می توانند برای اشاره به موارد زیر باشند:
  • یک پست وبلاگی که به تازگی نوشته اید
  • سایر مقالات مفیدی که پیدا نموده اید
  • اخبار حوزه تخصصی شما
  • محصولات یا خدمات شما

در حالت ایدئال، عالی خواهد بود اگر بتوانید انواع مختلف میکروبلاگ ها را آزمایش کنید و ببینید کدام یک برای مخاطب خاص شما بهتر عمل می نمایند.

مرحله 3: از ابزار اتوماسیون بهره ببرید

بیشتر میکروبلاگها در بستر پلتفرم های رسانه های اجتماعی راه اندازی شده اند، بنابراین استفاده از ابزار اتوماسیون رسانه های اجتماعی برای توسعه دامنه فعالیت میکروبلاگی شما ایدئال خواهد بود.

SocialBee یکی از برترین گزینه های موجود در بازار برای توزیع آنلاین محتوا است.

کارهایی که می توانید با SocialBee انجام دهید در اینجا آمده است:

  • ایجاد محتوا و سفارشی کردن آن برای هر پلتفرم
  • ایجاد دسته بندی های محتوایی مختلف
  • چندین پست را همزمان با ویرایشگر انبوه ویرایش کنید
  • مجموعه های هشتگی ایجاد کنید
  • با ایجاد یک برنامه زمانبندی ارسال برای هر نمایه و دسته بندی، در زمان های خاص مطالب خود را پست کنید
  • چندین فایل رسانه ای و لینک را همزمان وارد کنید
  • شرایط مخاطبان و گزارش های مربوط به پست های با عملکرد برتر خود را دریافت کنید

نکته پایینی

اگر می خواهید استراتژی بازاریابی یا برندینگ شخصی شما کارساز باشد، باید از وبلاگ نویسی و میکروبلاگینگ به طور همزمان بهره ببرید. پست های معمولی وبلاگ تخصص شما را در زمینه کسب و کارتان نشان می دهد و پست های میکروبلاگی شما را با مخاطبان خود در ارتباط نگه می دارد.

پس نباید فراموش کنید که میکروبلاگینگ هم تنها یک وجه از منشور چند وجهی ارتباطات انسانی است که به تنهایی قادر به انتقال محتوای انسانی نیست.

منبع: دیجیکالا مگ

به "میکروبلاگینگ یا وبلاگ نویسی کوچک چیست؟ راهنمای خلق قصه های 50 کلمه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میکروبلاگینگ یا وبلاگ نویسی کوچک چیست؟ راهنمای خلق قصه های 50 کلمه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید